S ředitelkou Divadla loutek Alenou Punčochářovou o cestě do Japonska a nové sezoně, která začíná festivalem Spectaculo Interesse
24.9.2025 07:45 Ladislav Vrchovský Divadlo Rozhovor
V rozhovoru s Alenou Punčochářovou, ředitelkou Divadla loutek Ostrava (DLO), jsme si povídali o cestě do Japonska, kterou absolvovala spolu s uměleckým šéfem divadla a ředitelem festivalu Spectaculo Interesse Jakubem Maksymovem bezprostředně před zahájením nové sezony. Povídali jsme si také o čtveřici připravovaných premiér i festivalu, který začíná už za pár dní.
Ředitelka Divadla loutek Alena Punčochářová.
Foto: Divadlo loutek Ostrava
Za jakým účelem jste tentokrát odjížděli do Japonska?
Byli jsme součásti delegace Statutárního města Ostravy. Město se prezentovalo na světové výstavě Expo 2025, která nyní probíhá v Ósace. Během letních prázdnin jsme se podíleli na přípravě prezentačního videa města, ve kterém vystupují tři loutky a provázejí diváka Ostravou. Zároveň umělecký šéf Jakub Maksymov připravil se dvěma herci loutkovou drobničku, kterou jsme zahráli přímo na Expu v auditoriu českého pavilonu. V podstatě šlo o miniaturu, která se vešla do jednoho kufru a jednotlivými obrazy představila příběh Ostravy. Nás na výjezdu však také zajímalo propojení loutky v naší a japonské kultuře.
Říkal jsem si, že určitě nejedete kvůli festivalu Spectaculo Interese, v jehož minulých ročnících byli v programu i japonští loutkáři, protože festival se připravuje dlouho dopředu. Letošní ročník Spectacula začíná už za pár dní …
Ano, festival je, co se hostujících souborů týká, už dávno připraven a nyní jen finišujeme s posledními produkčními záležitostmi. Do Japonska jsme ale jeli také kvůli návštěvě Národního divadla Bunraku v Ósace, které reprezentuje tradiční formu japonského loutkářství. Sešli jsme se zástupci divadla a navštívili představení. Měli jsme možnost nahlédnout do ateliéru, ve kterém se loutky pro jednotlivá představení vytvářejí. Výroba jedné loutky trvá zhruba rok, ale jak jsme se dozvěděli, je to z důvodu, aby energie, kterou do dřeva vloží řezbář, postupně vyprchala a byla tak čistá pro svého loutkoherce, který si loutku pak animuje a může tak do ní vložit energii svou. Loutka bunraku má pohyblivý obličej, oči, obočí či ústa. Hlava je dutá a uvnitř je složitý mechanismus k ovládání této mimiky.
Jednali jste o možnosti účasti Národního divadla Bunraku na některém z příštích ročníků festivalu Spectaculo Interesse?
Zástupci divadla se byli podívat na naši loutkářskou drobničku v Českém pavilonu a potvrdili zájem o spolupráci s naším divadlem. Vše je možné, naše hostování tam či jejich hostování v České republice, je to otázka budoucnosti.
Doufám, že blízké…
Byli bychom moc rádi. V Ostravě působí Česko-japonské kulturní centrum, jehož zástupce Jan Kudla nám právě návštěvu Národního divadla Bunraku zprostředkoval. Toto kulturní centrum také pořádá festival Japonské dny v Ostravě, to by mohla být velká příležitost, aby naši diváci na vlastní oči spatřili loutky bunraku.
Podrobnosti o loutkářském bienále Specatulo Interesse nalezete v samostatném příspěvku ZDE.
Přejděme teď ještě k premiérám Divadla loutek Ostrava v sezoně 2025/2026. Kolik jich bude?
Budou to čtyři premiéry. Ta první se odehraje ještě letos na začátku prosince a jedná se o Sněhovou královnu Hanse Christiana Andersena v úpravě a režii Jakuba Maksymova. Mohu prozradit, že se bude pracovat s principem live cinema, bude to zároveň velice současné a hravé představení. Nyní se dokončuje výprava, jejíž autorkou je Olga Ziębińska, a hned po festivalu Spectaculo Interesse začneme zkoušet.
Pro jakou věkovou skupinu bude tato inscenace určena? A bude mít menší, nebo větší obsazení?
Inscenace je zamýšlena jako rodinný titul, věk dětského diváka doporučujeme od osmi let. Co se velikosti jednotlivých inscenací týče, pracujeme nyní spíše s menšími obsazeními, abychom se více mohli soustředit na práci s herci, zároveň to dává našim inscenacím větší potenciál pro zahraniční hostování. Také máme potřeby ryze provozní, realizujeme systém hraní na dvou scénách současně, i z tohoto důvodu jsou, co se obsazení týče, praktičtější méně početné inscenace.
Druhá premiéra?
To bude završení série oblíbených postaviček Bata a Lata, nyní pro děti od tří let s názvem Kde jsi, Bato? Opět se inscenace ujmou Tomáš a Hana Volkmerovi. Všechna představení série Bato a Lato jsou divácky velmi oblíbená a kdykoliv zahájíme prodej vstupenek na tato představení, jsou po pár minutách vyprodána. Nyní je z představení pro děti od batolecího věku určitý trend, ale manželé Volkmerovi byli a jsou v tomto případě v Česku průkopníky.
Dobře, pojďme dál.
Další bude Erbenova Kytice.
Viděl jsem v médiích upozornění na tento premiérový titul, a přímo na webových stránkách Divadla loutek nesmírně lákavý popis inscenace: Třináct balad. Pocta slovanské mytologii v hávu živé hudby a komorního hereckého obsazení. Rekonstrukce třinácti příběhů lidové slovesnosti v mystické šeré atmosféře. Nezazní ani jedno slovo. Prozradíte ještě něco?
Jedná se opět o projekt uměleckého šéfa Jakuba Maksymova, tentokrát na alternativní scéně. Budeme pracovat s Erbenovým textem netradičně, nebude chybět práce s novými technologiemi ani překvapivé momenty. Více už prozrazovat nebudu.
A přejdu rovnou k poslední, čtvrté premiéře s názvem Divočiny. Režie se ujme Mária Danadová a dramaturgie Monika Kováčová, osobnosti uměleckého seskupení Odivo, jehož projekty jsou velmi oceňované na slovenské divadelní i loutkové scéně. Inscenace bude inspirována knihou Maurice Sendaka Tam, kde žijí divočiny, která se stala dětským bestsellerem. Výtvarná stránka bude také velice zajímavá, rádi bychom šli v tomto případě cestou upcyklace. Na konci minulé sezony proběhl workshop pro umělecký soubor právě s tímto tandemem, na základě toho pak vzniklo obsazení. Na výsledek jejich práce se velice těšíme.
Přečtěte si více z rubriky "Divadlo", nebo přejděte na úvodní stranu.