Kulturní deník pro Ostravu a Moravskoslezský kraj

Úvod Hudba Kluby zblízka, část 16: Chceme nabízet barevný zážitek, ne šedou masu jednoho stylu, říká Vladimir 518 z BrickHouse

Kluby zblízka, část 16: Chceme nabízet barevný zážitek, ne šedou masu jednoho stylu, říká Vladimir 518 z BrickHouse

4.4.2018 09:05 Hudba

Na mapě ostravských hudebních klubů přibylo v závěru loňského roku nové políčko. To najdeme pod názvem BrickHouse v areálu Dolní oblasti Vítkovice, přičemž produkční a dramaturgickou stránku klubu má na starost mimo jiné Vladimir 518. Známý raper a umělec (civilním jménem Vladimír Brož) v následujícím rozhovoru například vysvětluje, které události ovlivnily, že zakotvil v této nové roli, a jak on sám vnímá hudbu. Zároveň však nechybějí ani informace, na jaké koncerty se provozovatelé chtějí soustředit a kolik akcí týdně by se v daném prostoru mohlo konat.

Zvětšit obrázek

Jeden z nejznámějších českých rapperů Vladimír 518.
Foto: Archiv

Jaké okolnosti předcházely tomu, že v Ostravě vznikl další hudební klub, a to BrickHouse DOV?

Těch okolností bylo samozřejmě mnoho. Přes mé kontakty s architektem Josefem Pleskotem jsem se seznámil s Janem Světlíkem, pro kterého v té době pracoval i můj kamarád Jakub Večerka. Natočil jsem přímo v provozu Vítkovice Heavy Machinery Group videoklip, sledoval jsem fantastický vývoj, kterým Dolní oblast Vítkovice za posledních deset let prošla, a navázal i kontakty s dalšími lidmi z ostravské kulturní i klubové scény. Nepochybně v tom všem sehrálo svou roli i to, že jsem buď sólově, nebo s kapelou pravidelně vystupoval v ostravském klubu Barrák, který provozuje Marcel Palovčík. To vše se časem poskládalo do situace, že jsem na nabídku Jana Světlíka, zda bych nechtěl v rámci Dolní oblasti Vítkovice provozovat klub, prostě neuměl říct ne. Všichni zúčastnění cítíme šanci, že můžeme vytvořit unikátní prostor, který bude v rámci regionu ojedinělý, a to nás žene kupředu.

Dá se tedy říci, že prvotní byl nápad s novým klubem, pro který jste hledali prostor, nebo jste byli osloveni, abyste klub provozovali?

Skutečně to bylo tak, že jsem byl podobně jako Jarek Nohavica s Heligonkou osloven ředitelem Světlíkem, zda bych nechtěl provozovat klub v rámci Dolní oblasti Vítkovice. Mně to dávalo popravdě smysl pouze v případě účasti dalších zainteresovaných, tedy sdílet projekt společně s kolegy Marcelem Palovčíkem a Jakubem Večerkou, stejně tak s naší produkční Veronikou Snopkovou. S Janem Světlíkem většinu času v rámci vzájemných setkání věnujeme diskusím o umění, oba nás totiž fascinuje umění šedesátých a sedmdesátých let, primárně abstrakce a konstruktivismus… Ale tak nějak si lidsky rozumíme i v mnoha jiných ohledech. Což znamená, že z obou stran byla chuť toto vzájemné porozumění naplnit v nějakém konkrétním projektu.

Považujete spíše za výhodu, že se klub nachází zrovna v této lokalitě, nebo za nevýhodu?

No, v mém případě je to spíše v rovině nadšení. Rozměry myšlenky, projektu, kultury i ambicí Dolní oblasti Vítkovice jsou jasně viditelné i z Prahy. Dávno předtím, než se dávala dohromady koncepce klubu, jsem už oceňoval kvalitu spojení architekt / investor, které v tomto případě nastalo. Jsem opravdu rád, že BrickHouse je součástí Dolní oblasti a vnímám to jako velkou čest.

Jaké místo v kontextu dalších ostravských klubů by měl BrickHouse DOV zaujmout?

Je to multižánrově pojatý klub, místo pro větší koncerty. Nemáme ambice být otevřeni každý den, ale chceme nabídnout lidem kvalitní a sofistikované akce, klidně jen jednu až dvě týdně. Časem můžeme mít otevřeno i tři nebo čtyři dny v týdnu, ale to je opravdu maximum. Naše kapacita je kolem 800 až 900 lidí, čili tomu musí odpovídat i atraktivita programu a při této kapacitě skutečně nemá smysl mít otevřeno každý večer.

