Péčko ve Studiu G diváky pobavilo, polechtalo a ukázalo pornobyznys jako významný produkt českého exportu
30.9.2025 08:22 Lukáš Kowala Divadlo Recenze
Ostravské Studio G ke své nové inscenaci Péčko dokázalo povolat mistry ve svém oboru, kteří dohromady zplodili frašku dotýkající se tématu, o němž se mluví spíše pokoutně nebo rozverně a často až po několika vypitých pivech. Autor a zároveň dramaturg Tomáš Vůjtek, známý především z nejlepších inscenací ostravské Arény, spolu s režisérem Josefem Doležalem dokázali vytvořit originální komedii o pornu, pornohercích, režijních ambicích, filozofii a přehledu alternativní historie a literatury v kostce z pohledu jednoho bývalého pornoherce, současného pornorežiséra a nedostudovaného historika.
Z inscenace Péčko ve Studiu G.
Foto: Petr Chodura
Jak samotný divadelní program prozrazuje, Česko se může pochlubit tím, že má nejvíce pornoherců v přepočtu na milion obyvatel na světě. Autor hry Tomáš Vůjtek se netají tím, že postavy vycházejí z některých živoucích legend českého porna. Některé věty, které jim Vůjtek vložil do úst, opravdu ve skutečnosti zazněly. A tak se můžeme setkat s pornoherečkou, která již v útlém mládí cvičila u tyče v dětském pokojíčku či v šestnácti letech se mohla pochlubit šedesáti partnery, což ji pak v pozdější kariérním růstu přišlo vhod. Rovněž hlavní postava Sperminátora (Petr Panzenberger) mohla být inspirována našim nejslavnějším pornohercem Robertem Rosenbergem, který ve vyzrálejším věku postupně přešel od „hraní“ k režírování a měl i literárně-umělecké ambice.
Kromě toho, že Vůjtkem napsané dialogy jsou peprné a zábavné, v textu se skrývá mnohem více. Pozornější divák nachází nepřeberné množství aluzí, odkazů na díla světové kinematografie a literatury či historické události. Před diváky se tak odehrává příběh o potlačených ambicích pornoherců, které však začnou postupně vybublávat na povrch s možností natočit porno velkofilm

Z inscenace Péčko. (Foto: Petr Chodura)
Již úvodní scéna naznačila, že Vůjtek ve svém textu nebude klouzat po povrchu a nenabídne divákům vulgární erotickou taškařici. Spolu s režisérem Josefem Doležalem divákům naservíroval na začátek opojnou ezo-podívanou. Na potemnělém pódiu se objevila ústřední čtveřice pornoherců v jakési pohanské a exaltované slavnosti, v doprovodu ezoterické hudby. Do popředí až mezi diváky postupně proplul hlavní protagonista Sperminátor (Petr Panzenberger), aby doprovázeje se na triangl pronesl svůj ústřední monolog o pohanské poživačnosti, zatímco v pozadí prováděl svůj explicitní tanec za doprovodu šamanského bubínku a do antické tuniky oděný Hardy Hard (Jakub Georgiev).
Eroticko-ezoterickou podívanou dovršily opodál se vlnící Laura Gold (Kamila Janovičová), oděná jako starověká kněžka lásky, a Nicky Speed (Andrea Zatloukalová) v dráždivě rudém, spíše odhalujícím než zakrývajícím negližé. Diváci dostali úvodní scénu, za kterou by se nemusela stydět ani nejproslulejší česká sexuální a ezoterická koučka Helena Houdová.

Z inscenace Péčko. (Foto: Petr Chodura)
Ovšem až posléze je naznačeno, že se mohlo jednat o scénu z připravovaného historicko-erotického filmu o císaři Tiberiovi. Světla nasvítí scénu. Pornoherci se ve svých dialozích představují divákům a usedají na své filmové stoličky s tolik příznačnými hereckými pseudonymy. Za každým pornohercem stojí životní příběh plný neuskutečněných ambicí. Sperminátor je vysloužilým pornohercem s bohatou kariérou a nedostudovanou historií a filozofií. Své ambice si nyní touží naplnit jako režisér velkoprodukčního pornofilmu v historických kulisách. Laura Gold zase nedostudovala literaturu, ovšem jako držitelka porno Oskara sbírá kontakty a rozvíjí svou slibnou kariéru. Protipólem je pak nováček v oboru Hardy Hard, jenž staví pouze na své fyziognomii, zejména na obdivuhodně velkém mužství, a také věčně zfetovaná Nicky Speed, která dělá čest svému jménu.
Sperminátor, který k sebou režírovanému filmu napsal i scénář, cítí, že se může jednat o zlom v jeho kariéře, který ho vykopne na výsluní porno byznysu a zároveň může naplnit i jeho umělecké ambice. Jenže postupně se ne všechno vyvíjí podle jeho představ a Sperminátorovi padá jeden projekt za druhým.

