Rodion Konstantinovič Ščedrin – Carmen
Ostrava
Podnět k baletnímu zpracování Bizetovy opery Carmen dala kubánskému choreografovi Albertu Alonsovi fenomenální primabalerína Maja Plisecká. Výsledek vešel do dějin v roce 1967 ve Velkém divadle v Moskvě pod názvem Carmen suite, Bizetovu hudbu upravil a doplnil manžel Plisecké Rodion Ščedrin.
Příběh je koncentrován na hlavní trojúhelník vztahů Carmen – Don José – Escamillo, vše je ale transponováno do roviny symbolismu a expresionismu. Carmen je uzavřena do arény svého života, kde zápasí s osudem, který nabírá v určitých okamžicích podobu býka, Dona Josého a Escamilla. Svou koncepci takto viděné Carmen vyjádřil
Rodion Ščedrin těmito slovy: „Život Carmen se mi jeví jako aréna, ve které se denně odehrává boj o její svobodu. Musí neustále bojovat proti všem, všichni usilují o její život. Stále se její osud pohybuje na hranici mezi životem a smrtí. Nejinak tomu je u toreadora a býka.“ Jednoaktový balet měl veliký úspěch a tak další inscenace a filmové zpracování Carmen na sebe nenechaly dlouho čekat.
Smyslný a vášnivý balet Carmen uvedeme v choreografii českého choreografa Jiřího Pokorného, který se do Ostravy vrací po čtyřech letech – v listopadu 2018 úspěšně přenesl z holandského souboru NDT2 choreografii Útěk obra, která byla součástí inscenace Vzlety a pády.