Epizoda ze života umělcova
Moravská Ostrava a Přívoz
Smetanova Šárka, Berliozova Fantastická symfonie nebo Weinbergův Koncert pro violoncello a orchestr v podání violoncellisty Danjula Ishizaky.
Bedřich Smetana
Šárka, symfonická báseň z cyklu Má vlast
Mieczysław Weinberg
Koncert pro violoncello a orchestr op. 43
Hector Berlioz
Fantastická symfonie op. 14
Danjulo Ishizaka – violoncello
Janáčkova filharmonie Ostrava
Vasilij Sinajskij – šéfdirigent JFO
K oblíbencům našeho šéfdirigenta Vasilije Sinajského patří Bedřich Smetana. Z jeho tvorby pro tento koncert vybral Šárku, třetí symfonickou báseň z cyklu Má vlast, kterou Smetana charakterizoval slovy: „V této skladbě se nemíní krajina, nýbrž děj, bajka o dívce Šárce. Skladba počne líčením rozzuřené dívky, jež pomstu přísahá za nevěrnost milence svého celému mužskému pokolení. Zdáli je slyšet příchod Ctirada, který táhne se svými zbrojnoši na pokoření a potrestání dívek….“
Koncert pro violoncello a orchestr napsal polský Žid a uprchlík ze stalinského Ruska Mieczysław Weinberg v roce 1956. Za vznikem díla stojí silné zážitky z tříměsíčního pobytu ve vězení v roce 1953, kdy mu šlo o holý život, a přežil jen díky smrti Stalina. Premiéry díla se v Moskvě v roce 1957 ujal slavný violoncellista Mstislav Rostropovič. V Ostravě zazní v podání instrumentalisty Danjula Ishizaky.
Fantastická symfonie musela ve své době způsobit neuvěřitelný průlom do zažitých „sluchových kolejí“ posluchačů. Dodnes tato skladba dokáže šokovat nestárnoucí svěžestí nástrojových barev, vynalézavých melodií a rytmicky invenčním tempem. Berliozova snaha zachytit pomocí hudebních prostředků snění, šílenství vášně, láskyplné blouznění či extatické stavy jej přivedla ke vzniku „idée fixe“ – motivu vysněné ženy, který prostupuje celou skladbou. Speciálně pro tuto symfonii nechala Janáčkova filharmonie vyrobit zvony, a je tak jedním z mála orchestrů, který se tímto nástrojem může pyšnit.