Jak je na tom BrickHouse po technické, respektive zvukařské stránce v porovnání s ostravskými kluby?

My jsme měli to štěstí, že jsme prostor přejímali ve velice dobrém stavu. Tím myslím rekonstrukci provedenou s citem a vkusem. Čili to je dobrý základ, v rámci kterého jsme zrealizovali nutné akustické úpravy a nechali do prostoru nainstalovat pódium, zvuk a světla. Klub jsem otvíral mimo jiné i vlastním koncertem a extrémně jsem si ho užil. Stejně tak si užívám i opačnou pozici, tedy jako fanoušek pod pódiem. To místo prostě funguje.

Můžeme přepokládat, že BrickHouse DOV bude těžit ze své kapacity. Společně s Garage jde o dva největší kluby v Ostravě. Myslíte si však, že je v Ostravě, případně v Moravskoslezském kraji, respektive také v polském příhraničí takový fanouškovský potenciál?

Většina akcí je u nás zatím plná či vyprodaná. Vše je o koncepci toho, kdo a jak často by měl u nás hrát. O charismatu místa a událostí. O nasazení a kvalitě služeb. Zažil jsem plné kluby na malých městech a prázdné podniky ve velkých centrech. Ten guláš okolností je poměrně složitý, a proto se také málokomu daří. Věřím, že my víme, jak na to a hlavně nám ta aktivita dává obrovský smysl.

Chcete se zaměřit spíše na českou nebo na zahraniční scénu?

Primární obsah bude tvořit samozřejmě československá scéna, ale velkou část programu obstarají i zahraniční interpreti. To je právě myslím ten klíč k úspěchu, nebo přesněji řečeno k smysluplnosti vedení klubového prostoru. Jde totiž o místo, které by mělo fungovat jako průsečík energií a žánrů. Stejně tak národností.

Nejde si nevšimnout také určité spolupráce s klubem Barrák, protože některé koncerty, které se měly původně konat v Barráku, byly z důvodu velkého zájmu fanoušků přemístěny do BrickHouse DOV. Je možné prozradit, jak konkrétně tato spolupráce funguje?

Je to velice jednoduché. V úvodu našeho rozhovoru jsem zmiňoval kolegu Marcela Palovčíka, který provozuje i klub Barrák. Mechanika přesunů akcí funguje tak, jak asi už tušíte. V tu chvíli, kdy se v předprodeji vyprodá klub Barrák, má smysl akci přesunout k nám do BrickHouse. Je to velice efektivní mechanismus, který umožňuje volně pracovat s událostmi dle potřeby.

Program klubu se rozjíždí pomalu, ale rozhodně povedeně, a chvályhodná je hlavně ona multižánrovost, protože v klubu už hráli například Master´s Hammer, Napalm Death, už jste uvedl, že jste zde vystoupil vy sám, rovněž zde koncertovali Mirai a další. Hodláte v této multižánrovosti vytrvat? Myslíte si, že je v dnešní době nutné, aby klub byl dostupný pro vícero hudebních žánrů?

Věřím, že hudba je jen jedna a dělení do žánrů bychom měli primárně používat pouze k tomu, abychom se dorozuměli, ne k vykopávání nepřekročitelných příkopů. Klub má být kulturní a barevný zážitek, ne šedá masa jednoho stylu. V této strategii určitě hodláme pokračovat a multižánrovost bude, myslím, vždy naší charakteristikou.

Mimochodem jak jste přišli na název BrickHouse? Třeba v Kladně totiž funguje restaurace s názvem Brick House… Jde o spojitost? 

Když se člověk na tu budovu podívá, jak jinak jí má říkat. (smích) A s Kladnem opravdu žádná spojitost není.

Otázka na závěr je u rozhovorů v tomto seriálu pokaždé stejná: Jaké jsou plusy a minusy BrickHouse DOV?

Plusy jsem tu v průběhu rozhovoru už zmínil a minusy nechť každý návštěvník hledá sám. Držte nám palce a určitě se k nám zajděte podívat, stojí to za to!

Čtěte také:
Hudební bazar Ostrava
Stolárna Havířov
Kofola Music Club Krnov
Stará aréna Ostrava
Barrák Ostrava

Barrocko Třinec
Rock Café Southock Jablunkov
Galerka Nový Jičín
Fabric Ostrava
Jam Opava
Stoun, Frýdek-Místek
Cooltour, Ostrava
Dock, Ostrava
Parník, Ostrava

Petr Bidzinski | Další články

Přečtěte si více z rubriky "Hudba", nebo přejděte na úvodní stranu.