Kulturní deník pro Ostravu a Moravskoslezský kraj

Úvod Divadlo Nominace na Thálie mají Panzenberger, Adam, Bartošová, Hundeling a Javorský. Za celoživotní mistrovství ocení Alici Kvasnicovou

Nominace na Thálie mají Panzenberger, Adam, Bartošová, Hundeling a Javorský. Za celoživotní mistrovství ocení Alici Kvasnicovou

15.10.2025 16:24 Divadlo

Herecká asociace vyhlásila ve středu odpoledne nominace pro 32. ročník divadelních Cen Thálie. Zároveň oznámila jména umělců, kteří získají ceny za celoživotní mistrovství. Jednou z nich je emeritní sólistka baletu NDM Alice Kvasnicová. Do Moravskoslezkého kraje míří celkem pět výročních nominací – tři z nich má Národní divadlo moravskoslezské a po jedné nominaci získali umělci za role v inscenacích Slezského divadla v Opavě a ostravského Studia G.

Lukáš Adam a Alžbeta Bartošová v ostravském muzikálu Elisabeth. (Foto: Aleš Honus) Zvětšit obrázek

Lukáš Adam a Alžbeta Bartošová v ostravském muzikálu Elisabeth.
Foto: Aleš Honus

Alice Kvasnicová nastoupila do tehdejšího Státního divadla v Ostravě v roce 1962 a během tří desítek sezon zde odtančila úctyhodný počet rolí. Za své výkony byla v minulosti oceněna mnoha cenami, mimo jiné státním vyznamenáním Za vynikající práci za 25 let umělecké činnosti a Cenou Českého literárního fondu.

Alice Kvasnicová v inscenaci Tännhauser. (Foto: František Krasl)

Cenu Thálie za celoživotní mistrovství si převezme na galavečeru 1. listopadu v pražském Národním divadle spolu s Danou Syslovou, Ladislavem Frejem, Janem Ježkem, Natalií Achaladze Romanovou a Lenkou Machoninovou.

ČINOHRA

Nominaci na výroční Cenu Thálie v činoherní kategorii má mimo jiné herec Petr Panzenberger za hlavní roli v inscenaci ostravského Studia G Perníkář v režii Vojtěcha Štěpánka. „Monodramatický příběh drogově závislého Romana ztvárňuje Petr Panzenberger s mimořádnou autenticitou. S neokázalým herectvím přibližuje bolestnou realitu světa drog, chvíle euforie i krutost setkání se smrtí. S divákem vede jakýsi pomyslný dialog, kterým umocňuje svoji otevřenou a upřímnou zpověď. Skvěle pracuje se svou typologií a pomocí cynického podtextu a sebeironického tónu hravě akcentuje tragikomický rozměr samotného textu. Dramatické napětí své životní výpovědi staví na kontrastu emocí zmaru i naděje,“ uvedla porota ve svém verdiktu.

Petr Panzenberger v inscenaci Perníkář. (Foto: Viktorie Kubicová)

Širší nominaci, která je výrazem uznání za umělecký výkon, ale již bez šance cenu získat, pak v činoherní kategorii získala herečka Magdaléna Holcová za roli Niki v inscenaci Divadla Petra Bezruče Slepá skvrna. Další nominace již míří do divadlech v dalších krajích České republiky.

MUZIKÁL A OPERETA

Národní divadlo moravskoslezské v Ostravě získalo hned dvě užší nominace v kategorii muzikál, opereta a jiné hudebně-dramatické žánry. V ženské kategorii byla nominována Alžbeta Bartošová za roli Elisabeth ve stejnojmenné muzikálové inscenaci režiséra Jiřího Nekvasila. „Alžbeta Bartošová začala budovat svoji kariéru muzikálové herečky a zpěvačky ihned po studiích – už v minulosti výrazně zaujala v několika rolích, ostatně si vysloužila i širší nominaci na Cenu Thálie. Pro herecky i pěvecky velmi náročnou úlohu císařovny Alžběty Bavorské, zvané Sisi, je ideální představitelkou, která snese srovnání i s vídeňskými ikonami v této roli. Herecky souzní se svými jevištními partnery, tedy s představiteli Smrti i císaře Franze Josefa. Její Sisi je kombinací vznešeností i zarputilosti zároveň, ve všech polohách má znělý hlas. Její interpretace ústřední písně Jen já vím, jak mám žít i dalších spolehlivě působí na emoce diváků,“ odůvodnila nominaci porota.

