Rozverná ostravská pohádka O veselé žabce koketuje s operním žánrem
15.10.2023 00:56 Evelína Vaněk Síčová Divadlo Recenze
Dům kultury Poklad nabízí širokou škálu zájezdových divadelních představení, ale svou základnu si zde nově našel také spolek DS Divadlo dětem Ostrava, aby uvedl svou autorskou pohádku O veselé žabce. Scénář, texty písní, scénografii a především režii má pod křídly Ladislav Vrchovský. O hudební doprovod se postaral Jakub Homola. Spolu s dalšími kolegy herci vytvořili čarovný pohádkový příběh o zlobivé knížce.
Z pohádky O veselé žabce.
Foto: Ladislav Vrchovský
Ladislava Vrchovského znají čtenáři Ostravanu především coby všestranného autora recenzí, reportáží a rozhovorů. Pro mne osobně je to kolega, který má velký přehled, čerpám od něj inspiraci, vědomosti, a tak jsem byla potěšena, že můžu být svědkem i premiéry jeho autorské tvorby pro děti.
Pohádku O veselé žabce uvedli tvůrci v malém sále Domu kultury Poklad v Porubě. Od počátku byla v sále příjemná atmosféra, protože pohádka přilákala velké množství diváků. Pohádka je vhodná pro děti od tří let, a tak se na nedělí premiéře sešlo věkově rozmanité diváctvo.
Tvůrci vytvořili kombinaci hrané a zpívané pohádky, která děti seznamuje i s prvky opery. Humorné scénky dopadly na úrodnou půdu a bavily nejen děti, ale také dospělé. Celým dějem provázejí Kateřina Homolová a Valter Koterba.
Děj se točí kolem knihy pohádek, o které by se dalo říct, že zlobí a nespolupracuje. Nechce se nechat číst, své čtenáře odrazuje různými prostředky a jen díky odvážné Kateřině, která najde cestu, jak s knihou komunikovat, se děti dočkají pohádky O veselé žabce.
Laskavá pohádka má několik částí, které na sebe navazují a děti je mohou rozklíčovat především díky kostýmům. Nejprve se celý soubor dětem představí, zde autor myslí hlavně na ty, kteří se s divadlem teprve seznamují. Následuje pasáž s knihou pohádek. Kniha v nadživotní velikosti slouží jako velká rekvizita, za kterou se skrývají Jitka Borovičková, Ivana Konečná a Halina Masná, a pohybují s dalšími rekvizitami – obrázky, které pomáhají knize odlákat čtenáře.
Ať už je to zlý medvěd, dravé ryby nebo příšera, ani jedna bytost neodradí hlavní hrdiny od cesty k pohádkám. Trojice hereček je oblečená v černém a neruší tak ústřední dvojici na forbíně. Ta je v civilnějším oblečení, které jsou laděny do zemitých přírodních materiálů.
Proměna všech herců do rozverných žabích kostýmů nastane v následuji pohádce o žabím princi, který se vydá do světa a hledá si svou nevěstu. Na cestě narazí na smutný zakletý rybník a svou kouzelnou mocí pomůže nejen obyvatelům vodního světa. Tato pasáž byla bohužel technicky velmi tichá, což mohlo být pro hodně dětí nečitelné. Jelikož se jedná o jakousi pohádku v pohádce, měl by být přechod pro děti jasnější. Možná by prospělo představení méně omáčky, aby se děti v celém kontextu neztrácely.
Příběh je ale velmi hezky vymyšlený, celkově má originální nádech, vynikající nápad, jen by bylo ideální udržet dětskou pozornost tak, aby po odchodu z divadla věděly, co vlastně sledovaly. Pozornost dětí se ztrácela právě ve chvíli, kdy bylo málo rozumět hercům. Nicméně,interakce s dětmi zafungovala a děti reagovaly a spolupracovaly. Velmi pěkné byly písně s texty Ladislava Vrchovského a hudbou Jakuba Homoly, které měly čitelné sdělení a příjemné melodie.
Celkově oceňuji velmi originální nápad se zlobivou knihou. I samotná pohádka o žabce byla sama o sobě dobře vystavěná. Na čem by se dalo zapracovat (s ohledem na nekompromisní diváckou cílovku) jsou technické parametry – zvuk, tempo herců a dynamika představení. Dokonalá znalost textů písní by všemu také prospěla a pak by byla pohádka lákavým zpestřením porubské scény.
Přečtěte si více z rubriky "Divadlo", nebo přejděte na úvodní stranu.