Kulturní deník pro Ostravu a Moravskoslezský kraj

Úvod Hudba Silnější značka s vyšší mezinárodní prestiží. Vítěz konkurzu na ředitele Janáčkova festivalu představuje své plány

Silnější značka s vyšší mezinárodní prestiží. Vítěz konkurzu na ředitele Janáčkova festivalu představuje své plány

2.5.2025 07:44 Hudba

Ředitel Janáčkovy filharmonie Ostrava Jan Žemla se stal vítězem konkurzu na nového ředitele Mezinárodního hudebního festivalu Leoše Janáčka (MHFLJ). Ve funkci podle rozhodnutí komise nahradí od příštího ročníku dosluhujícího ředitele Jaromíra Javůrka. Jeho jmenování však ještě musí potvrdit správní rada obecně prospěšné společnosti Janáčkův máj, jejímž zakladatelem je Statutární město Ostrava. V rozhovoru pro Ostravan.cz naznačuje Jan Žemla, jaké má s festivalem plány a jak si představuje jeho užší propojení s Janáčkovou filharmonií a také s nově budovaným koncertním sálem.

Ředitel Janáčkovy filharmonie Ostrava Jan Žemla. (Foto: Petr Hrubeš.) Zvětšit obrázek

Ředitel Janáčkovy filharmonie Ostrava Jan Žemla.
Foto: Petr Hrubeš.

Zdá se, že jméno Janáček je vám snad souzeno. Jaké máte z průběhu a výsledku výběrového řízení pocity?

Ano, symbolika jména je nepochybně silná a zavazuje. Výběrové řízení bylo velmi profesionální, vyžadovalo důkladnou přípravu, uchazeči museli projít psychotesty, připravit poměrně rozsáhlou koncepci k dalšímu směřování festivalu atd. Je evidentní, že se o budoucnosti festivalu uvažuje s respektem k jeho tradici. Já jsem přišel s koncepcí, která mohla být v jistém smyslu odlišná, a to právě v tom, že nabídla užší propojení Janáčkovy filharmonie Ostrava, kterou vedu již třináctým rokem, s Mezinárodním hudebním festivalem Leoše Janáčka. Ostatně historicky tomu tak i bylo.

Proč jste se jakožto ředitel filharmonie rozhodl pro konkurz na další podobně náročnou funkci? Předpokládám, že to nebyla zkouška naslepo, ale cílená strategie…

Bylo to naprosto strategické rozhodnutí. Vidím obrovský potenciál právě v propojení Janáčkovy filharmonie Ostrava a MHFLJ – nejen programový, ale i ekonomický, personální a komunikační. Věřím, že vzájemné prolnutí vytvoří silnou kulturní instituci, která bude mít význam nejen v regionálním, ale i v evropském kontextu.

Vedení MHF Leoše Janáčka se ústy své mluvčí k rozhodnutí výběrové komise vyjádřilo v tom smyslu, že jde pouze o doporučení a že o konečném jmenování ředitele rozhodne správní rada obecné prospěšné společnosti Janáčkův máj. Jak vnímáte toto vyjádření? Může se stát, že nakonec správní rada rozhodnutí komise nebude respektovat?

Jedná se o běžný postup, který mě nepřekvapuje. Většina výběrových řízení má doporučující charakter a je následně na řídících orgánech, zda se doporučením výběrové komise bude, či nebude řídit. V tomto případě je to skutečně správní rada festivalu, kdo jmenuje ředitele. A je samozřejmě v její pravomoci se doporučením neřídit a vybraného kandidáta nejmenovat. Je to tedy možné, byť by pak celé výběrové řízení za účasti vedení města i kraje poněkud pozbylo na významu.

Mohl byste stručně popsat vaši úspěšnou koncepci? Co si představit pod formulací „užší propojení MHF Leoše Janáčka a Janáčkovy filharmonie”?

Jde mi o vytvoření silné instituce či spíše aliance Janáčkovy filharmonie, Janáčkova festivalu a nového koncertního sálu. Festival potenciálně získá ve filharmonii nejen rezidenční orchestr, ale také stabilní organizační a technické zázemí. Janáčkova filharmonie tím získá další unikátní programový rozměr, ale také silnější pozici na mezinárodním hudebním trhu. A festival pak snad exkluzivní dramaturgii, připojí se k dosavadnímu neortodoxnímu marketingovému přístupu Janáčkovy filharmonie, bude ekonomicky efektivnější. Výsledkem bude silnější značka s vyšší mezinárodní prestiží. Zmiňuji pouze několik bodů z mé koncepce. Další průběh bude záviset na jednání správní rady festivalu a samozřejmě také na vedení statutárního města Ostravy.

MHF Leoše Janáčka dosud pořádá obecně prospěšná společnost. Janáčkův máj, jejímž zakladatelem je Statutární město Ostrava. Bude tomu tak i v budoucnu, nebo uvažujete o fúzi dosavadních institucí?

