Divadlo loutek uvede Sněhovou královnu s unikátním využitím puppet cinema
3.12.2025 12:35 Redakce Divadlo » Infoservis Pozvánka
Divadlo loutek Ostrava uvede první premiéru sezony 2025/2026 – inscenaci Sněhová královna v režii Jakuba Maksymova, která na Hlavní scénu přinese nejen silný Andersenův příběh, ale také výrazné využití filmově-divadelního principu puppet cinema. Premiéra se uskuteční v pátek 5. prosince 2025 v 17 hodin.
Ze zkoušky inscenace Sněhová královna.
Foto: Petr Chodura
Sněhová královna je rodinným představením, které zaujme nejen příběhem, ale také samotným procesem vzniku jevištních obrazů. Diváci mají jedinečnou možnost sledovat zblízka práci herců, kteří současně animují loutky, natáčejí živé filmové záběry a vytvářejí ruchy a zvukové efekty. Vzniká tak nevšední divadelní situace, v níž je možné „nahlédnout pod pokličku“ specifické a technicky náročné formy tzv. puppet cinema.
Diváci se mohou těšit na příběh o odvaze, věrnosti a síle přátelství, který sleduje Gerdinu cestu za záchranou kamaráda Kaje. Střep temného zrcadla promění Kaje v chladnou a uzavřenou bytost a Gerda se vydává až do království Sněhové královny, aby prolomila ledové kouzlo. Její neústupnost a čistota srdce nakonec dokážou roztavit i to nejtužší ledové sevření. Andersenův ikonický příběh tak na jevišti otevírá silné téma oddanosti a hloubky lidských emocí.
Inscenaci připravuje režisér Jakub Maksymov společně se svými stálými spolupracovníky – výtvarnicí Olgou Ziębińskou a skladatelem Lazarem Novkovem, kteří jsou ostravským divákům známí již z úspěšných inscenací Pilot a Malý princ či Jedenáct babiček.
Výrazným prvkem inscenace je využití formy puppet cinema, která kombinuje principy divadla a filmu. Navazuje na tzv. live cinema, tedy divadelní formu, v níž divák sleduje živě snímaný obraz přímo při jeho vzniku. Puppet cinema tento postup obohacuje o práci s loutkami, s jejichž pomocí může inscenační tým pracovat s různými měřítky, detaily či perspektivou. Záběry jsou komponovány tak, aby loutkoherec nebyl vidět – vzniká tak ještě silnější iluze oživené loutky.
„Samotná postava Sněhové královny se v naší inscenaci vůbec neukáže – vnímáme ji právě skrz pohled kamery, jako oko predátorky číhající na svou oběť. Využíváme filmového postupu subjektivní kamery, při němž se kamera stává jednou z postav,“ popisuje režisér Jakub Maksymov, který má s puppet cinema bohaté zkušenosti z domácích i zahraničních projektů, například z inscenací Chronoskřítkové (Bratislavské bábkové divadlo), Kubik (Kindertheater Fraunhofer, Mnichov), Frankenstein (Divadlo Komedie Praha) či A jako Antarktida (Bábkové divadlo Žilina).
Zdroj: tisková zpráva
Přečtěte si více z rubriky "Divadlo » Infoservis", nebo přejděte na úvodní stranu.
Zvětšit obrázek