Alžbeta Bartošová. (Foto: Martin Popelář)

Muzikál Elisabeth vynesl užší nominaci i Lukáši Adamovi za roli Luigiho Lucheniho. Za tuto roli už umělec obdržel Cenu Jantar. „Herecky, pěvecky i tanečně talentovaný herec ztvárnil roli atentátníka Luigiho Lucheniho sugestivním a bravurním způsobem. V naprostém souznění se záměrem autorů učinil ze své postavy glosátora dění kolem hlavní hrdinky, rakousko-uherské císařovny Alžběty. Zvláštní pozornost si zaslouží jeho ztvárnění obou tváří této postavy: vtipného kritika doby a jejích protagonistů i anarchistického vraha císařovny, který se po více než století zodpovídá za svůj zločin před Božím soudem. Při maximálním respektu k ostatním hercům i situacím na jevišti dokáže zcela mimořádným způsobem soustředit pozornost diváků právě na sebe. Tuto schopnost ostatně mnohokrát dokázal již v minulosti,“ napsala porota.

Lukáš Adam v muzikálu Elisabeth. (Foto: Ales Honus)

V muzikálové kategorii má několik umělců a umělkyň z moravskoslezských divadel i širší nominaci. Jmenovitě Hana Fialová za roli Donny v muzikálu Mamma mia! (NDM Ostrava), Andrea Gabrišová za roli Sofie v inscenaci Elisabeth (NDM Ostrava), Natálie Tichánková za roli Elisabeth ve stejnojmenné inscenaci (NDM Ostrava), Pavel Klečka za roli Tovjeho v inscenaci Šumař na střeše (Slezské divadlo Opava) a Peter Pecha za roli Loly/Simona v inscenaci Kinky Boots (NDM Ostrava).

OPERA

Rovněž v operní kategorii míří do Moravskoslezského kraje dvě užší nominace – v ženské kategorii je nominována Maida Hundeling za titulní roli v inscenaci Národního divadla moravskoslezského Turandot. „Dramatická sopranistka Maida Hundeling není našim operním divákům neznámá. Přestože zpívá na předních světových operních jevištích, pravidelně hostuje i na tuzemských operních scénách, kde její výkony jsou vždy středem pozornosti. Operní porotu zaujal její výkon v roli princezny Turandot v poslední opeře Giacoma Pucciniho. Pěvkyně má pro ni nezbytný velký hlasový fond, výdrž i neselhávající výšky. Přestože se od představitelky Turandot očekává právě dramatický zpěv, Maida Hundeling, pod vedením režiséra Rocca, dokázala dramatické scény výrazně odlišit od scén lyrických až intimních, a tak tato výjimečná role v jejím podání získala i výrazný lidský rozměr,“ uvedla porota.

Maida Hundeling v inscenaci Turandot. (Foto M. Popelář)

Druhou operní nominaci má Martin Javorský za roli Rudolfa v operní inscenaci Slezského divadla v Opavě Bohéma. „Martin Javorský měl už za sebou úspěšnou kariéru trumpetisty s vítězstvím v několika mezinárodních soutěžích, když se rozhodl věnovat sólovému zpěvu. Postupně svůj repertoár, zaměřený na Mozarta, starou a soudobou tvorbu, rozšiřoval o prvooborové tenorové role zejména oper Bedřicha Smetany nebo Leoše Janáčka. Správnost tohoto směřování potvrdil Martin Javorský jako Rudolf v inscenaci Pucciniho Bohémy. Muzikalitu a cit pro styl obohatil svým plně znělým tvárným tenorem a emoční intenzitou při hereckém ztvárnění básníka, který se od spontánní zamilovanosti k Mimi musí vyrovnat s peripetiemi jejich vztahu, a nakonec i její tragickou smrtí,“ napsala operní porota.

Martin Javorský a H. Beránková. (Foto: SDO)

Širší nominaci v operní kategorii obdrželi Monika Jägerová za roli Kornélie v inscenaci Julius Caesar v Egyptě (NDM Ostrava) a Martin Šrejma za roli Fadinarda v inscenaci Florentský slaměný klobouk (NDM Ostrava).

BALET

V kategorii balet, tanec a pohybové divadlo do Ostravy míří jen širší nominace, získali je Rita Pires za roli Anitry v inscenaci Peer Gynt, Shino Sakurado za roli Solvejg v téže inscenaci a Giuseppe Iodice za sólovou roli v díle Šárka v rámci programu ČISTÁ RADOSTance (vše NDM Ostrava).

LOUTKOVÉ DIVADLO

Ani v kategorii loutkového divadla nemá žádné z divadel Moravskoslezského kraje užší nominaci. V této kategorii ale obdržel širší nominaci Marek Moravec za herecký výkon v inscenaci Frankenstein, která byla nastudována na scéně Bajka Těšínského divadla v Českém Těšíně.

Kompletní nominace budou po dnešní tiskové konferenci, která právě skončila v Praze, zveřejněny na webu Cen Thálie.

Přečtěte si více z rubriky "Divadlo", nebo přejděte na úvodní stranu.