Vrcholem prvního dne festivalu Spectaculo Interesse byla Diktatura v podání ruského exilového divadla
3.10.2025 11:28 Ladislav Vrchovský Divadlo
Patnáctý ročník bienále mezinárodního loutkářského festivalu Spectaculo Interesse začal ve čtvrtek 2. října už v 9 hodin představením pohádky pro děti od čtyř let pod názvem La Pie qui dit (Straka, která kráká) francouzského souboru Les Arts Dits. Vrcholem pak bylo vystoupení ruského souboru AKHE, který působí v exilu a který do Ostravy přivezl svou inscenaci Diktatura.
Z představení Diktatura.
Foto: Roman Polášek
Ve festivalovém bulletinu je u pohádky Straka, která kráká uvedeno: Malá filozofická pohádka o smyslu života. Srozumitelné bez znalosti jazyka. Snad každého napadne ihned otázka: filozofie, smysl života a čtyřleté děti?
Představení sledovala početná skupina dětí ve věku žáků mateřské školky. V hracím prostoru viděli diváci v pozadí několik svisle stojících prken se šikmými horními konci v nepravidelných vzdálenostech od sebe a před nimi několik dřevěných bedýnek s víky. Na některých prknech byla viditelná modře vytečkovaná nahoru a dolů se vlnící se, později v přítmí i světélkující trasa.

Publikum úvodního představení.
Jediná loutkoherečka, žena neurčitého středního věku, Lucie Catsu, zároveň autorka scénáře, na začátku představení francouzsky přivítala děti i dospělé diváky v hledišti. Nebyla však sama. Poblíž stojící muž, překladatel z francouzštiny Michal Zahálka, větu po větě překládal do češtiny. Po přivítání pomalu haslo světlo v sále alternativní scény Divadla loutek, herečka se posadila na jednu z bedýnek a Michal Zahálka usedl na židli na druhé straně scény.
Herečka se jen změnou intonace a charakteru projevu proměnila v babičku a začala vyprávět pohádku o holčičce Anušce, kterou čeká dlouhá cesta, na níž bude sama. Na cestě však čeká Anušku veliký les a není v něm vyznačená jediná cesta.

Z představení Straka, která kráká. (Foto: Roman Polášek)
Že jde o cestu životem, dospělí diváci pochopí. Ale děti chtějí dobrodružství podané hravou formou. A toho se jim dostane vrchovatě, neboť jediná loutkoherečka se dokáže za pomoci nůžek a kousku bílého nebo červeného papíru, maňásků a maličkých loutek proměňovat nejen v jiné bytosti, ale třeba i ve vítr nebo déšť. A všechny proměny jsou tak zřetelné, že je chápe a baví se jimi i čtyřleté dítě.
Velmi funkční minimalistická hudební kulisa, ale také prvky černého divadla činí celé představení záživným i pro ty nejmladší diváky, byť obsah je určen nejen dětem, ale místy dokonce hlavně dospělým, kteří dokáží marnit rychle ubíhající a nezastavitelný čas svého života. Francouzský soubor Les Arts Dit nasadil laťku svým soupeřům v soutěžní části festivalu pořádně vysoko!
V 17 hodin proběhlo slavnostní zahájení festivalu, na které navázalo další soutěžní představení, tentokrát v podání dvojice švýcarských performerů Antoina Zivelonghiho (autora a hlavního účinkujícího), a jeho spolupracovníka a neviditelného jevištního partnera Jeana Charmilotta.

