Kulturní deník pro Ostravu a Moravskoslezský kraj

Úvod Divadlo Ředitel festivalu Dream Factory: Letošní ročník nám umožní nakouknout do bublin těch druhých

Ředitel festivalu Dream Factory: Letošní ročník nám umožní nakouknout do bublin těch druhých

5.5.2025 08:07 Divadlo

Už za tři týdny se bude v Ostravě konat divadelní festival Dream Factory. Nabídne výběr z nejlepších tuzemských činoherních inscenací, hrát se bude v centru Ostravy, ale i v Porubě. Tentokrát kromě Domu kultury Poklad také na porubském zámku.. O letošním ročníku, který se koná od 23. do 29. května, jsme si povídali s jeho ředitelem Tomášem Suchánkem.

Ředitel festivalu Dream Factory Tomáš Suchánek. (Foto: archiv) Zvětšit obrázek

Ředitel festivalu Dream Factory Tomáš Suchánek.
Foto: archiv

Kromě toho, že jste zakladatelem a dlouholetým šéfem festivalu Dream Factory, působíte od roku 2023 také jako ředitel pražského Činoherního klubu. Jak se tato skutečnost promítá do programu festivalu?

Ano, v Činoherním klubu jsem od roku 2023. V tom roce oslavil festival Dream Factory půlkulatiny, patnáctý ročník. Tuhle sezonu pro změnu slavíme v Činoheráku šedesátiny. Máme za sebou tři premiéry, pozvali jsme ke spolupráci tři režisérské osobnosti, se kterými jsem se potkal za mého působení v Ostravě u Bezručů a další spolupráci s nimi jsme si moc přál. Lukáš Brutovský režíroval Gogolovy Hráče, Jirka Havelka českou premiéru hry Heda Gablerová naostro a Tomáš Dianiška pro nás napsal a režíroval Zakleté dámy. Právě ty zakončí letošní ročník Dream Factory. Jde o kvarteto osudů žen, které stály ve stínu našich prezidentů, kvarteto princezen zakletých samotnými princi.

Toto představení už je vyprodané…

Je to tak, ale rád bych pozval čtenáře Ostravanu na další festivalovou inscenaci Tomáše Dianišky, která bude letošní ročník naopak zahajovat. Jde o Národní sbírku zlozvyků – novocirkusovou jízdu o tom, co všechno vydržíme, když milujeme, v podání úspěšného souboru Losers Cirque Company. Jde o hravou romantickou komedii, svěžích dialogů a nadsázky, která diváky přiměje zamyslet se nad našimi vlastními zlozvyky.

Ale abych odpověděl na vaši otázku ohledně mé dvojrole. Je to určitě náročnější než dříve. Pandemie nás ale naučila brát jako součást naší práce online schůzky, tak se to dá zvládat. I tak jezdím minimálně jednou měsíčně do Ostravy, kde se scházím s festivalovým týmem. Osobní setkání jsou bezpochyby zásadní. Na druhu stranu, mám v Praze možnost vidět ještě více inscenací než dříve, ze kterých pak tvoříme program. Takže to má docela velké výhody.

Jezdíte tedy stále po divadlech, sledujete záznamy inscenací. Pak vybíráte spolu se svým přípravným týmem to nejlepší do hlavního programu festivalu. Můžeme použít termín „festivalová dramaturgie“? Pokud ano, co by bylo jejími hlavními znaky pro letošní ročník?

Mottem letošního ročníku jsou bubliny. Bubliny, ve kterých žijeme, i bubliny, díky kterým se můžeme na okolní svět dívat jinýma očima. Věřím, že právě festivalová představení nám dají možnost nakouknout do bublin „těch druhých“ a třeba si v nich najít i své místo. Tomuto tématu se bude v úterý v podvečer věnovat v kavárně Studia G tematická beseda Splasklé bubliny. Jste srdečně zváni!

Každoročně se vás v našich rozhovorech ptám na inscenace, na které se obzvlášť z nějakého důvodu těšíte, i když vím, že mi můžete říci: „Těším se na každé.“ Tentokrát se tedy zeptám jak na inscenace, tak na herecké výkony. Můžete prozradit, které tři inscenace a tři herecké výkony by podle vás měl vidět co největší počet diváků?

