Kulturní deník pro Ostravu a Moravskoslezský kraj

Úvod Divadlo Farma zvířat v Divadle loutek je tragikomickým obrazem revoluce požírající samu sebe

Farma zvířat v Divadle loutek je tragikomickým obrazem revoluce požírající samu sebe

13.3.2024 06:45 Divadlo

Divadlo loutek Ostrava nasadilo do svého repertoáru inscenaci Farma zvířat nastudovanou podle stejnojmenného románu George Orwella v dramatizaci Terezy Agelové. Dílo v sobě i v dnešní době nese aktuální varovné memento a jeho uvedení představuje pro Divadlo loutek zásadní událost.

Zvětšit obrázek

Z inscenace Farma zvířat.
Foto: Pavel Klement

Anglický spisovatel George Orwell (1903-1950) předpověděl ve svém alegorickém a silně satirickém románě Farma zvířat mnoho z událostí, které později zažily i generace občanů československého státu mezi lety 1948 až 1998 v době vládnoucího stalinského režimu. Příběh o venkovské farmě pana Jonse, nad kterou převezmou správu chovaná zvířata vedená prasaty, neboť právě ta jsou mezi dobytkem i drůbežími tvory nejinteligentnější, patří dnes k základním dílům světové literatury.

Dramaturgyně Divadla loutek Tereza Agelová jde ve své dramatizaci Orwellovy literární předlohy cestou zkratky. Zároveň však také cestou snahy stručně převyprávět celý děj tak, jak se v Orwellově díle odvíjí od začátku až do konce. Vybírá si základní dějová fakta, která pak režisérka Viktorie Vášová předkládá prostřednictvím jednotlivých jevištních obrazů divákům. Jan Brejcha a Mikoláš Zika ve své scénografické koncepci pracují s naddimenzovanými maskami a plošnými loutkami.

Z inscenace Farma zvířat. (Foto: Pavel Klement)

Karolína Vyhlídal Hýsková ve svém pohybovém dohledu vede loutkoherce ke stylizovanému pohybu, v některých individuálních případech i s tanečními prvky. Autor hudby Vojtěch Procházka pracuje s hudebními motivy připomínajícími hudbu doby reálného socialismu, známou například z komunistických prvomájových průvodů. Světelný design je dílem designera s pseudonymem Bajaja.

Naddimenzované celohlavové masky představují vysoké nároky jak na režii, tak na choreografii inscenace, neboť mnoho věcí je nutno říci pohybem těla, gesty a hlasovým projevem. Mnoho scén je také odehráváno beze slov. To, co se odehrává před očima diváků, je však natolik srozumitelné a vypovídající, že i divák, který Orwellův román nečetl, se bez problémů zorientuje v ději i mezi postavami.

Z inscenace Farma zvířat. (Foto: Pavel Klement)

Jan Brejcha a Mikoláš Zika postavili doprostřed prázdného jeviště otáčivý objekt, který je z jedné strany interiérem domu pana Jonese a z druhé strany jakousi zemědělskou halou, ve které se potkávají zvířata k jednotlivým schůzím, na kterých prasata realizují svoji totalitní vládu nad celou farmou. Zde jsou vystaveny i výsledky hospodaření v podobě plošných loutek zobrazujících výsledky sklizně zeleniny, snůšky vajec atd.

Z inscenace Farma zvířat. (Foto: Pavel Klement)

Režisérka a dramaturgyně v průběhu děje vytvářejí řetěz okamžiků, ve kterých jednotliví loutkoherci v metaforických alegoriích ukazují, jak se pod vlivem moci mění všichni, kteří v průběhu dějin uskutečňují revoluce a státní převraty pod hesly o lepším světě, v bezohledné kořistníky, zloděje i vrahy. Některé události probíhají i na horní ploše objektu v podobě připomínající kreslený film.

Na jevišti ostravského divadla loutek ožijí všechny hlavní postavy Orwellova díla. Majitel, alkoholik Jons vyhnaný ze své farmy vlastními chovanými zvířaty, prase jménem Napoleon, které se postaví do čela převratu ve farmě spolu se svým společníkem prasetem Kulišem, i Pištík, další prase z farmy, které podporuje Napoleona a je stejně jako on prolhané a toužící hlavně po neomezené moci. Zazní i hymnická píseň Zvířata Anglie, na tabuli se objeví sedm zákonů, postupně ohýbaných právě Napoleonem.

Z inscenace Farma zvířat. (Foto: Pavel Klement)

Inscenátoři říkají svým jevištním dílem totéž, co je obsahem výpovědi Orwellova díla: Na začátku všech nově vytvořených států či nově zvolených politických stran může být sice dobrá idea, ale když se někteří prospěcháři dostanou k moci, ztrácejí všechny morální zásady a snaží se hrát pouze ve svůj vlastní prospěch. Jde jim hlavně o moc, majetek či jiné hodnoty. Toho se snaží dosáhnout všemi možnými prostředky a nebojí se mnohdy zajít za hranice platných, ba dokonce jimi samotnými vytvořených zákonů.

Tato kritika komunismu i Sovětského svazu a jiných totalitních režimů, které byly pravou předlohou pro Orwella, je dnes nevýslovně aktuální. Současné dění ve světě je dokladem toho, že se stále v čele států objevují jedinci podobní praseti Napoleonovi, jedinci, kteří zabíjejí, zneužívají a obelhávají ostatní ve vlastním zájmu.

Představení je určeno školní mládeži i dospělým. Je velmi poutavé, místy dojemné, místy burcující. Hlavně však jde o skvělou podívanou s výbornými individuálními výkony všech představitelů. Inscenace Farmy zvířat je velmi důstojným převodem ikonického Orwelova díla na jeviště loutkového divadla, ale je i důležitým krokem v historii ostravského Divadla loutek. To ve své minulosti nabízelo i večerní představení pro dospělé. Farma zvířat by si takovou produkci v pravidelných intervalech v průběhu sezony rozhodně velmi zasloužila.

Recenze je psaná z první reprízy inscenace odehrané v úterý 12. března 2024.

Ladislav Vrchovský | Další články

Přečtěte si více z rubriky "Divadlo", nebo přejděte na úvodní stranu.