Dystopie v obrazech Xénie Hoffmeisterové vystavených v ostravské Galerii ZaZa
10.5.2025 10:47 Berenika Ovčáčková Obraz & Slovo Recenze
V ostravské Galerii ZaZa vystavuje své obrazy a objekty pražská umělkyně Xénia Hoffmeisterová. Návrat do Ostravy po dvaceti letech od její poslední výstavy v Galerii Magna pojala příznačně – náměty jejích obrazů totiž překvapivě rezonují s dříve veskrze průmyslovým městem, jakým Ostrava byla na povrchu i pod ním. Dnes už město vypadá podstatně jinak, přesto si lze prostřednictvím autorčiných obrazů představit, jak by mohlo (koneckonců jakékoli město) dopadnout, kdyby nás například postihla ekologická, technologická nebo civilizační pohroma.
Zleva galeristka Radana Zapletalová a Xénia Hoffmeisterová.
Foto: Galerie ZaZa
Akrylové malby Xénie Hoffmeisterové vznikaly během covidové pandemie a krátce po ní. V době, kdy byla všude zřetelná úzkost, strach i překvapení z neznámého onemocnění, se autorka nemohla ubránit myšlenkám na možný rozpad a konec lidské civilizace.
Ostatně už delší dobu jsme upozorňováni na to, že se pravě teď náš svět nachází v období dekadence, kdy civilizace nejen upadá, ale padá až na samé dno. Globální trhy procházejí krizí, hordy turistů devastují historické i přírodní památky podobně jako živelné katastrofy, lokální války narušují donedávna stabilní rovnováhu mezi východem a západem, náboženská řevnivost a nesnášenlivost přerůstá ve veřejné útoky na kohokoli, kdekoli a kdykoli – nelítostně a bez varování. Nakonec, téma konce světa je staré jako lidstvo samo a každý o něm aspoň jednou přemýšlel. Zvláště během noční pauzy, kdy naše myšlenky vnímáme zřetelněji než ve dne. Jsou to Zvuky noci … název, který si autorka zvolila pro výstavu svých maleb a objektů v ostravské galerii Zaza.

Obraz Xénie Hoffmeisterové.
Onen poetický název dává výstavě další myšlenkový rozměr v podobě naděje, že po každé noci přijde nový den, že každý konec je i novým začátkem, že od každého dna se lze odrazit a dostat se zpátky nahoru. Na obrazech Xénie Hoffmeisterové to signalizují přítomné figury a ostře barevné detaily uprostřed černé a šedé. Vyrůstají ze sutin navzdory předchozí zkáze.
Je známo, že barvám přisuzujeme významy, pocházející z našich pocitů a emocí. Autorka zvolila převážně růžovou, ve všech jejích odstínech a intenzitách, aby vážné téma zmírnila a zjemnila. Myšlenka „jak z toho ven“ je nejvíc čitelná na obraze, který se výše popsanému tématu vymyká barevností i námětem.
Jde o věčné téma labyrintu, které používáme ve významu reálného bludiště i ve významu přeneseném, jako příměr k určité zamotané a bezvýchodné situaci. Kolem středu vyobrazeného labyrintu běhají dokola čtyřnozí tvorové s bodlinami, přičemž jeden tvor z této skupiny běží opačným směrem zpátky do středu bludiště, aby tak deklaroval nemožnost prolomit začarovaný kruh. Autorka groteskním způsobem sobě vlastním zpodobnila zacyklenost, která postihuje nejen jedince, ale i lidstvo jako celek. Někdy i po generace hledáme marně únikový východ.

Obraz Xénie Hoffmeisterové.
Groteskní pohled, obsah a forma jsou pro dílo Xénie Hoffmeisterové charakteristické. Její obrazy, grafiky a objekty jsou většinou figurativní, předmětné, zobrazivé. Jsou tím pádem také narativní, ale drží si svou monumentalitu a komplexnost, tak důležitou pro volné výtvarné dílo. Autorka si během své nepřetržité umělecké tvorby vytvořila vlastní svébytný výtvarný slovník, založený na prazvláštních organických i neorganických formách nebo obyčejných věcech, které běžně nosíme nebo používáme. Vystudovala malbu u docenta Oldřicha Smutného na Akademii múzických umění v Praze, ale kromě ní se pilně věnuje i grafice. A kromě obou zmíněných disciplín vytváří také objekty pletením z vázacího drátu. Tyto objekty, jakési neurčité strnulé organismy, nemají povrch v pravém slova smyslu. Jejich bodlinovité „tělo“ prostupuje světlo a díky drátěnému materiálu jsou jakoby odhmotněné. Autorka začlenila výběr z těchto objektů (Netýkavka, Hnízdo 23, Ježatice a Chomáč) do své ostravské výstavy a propojila je s obrazy na stěnách galerie.

Objekt Xénie Hoffmeisterové.
Vernisáž výstavy se konala 29. dubna 2025. Výstavu zahájil autorčin manžel Adam Hoffmeister, grafik, ilustrátor, kurátor a spolumajitel Galerie Millennium v Praze na Malé Straně. Z jeho úvodního textu k výstavě stojí za ocitovat následující pasáž:
„Cesta člověka labyrintem dnešního života není snadná. Kde však hledat průvodce, který nám ukáže, kudy jít, anebo podá pověstnou Ariadninu niť? Co považovat za „zvuky noci“? Jsou to záznamy z přepojování, prorůstání kabelů a síťových tras, či tajemné signály z vyhaslých uložišť? Rozličné vlnění a chvění jako symbol strachu před vlastní budoucností. … Budu věřit, že v bludišti autorčiny fantazie se neztratíte, ba právě naopak, že souzníte s jejími obavami.“
A možná i těmto obavám porozumíte. Myslím, že o to autorce šlo a jde úplně nejvíc!
*
Xénia Hoffmeisterová: Zvuky noci – malba / objekty. Výstava je je k vidění do 13. června 2025 v Galerii ZaZa, Sokolská třída 1758/4, Ostrava. Otevřeno úterý až pátek 12.30 – 17.00.
Přečtěte si více z rubriky "Obraz & Slovo", nebo přejděte na úvodní stranu.