Z inscenace Péčko. (Foto: Petr Chodura)
Velkým dílem k úspěchu celé inscenace přispěl scénograf Milan David, který v komorních prostorách Studia G dokázal vytvořit studio pro natáčení historického pornofilmu. Zdi zdobí plátna s kýčovitými výjevy z antické architektury a mytologie, na pódiu se povalují nafukovací panny, na jevišti dominuje rozložitá postel a zejména pak pojízdný vozík plný sexuálních hraček. To vše zřejmě z produkce Růžového slona, který je hlavním partnerem inscenace a každý z diváků tak na své sedačce najde stylový dárek – slevový poukaz na erotické zboží s dopravou zdarma. Stejně tak si Milan David vyhrál i s kostýmy postav, které nepůsobí prvoplánově ani vulgárně, ale odkazují diváky k tomu, že pornoherci točí pseudohistorický pornofilm.

Z inscenace Péčko. (Foto: Petr Chodura)
Je to jen pár měsíců, co si pro Cenu Jantar za roli Richarda III. dokráčel herec Petr Panzenberger, který před pár dny oslavil své kulaté čtyřicáté jubileum. A nyní opět exceluje, tentokrát na prknech Studia G. Do své role vysloužilého (či zasloužilého?) pornoherce Sperminátora vložil vše. Na jevišti srší vtipem, hraje i očima, každým pórem svého těla předává divákovi svou přetékající energii. Strhává na sebe pozornost i v momentech, kdy probíhá dialog mezi ostatními herci. Potvrzuje svou vrcholonu kondici. Ve své roli na premiéře předčil očekávání, která v něj byla vložena, a ostatním hercům nastavil laťku vysoko.
Ovšem i Kamila Janovičová (rovněž držitelka Ceny Jantar a také Thálie pro činoherce do 33 let) v roli pornoherečky Laury Gold nezůstala Panzenbergerovi nic dlužna. Na jevišti odzbrojuje svou živelností a neutuchajícím temperamentem. A přestože její postava na jevišti neprochází žádným hlubším vývojem, na to je až příliš brzy spolu s dalšími postavami smetena ze scény, dokáže celou dobu udržet překotné tempo hry nastolené Panzenbergerem.
Andrea Zatloukalová (jako hysterická a zfetovaná Nicky Speed) a Jakub Georgiev (jako ne zcela bystrý, ale zato testosteronem a pohlavně obdařený Hardy Hard) stojí sice trochu ve stínu ústřední dvojice, přesto však přesvědčují, že patří k pilířům divadla Studio G a že právě na nich může v budoucnu tato nejmladší ostravská divadelní scéna stavět.

Z inscenace Péčko. (Foto: Petr Chodura)
Daniel Hrůza, student pátého ročníku Janáčkovy konzervatoře, dostal výraznější prostor až v závěru inscenace. V roli producenta Karla dokázal pobavit množstvím synonym k ženskému klínu, které pronášel v záchvatu umělecké tvořivosti své postavy i s doprovodnou gestikulací směrem k divačkám.
Ačkoliv se Péčko mohlo pěkně zvrhnout a nabídnout divákům pořádnou dávku erotiky i přímo na jevišti (myslím tím explicitní nahotu, což v poslední době není úplně výjimečné), tvůrcům se podařilo vyvarovat vulgárnosti i lacinosti. Místo pohlavních údů tak diváci v pánských nohavicích viděli pouze jejich umělé, byť trochu předimenzované a někdy i stříkající napodobeniny.
Péčko v Géčku otevřelo šestou sezonu znamenitě a diváci zato tvůrce odměnili dlouhým potleskem. Pokud se toužíte podívat pod pokličku údajně nejvýznamnějšího průmyslu u nás a ještě se u toho náramně pobavit, nenechte si ujít některou z repríz.
*
Péčko. Autor a dramaturg Tomáš Vůjtek. Režie Josef Doležal. Scéna a kostýmy Milan David. Hudba Tomáš Rossi a David Straka. Pohybová spolupráce Viktorie Szalóczi. Recenze je psaná z premiéry uvedené Studiem G v Ostravě v pondělí 29. září 2025.
Přečtěte si více z rubriky "Divadlo", nebo přejděte na úvodní stranu.