Mráček rozzářil ostravské nebe. Výkon houslisty v úvodu Janáčkova festivalu přesvědčil nekompromisní kvalitou
3.6.2025 13:52 Milan Bátor Hudba Recenze
Festival Leoše Janáčka v pondělí večer zahájil svůj 75. ročník ve velkém stylu. Půlkulaté výročí prestižního svátku klasické hudby odstartovalo v Divadle Antonína Dvořáka. Symfonický orchestr Českého rozhlasu hrál pod taktovkou Christiana Arminga, kterého si Ostrava dobře pamatuje z jeho ostravského působení. Pomyslný mráček na ostravském nebi má tentokrát jen pozitivní význam. Nositel téhož jména, houslista Jan Mráček, totiž bez jediného zaváhání potvrdil, že patří ke světové interpretační elitě.
Jan Mráček na MHFLJ.
Foto: Dalibor Válek
Nebylo to vůbec snadné. Koncertní mistr České filharmonie Mráček zjevně prošel nachlazením a během koncertu se několikrát otočil k publiku zády, aby si odkašlal. Zdravotní indispozice však nezanechala na jeho provedení jediný stín pochybností. Jeho výkon byl naprosto profesionální, koncentrovaný a nechyběl mu ani osobní prožitek. Mráček spolu se SOČRem v Ostravě přednesl Koncert pro housle a orchestr D dur op. 61 Ludwiga van Beethovena. Dílo posledního mistra vídeňského klasicismu pochází z roku 1806, podobně jako jeho 4. symfonie.
Na rozdíl od bouřlivé klavírní sonáty zvané Appassionata, kterou skladatel dokončil o rok dřív, je houslový koncert svým vyzněním víceméně klidný, prosluněný a meditativní. Ačkoli se i v něm promítají pozoruhodné hudební pasáže, jde o dílo veskrze pozitivní a hřejivé. Mráček ukázal, že nejde o přehlídku technické ekvilibristiky, jako spíš o hudební empatii a vnímavost k obyčejným, neokázalým věcem.

Jan Mráček. (Foto: Dalibor Válek)
Hru Jana Mráčka od počátku provázela pohotová lehkost a líbezná zpěvnost. Půvabná kantiléna jeho houslí oplývala měkce hedvábným výrazem, naopak s razantnější dynamikou Mráček šetřil a hrál velmi úsporně. Díky skromnému a efektivnímu ztvárnění se mu podařilo svěží a komunikativní pojetí, aniž by musel zajít do vnějškových extravagancí typu krajních temp a prudkých kontrastů. S neokázalým, a přesto milým a laskavým přístupem houslista komunikoval také se svými hudebními partnery.
Během orchestrálních pasáží si Mráček zjevně užíval hru svých kolegů a v přídavku z díla legendárního italského virtuosa Paganiniho se dokonce spřáhnul s koncertním mistrem houslí v legračně koncipovaném společném závěru. Synergická hudební tečka, která vyvolala na mnoha tvářích široké úsměvy.

Jan Mráček. (Foto: Dalibor Válek)
Jan Mráček není většinové veřejnosti tak známý jako houslisté, kteří spoléhají na atraktivní promo. Není všechno zlato, co se třpytí, a v hudbě to platí dvojnásob. Jeho výkon v Beethovenově houslovém koncertu byl mimořádný, citlivý a brilantní. Jméno Jan Mráček patří na světová koncertní pódia.
Pozadu nezůstal ani Symfonický orchestr Českého rozhlasu, který podal s ohledem na nepříliš komfortní podmínky zodpovědný a přesvědčivý výkon. Dirigentská koncepce Christiana Arminga byla v obou skladbách velmi povedená. SOČR pod jeho vedením zněl v Janáčkovi muzikálně, tanečně a procítěně. Beethovenovi svědčily nadýchané hudební fráze a bravurní výkony v dřevech. Celkový dojem z koncertu dokázal ještě mile zpříjemnit moderátor Jiří Vejvoda, který publikum na všech platformách provedl koncertem stručně a nonšalantně.

Symfonický orchestr Českého rozhlasu. (Foto: Dalibor Válek)
Povedený začátek pětasedmdesátého dějství festivalu Leoše Janáčka měl vedle radosti a pohody jedinou stopu melancholie. S festivalem se letos loučí jeho dlouholetý ředitel Jaromír Javůrek, který se podepsal pod jeho báječnou pověstí. Právě Javůrkovo jméno bylo po zásluze během koncertu i na následujícím společenském setkání skloňováno nejčastěji. Plným právem.
Přečtěte si více z rubriky "Hudba", nebo přejděte na úvodní stranu.