Z představení Carpet diem. (Foto: Roman Polášek)
Klaunské sólo o jednom koberci, tak je toto představení předznamenáno ve festivalovém bulletinu. A skutečně, na jevišti je jen jeden muž a jeden koberec. Vše zpočátku probíhá bez jediného slova. Po třetině hracího času dojde na mluvený projev. Do té chvíle publikum sleduje dialog mezi mužem a kobercem, proměnu koberce v ve dvojici psů, pak dalších bytostí, až se sám koberec stane dalším partnerem v dialogu. V té chvíli performer promluví. A mluví o fantazii, o tom, co se odehrává v mysli každého člověka v dialogu sama se sebou.
Kdo v publiku si v té chvíli uvědomí název performance Carpet diem, odvozený od latinského Carpe diem (Užívej dne), může si začít užívat procesů vlastní fantazie a obraznosti v reakci na to, co vidí jeho oči a slyší jeho uši. A kdo pak domů odchází po představení s otázkou Jak užíváš dne, položenou sobě, zažívá skutečnou katarzi. Mohou se objevit i otázky další: Jsi kobercem, který bývá často plácačkou vyprášen? Jsi kobercem, po kterém ostatní šlapou? Jsi Pan Koberec nebo Paní Koberec? Monumentální závěr performance vyzývá k odvaze postavit se proti všemu, co útočí na svobodu, ve které si každý člověk může užívat každého dne svého života.
V 19 hodin mohlo i večerní a převážně dospělé publikum naposled zhlédnout představení Straka, která kráká, a Lucie Catsu opět sklízela vřelý potlesk diváků.
Posledním představením zahajovacího dne byl projekt ruského souboru AKHE, který založili v roce 1989 Maxim Isajev a Pavel Semčenko. Ruští umělci se zkušenostmi ze světa divadla, filmu i výtvarných umění se od začátků profilují jako interdisciplinární tvůrci osvobození od stylů a forem.

Z představení Diktatura. (Foto: Roman Polášek)
Představení, se kterým přijeli letos do Ostravy, nazvali jediným slovem: Diktatura. Z názvu je zřejmé, že v současnosti žijí v exilu, neboť v domovské zemi, kterou je Rusko, by jim šlo možná až o život. A bodejť by ne! V roce 2022, ve kterém ze své vlasti museli utéct před putinovským režimem, vydali svůj manifest: V dnešním Rusku dnes není pro kulturu místo, nahradila ji propaganda. AKHE vzniklo v podzemí, a bude pokračovat v exilu! Stop válce! AKHE navždy! Smrt tyranům! Svoboda kultuře!
V hracím prostoru, který je vymezen třemi vysokými béžovými stěnami z lepenky a místo podlahy má vodní hladinu, stojí jen po stranách jedna a druhá židle, u stěny ještě čeká stůl. Přední hranu u první řady hlediště vytváří několik dlouhých prken. Na začátku představení vstupují do vody střídavě dva muži, každý přináší jedno dlouhé prkno a chvíli hledá místo, kam je položí. V původním tvaru inscenace hraje mužská trojice, z jakého důvodu v Ostravě nedoplňuje již jmenované dva umělce třetí, nositel ohně zapalující tvůrčí oheň svobodné umělecké tvorby, není jasné. Ale i bez živého plápolajícího plamene byla výpověď představení v Brickhousu naprostou srozumitelná. Každá diktatura ničí svobodu umělecké tvorby. Vytváří zdi mezi státy. Lidem žijícím uvnitř vymývá mozky černým proudem propagandy. Když se ale lidé vzbouří a spojí síly, lze odstranit i propagandu a lze rozbořit zdi každého vězení, otevřít se světu a svobodu tvorby i svobodný život vrátit všem.

Z představení Diktatura. (Foto: Roman Polášek)
Maxim Isajev a Pavel Semčenko hrají sice místy v pracovních rukavicích, ale jinak svoji performativní kreaci vedou na samé hranici sebepoškození, například když hrají vleže ve vodě. Vědí, že skutečnou a opravdovou touhu po svobodě a pravdě je nutné vyjádřit jen plně pravdivým projevem.
Do posledního místa zaplněné hlediště však vynikající výkon a samotný silně burcující apel proti všemu omezování lidského ducha tentokrát překvapivě neodměnilo potleskem ve stoje, jak se často stává při vystoupeních souboru AKHE v jiných státech Evropy a světa.
Festival Spectacle Interesse pokračuje až do 6. října.
Přečtěte si více z rubriky "Divadlo", nebo přejděte na úvodní stranu.