Z inscenací je to rozhodně Vojcek_jednorozměrný člověk, obalený hudbou Britney Spears a v režii Michala Háby, který letos bude mít na festivalu tři inscenace. Vedle Vojcka je to one man show letošní záštity Marka Kristiána Hochmana Budoucí lokální hvězda Hochman hraje bývalou globální hvězdu Thunberg a také komedie Škola žen, která posbírala všechna možná ocenění na pardubickém Festivalu smíchu. Vojcek byl v Cenách divadelní kritiky nominován na Inscenaci roku 2024 a diváci by si toto kultovní Büchnerovo drama v podání souboru Lachende Bestien určitě neměli nechat ujít! Další inscenací, která rozhodně stojí za vidění, je Teoréma, kterou režíroval v Divadle v Dlouhé Jakub Čermák. Přiznám se, že mě málokdy už na děkovačce přepadne pocit, že tohle musím vidět znova. A hned jsme se taky začal pídit po filmu, který natočil v roce 1968 italský filmař Pasolini. Příběh tajemného cizince, který přijíždí do vyprahlé rodiny a vnáší do ní mimořádný cit, hrajeme v Divadle loutek. A rozhodně doporučuji Racka z Divadla Na zábradlí v režii Jiřího Havelky. Čechov ve 100 minutách bez přestávky, to jen tak někde neuvidíte!

Z hereckých výkonů rád zmíním letošní festivalovou záštitu. Mark Kristián Hochman získal za již zmíněnou inscenaci Vojcek nejprestižnější ocenění u nás, Cenu divadelní kritiky za nejlepší mužský herecký výkon. A věřím, že sami uznáte, že zcela oprávněně. Dále je to bezpochyby Martin Pechlát v inscenaci Casanova, kterou uvádíme v sobotu v pozdní večer na Zámku Poruba. Martin Pechlát byl za roli Casanovy také nominován na nejlepší mužský herecký výkon v Cenách divadelní kritiky. A nesmím zapomenout na Lucii Žáčkovou v Zakletých dámách, kde hraje Olgu Havlovou, a zdařile ji doplňují další dámy z Činoheráku. A ať jsme genderově vyváženi, ještě mě dostala Mánička v rodinném představení Hurvínek prodává nevěstu, které hrajeme v neděli odpoledne v Divadle Antonína Dvořáka. Smetanova Prodaná nevěsta patří mezi ikonické operní kousky a kultovní Divadlo Spejbla a Hurvínka se ji ve spolupráci s Národním divadlem Brno rozhodlo přiblížit dětem.

Je něco, na co jsem se vás nezeptal, ale přesto byste to chtěl zmínit?

Rád bych určitě zmínil dvě inscenace brněnského divadla Kam jdeš? Inscenace o tom, kdo v září 2020 otrávil v řece čtyřicet tun ryb, má název Bečva (True Crime). Druhou inscenací ne zase tak dávno vzniklého brněnského souboru je pak komedie o tom, jak projít zdí – Podcasty. Poprvé se na našem festivalu představí divadlo Polárka z Brna. Půjde o intimní divadelní sondu do soukromí dvou náctiletých influencerů, kteří se vrhli do bláznivého, vzrušujícího vztahu, protože to veřejnost chtěla. Jde o představení Láska z TikToku renomované divadelní režisérky Daniely Špinar.

Čtyři inscenace letos přináší sekce Student Factory, kterou zahájí variace na témata italské improvizované komedie v podání Janáčkovy konzervatoře Ostrava. Komedii dell‘arte aneb Stokrát nene studenti odehrají pod širým nebem na nádvoří Zámku Poruba v sobotu odpoledne. Těšit se můžete vedle dalších inscenací studentů divadelních škol z Bratislavy a Prahy také na čechovovskou koláž z brněnské JAMU Doktoři spojující Tři sestry, Višňový sad, Ivanova, Strýčka Váňu a Racka linkou jediné postavy. Doktoři jsou na programu v závěrečný festivalový den.

V rámci doprovodného programu čekají na diváky po vybraných představeních i letos besedy s tvůrci inscenací i další doprovodný program. Hned v pátek večer odehraje v kavárně Staré arény performativní koncert Joa Ferfecki a o pár dní později, ve středu večer, vystoupí kapela Peaches Shoecase s písněmi z debutového alba Lesní zvěrstvo. Festivalovou nabídku doplní i letos Ostravská sekce s nejnovějšími inscenacemi ostravských divadel. Celé festivalové dění bude i tento rok mapovat časopis Snář z továrny.

Ladislav Vrchovský | Další články

Přečtěte si více z rubriky "Divadlo", nebo přejděte na úvodní stranu.