Moje koncepce je v tomto ohledu poměrně jasná – postupné organizační propojení festivalu s Janáčkovy filharmonie při zachování samostatné značky a názvu. Tím dojde k personální stabilizaci, určité úspoře nákladů a efektivnějšímu provozu. Přesná forma dalšího fungování vzejde patrně z diskuse s vedením statutárního města Ostravy. A nový koncertní sál se pak stane administrativním i uměleckým zázemím festivalu. Tuto myšlenku nosím v hlavě poměrně dlouho a připadá mi docela logická.

Festival poměrně nedávno změnil svůj mnohaletý název. Zachováte jeho marketingovou značku, nebo můžeme očekávat další inovace?

Rozhodně nehodlám zavádět jakékoli samoúčelné a rychlé změny. Festival dosud fungoval na velmi profesionální úrovni a bylo by pošetilé ho chtít od základů přestavět. Asi nejzásadnější změnou v mé koncepci je právě určitá organizační optimalizace při zachování stávající zavedené značky. Je možné, že se bude i název festivalu vyvíjet v čase, ale v tuto chvíli to nepovažuji za prioritu. Předpokládám také, že následující ročník nebo dva jsou již v přípravách. I MHFLJ musí logicky plánovat několik let dopředu a v tomto kontextu chci zachovat kontinuitu. Ale určité inovace lze určitě očekávat, zejména v programové nabídce. Ta se prostě musí výrazně odlišovat od běžné sezonní produkce Janáčkovy filharmonie a musí být výkladní skříní klasické hudby v našem regionu, chci aby byla výrazně mezinárodní. To považuji zároveň za největší výzvu, protože celá koncertní sezona Janáčkovy filharmonie je na velmi vysoké úrovni a my budeme muset doslova překonat sami sebe.

Z Janáčkovy filharmonie jste za pouhých pár let vybudoval prestižní společenskou instituci, která přitahuje tradiční publikum i nové diváky. Potřebuje něco podobného také MHF Leoše Janáčka?

Myslím, že takový přístup potřebuje jakákoli kulturní instituce, a to kontinuálně. Věřím, že právě vzájemným propojením sil filharmonie a festivalu budeme pro naše publikum ještě atraktivnější. Využijeme k tomu všechny dostupné prostředky, které v Janáčkově filharmonii dosud úspěšně uplatňujeme.

Máte představu, jak bude vypadat dramaturgické směřování festivalu?

Tahle otázka si by si zasloužila komplexnější rozbor, na který určitě v blízké budoucnosti přijde čas. Pár dílčích směrů jsem naznačil výše – představuji si zejména výraznější internacionalizaci, nekompromisní důraz na interpretační kvalitu a exkluzivní programy a hosty, chci využít genia loci našeho regionu, zejména právě hukvaldské obory, nabízí se také kostel sv. Václava v Opavě, zámek v Hradci nad Moravicí apod. Důraz bude kladen také na mladé talenty a soudobou hudbu. To vše samozřejmě dělá festival už nyní a bude možné na spoustu věcí navazovat. Dokážu si představit, že každý ročník bude mít časem svého kurátora, čímž vznikne zajímavá dramaturgická pestrost. Těch témat se nabízí neskutečná spousta. Každopádně právě v této oblasti budu moci výrazněji využít své dosavadní mezinárodní kontakty.

V minulých letech na festivalu hrály rezidenční orchestry z ČR i ze zahraničí. Budete v této dramaturgické lince pokračovat, nebo počítáte s větší spoluúčastí filharmonie?

Janáčkova filharmonie Ostrava bude logicky zapojena aktivněji, a to s exkluzivním programem a dirigentským obsazením. To ovšem nevylučuje spolupráci zejména se špičkovými zahraničními tělesy. Tu chci v nejbližší době posílit a programovou nabídku ještě více zpestřit. Samozřejmě v rámci možného rozpočtu. Právě hostující soubory jsou jednou z hlavních deviz MHF Leoše Janáčka, kterou se festival odlišuje od běžné sezonní produkce.

Co bude podle vás největší výzvou a současně úkolem nového ředitele MHF Leoše Janáčka?

Největší výzvu jsem uvedl již výše – musíme prostě překonat sami sebe! Ale jde samozřejmě o dlouhodobý cíl – vést MHFLJ jako moderní, progresivní a evropsky relevantní kulturní událost. Zvýšit jeho dosah, návštěvnost a neustále zkvalitňovat program při zajištění jeho ekonomické stability. Věřím, že s důvěrou a podporou vedení Statutárního města Ostrava, Moravskoslezského kraje, Ministerstva kultury, privátními partnery a týmem kolem Janáčkovy filharmonie to dokážeme.

Milan Bátor | Další články

Přečtěte si více z rubriky "Hudba", nebo přejděte na úvodní stranu.