Kulturní deník pro Ostravu a Moravskoslezský kraj

Úvod Hudba Výroční koncert Operního studia NDM: Ostravské talenty jsou už třicet let ve správných rukou

Výroční koncert Operního studia NDM: Ostravské talenty jsou už třicet let ve správných rukou

29.5.2024 13:29 Hudba

Operní studio Národního divadla moravskoslezského v Ostravě oslavilo třicátiny. Během tří desítek let se stalo líhní talentů a odrazovým můstkem pro generace dětí a dospívajících. Operní studio je od počátku nerozlučně spojeno s Lenkou Živockou, která je jeho uměleckou vedoucí. V její „režii“ se výroční koncert odehrál ve slavnostním sále Divadla Jiřího Myrona. Nechyběli u toho nejmenší, ani ti nejzkušenější.

Zvětšit obrázek

Z výročního koncertu Operního studia NDM. Vpravo Lenka Živocká.
Foto: Martin Kusyn

Nejtěžší ze všeho je vytrvat. Porvat se s jakoukoliv nepřízní a pochybnostmi a dělat si odhodlaně své. Život není soutěž, ale hra, a kdo si přestane hrát, zapomene žít. Program výročního koncertu byl životodárnou a hravou kreativitou vrchovatě naplněn, ale ještě než začal, muselo něco zaznít. Bez jednoho jména, které Lenka Živocká v úvodu koncertu zmínila, by bylo nedůstojné pokračovat. Připomenutí Luďka Golata, díky kterému operní studio při NDM před třiceti lety vzniklo, bylo s ohledem na jeho náhlý a nečekaný odchod symbolickým výrazem úcty a poděkování.

Potom už na scénu vtrhly malé děti a diváci se ocitli v Zoologické zahradě. Půvabné herecké ztvárnění různých zvířátek doprovázely písničky Ladislava Němce a ostravského skladatele Pavla Helebranda v roztomilém podání nejmladších dětí z přípravného sboru Operního studia NDM. Klavírní doprovod obstarala citlivě a spolehlivě Iva Mindreková, milou hereckou složku vymyslela Renáta Marcalíková.

Z koncertu Operního studia NDM. (Foto: Martin Kusyn)

Následovaly děti Operního studia, které se nejprve představily sborem neposedných lištiček z opery Příhody lišky Bystroušky. Pokračovaly písněmi z cyklu Rozpustilá abeceda od Václava Trojana. Hravé neoklasické melodie zde líčí různorodá témata. Zazněly písně Afrika, Rak, Zmije či Hříbek v působivém pohybovém a pěveckém podání dětí. Jejich spontánní nasazení přesvědčilo o tom, že je opravdu baví to, co společně vytvářejí.

Každá píseň měla svou neopakovatelnou a výstižnou choreografii, o kterou se postarala Veronika Beňová. Hudební nastudování a klavírní doprovod měla na starosti Lenka Živocká. Její pečlivé vedení se odrazilo v přirozených pěveckých výkonech, ideální dynamice, vhodném tempu a správné výslovnosti, a tudíž i optimální srozumitelnosti. Václav Trojan rozuměl dětské duši, svědčí o tom mimo jiné národní cena za dětskou operu Kolotoč, kterou dostal už během Druhé světové války. Patrioty potěší, že opera Kolotoč byla poprvé provedena v roce 1960 právě v Ostravě. Děti v Trojanových písních doprovodila také komorní sestava muzikantů, kterou vedle Lenky Živocké spoluutvářely perkuse Vladislava Rybky a Jiřího Náhlovského.

Tytéž děti pokračovaly i dalším pásmem písní tentokrát z autorské dílny Jaroslava Uhlíře a Zdeňka Svěráka. Jejich nestárnoucí melodie a hravé texty našly v dětech Operního studia ideální interprety. Různé sólové a sborové varianty provázela i zde akční a živelná pohybová stránka. Herecké ztvárnění odpovídalo žánrovému i dějovému rámci všech písní. Jednoduše, názorně a funkčně. Akční a rázné provedení všech dětských zpěváčků a zpěvaček bylo třešničkou na dortu.

Z koncertu Operního studia NDM. (Foto: Martin Kusyn)

O poutavý program nebyla nouze ani nadále. Písně Pavla Helebranda z muzikálu Čarodějnice z Babí hůry zazpívaly starší dívky komorního sboru Operního studia NDM. Tentokrát za doprovodu Lucie Staňkové (housle), Anny Rutkiewicz-Hryciuk (viola), Tomáše Svozila (violoncello), Davida Rybky (flétna) a Vladimíra Rybky (perkuse). Helebrandova hudba má obrovský emocionální náboj, kterým mladé dívky v čele se sólistkou Alexandrou Volkmerovou očarovaly přítomné publikum. Jejich vystoupení mělo magickou atmosféru, kterou provázel strhující rytmus a jednomyslný pohybový soulad. Na uhrančivém vyznění se podílel i spolehlivý doprovod suity muzikantů.

Po přestávce zaznělo poslední a nejrozsáhlejší dílo výročního koncertu. Kantáta Otvírání studánek Bohuslava Martinů na verše Miloslava Bureše nemohla být zvolena lépe. Skladatelův symbolický návrat bez návratu zazněl s intenzitou, kterou dokáže předat jen nadšené a osobně procítěné pojetí. Nastudování se ujal dirigent Jiří Habart s pokorou, vitalitou a bezpečným přehledem v partituře. Zpěv dívek komorního sboru byl dojímavý, projasněný a okouzlující. Procítěnými pěveckými výkony přispěli také dospělí sólisté Karolína Levková, Anna Nitrová a Martin Gurbaľ. Klavírního partu se ujal brilantně a muzikálně Martin Pančocha. Role vypravěče se zhostil Miroslav Rataj a muzikantskou soupisku doplnil Vladimír Liberda.

Starý zvyk rituálního čištění studánek od nánosů bláta má na vnímavého posluchače meditativní a očistný účinek. Byla to působivá tečka za výročním koncertem, který sice trval více než tři hodiny, ale jeho program ani na chvíli nenudil. Ačkoliv dramaturgie pozvolna gradovala k závěrečné kantátě Otvírání studánek, silné momenty a nádherné ztvárnění byly zřejmé ve všech výkonech.

Lenka Živocká. (Foto: Martin Kusyn)

Operní studio pod vedením Lenky Živocké je tady už třicet let a pořád ukazuje, že věnovat se dětem a dospívajícím je to nejlepší, co můžeme pro příští generace udělat. Učí táhnout za jeden provaz, spolupracovat a být spolu, což je v digitální éře čím dál větší problém. Naštěstí některé děti v tom mají jasno!

*
Součástí oslav 30. výročí založení Operního studia NDM byly dva koncerty konané v pondělí 27. května 2024. Recenze je psaná z koncertu, který se odehrál jako druhý v pořadí.

Milan Bátor | Další články

Přečtěte si více z rubriky "Hudba", nebo přejděte na úvodní stranu.