Český Těšín a Cieszyn zažijí již 34. ročník Mezinárodního divadelního festivalu Bez hranic
18.9.2025 12:24 Redakce Divadlo » Infoservis Pozvánka
Podzim ve městě nad Olší tradičně patří evropskému divadlu. Letošní, již 34. ročník Mezinárodního divadelního festivalu Bez hranic se v Českém Těšíně a Cieszynie uskuteční od 26. září do 5. října 2025. Návštěvníky čeká deset dní nabitých pestrým kulturním programem. Připravena je široká paleta inscenací – od klasiky po experiment, od loutkového divadla po současné společenské výpovědi.
Z inscenace Persona. Ciało Bożeny.
Foto: Festival Bez hranic
„Během této doby se ve dvojměstí Český Těšín / Cieszyn odehraje patnáct divadelních představení, a to od souborů ze čtyř různých zemí – Česka, Polska, Ukrajiny a Německa,“ vypočítává za české organizátory Petra Slováček Rypienová ze spolku Člověk na hranici. Druhým organizátorem festivalu je tradičně Polsko-česko-slovenská Solidarita.
Přehlídka se rozprostře na devíti místech. „Festivalový program se uskuteční v divadelních sálech klasických i nevšedních. Hrát se bude tradičně v mimořádném prostředí Divadla Adama Mickiewicze v Cieszynie, dále například v Kulturním středisku Střelnice, v šapitó postaveném na nádvoří Těšínského divadla a v jeho malírně, v literární kavárně Avion, v Transhraničním centru či pod širým nebem na zámeckém vrchu,“ upřesňuje místa konání Petra Slováček Rypienová.
Doprovodný program zahrnuje tři hlavní výstavy, jedno koncertní vystoupení a divadelní diskuse. Část akcí je pro návštěvníky zdarma nebo za symbolické vstupné, což výrazně přispívá k dostupnosti festivalu pro širokou veřejnost.
Organizační ředitelka z české strany Petra Slováček Rypienová upozorňuje, že výběr inscenací se dramaturgicky inspiroval mottem Cizí je zajímavé. „Letošní ročník festivalu Bez hranic nese motto Cizí je zajímavé – protože věříme, že právě v jinakosti se skrývá síla, která nás může spojovat. V době, kdy se svět zdá být rozdělený, chceme divadlem otevírat prostor pro dialog, zvědavost a vzájemné porozumění,“ vysvětluje Rypienová a dodává, že cizí jazyk, cizí kultura, cizí pohled – to vše může být inspirací, nikoli překážkou. Festival Bez hranic není jen o fyzickém překračování hranic mezi státy, ale i o překonávání mentálních bariér, předsudků a strachu z neznámého. „Věříme, že divadlo má moc proměňovat pohled na svět. A právě skrze setkání s tím, co je nám cizí, se učíme vidět svět nově – a možná i lépe chápat sami sebe,“ je přesvědčena Rypienová.
Do Slezska přijedou renomovaná kamenná divadla i nezávislé divadelní soubory. O přízeň publika i odborné poroty se bude ucházet klasická činohra, loutková představení, hudební divadlo, autorská představení i pouliční spektákl. Soutěží se tradičně o Cenu zlomené závory.
Zahajovací představení se odehraje v pátek 26. září 2025 v Divadle Adama Mickiewicze v Cieszyně a zhostí se ho Divadlo Zagłȩbia ze Sosnovce, které se představí s inscenací Persona. Ciało Bożeny. Tvůrci se v něm dívají ironicky nejen na divadelní svět, ale i na současnou polskou politiku. Tato autoironická inscenace se vypořádává s pravdami o tvorbě umění mimo velká centra a se silou místních stereotypů a nenávisti. Je dílem jednoho z nejžhavějších současných tvůrčích tandemů v polském divadle – Jędrzeje Piaskowského (režie) a Huberta Sulimy (text). Slavnostní zahájení festivalu zároveň připomene výročí založení Divadla Adama Mickiewicze, které bylo slavnostně otevřeno před 115 lety 24. září 1910.
Získat sympatie hodnotitelů i obecenstva se bude dále snažit inscenovaný koncert Držím ti miesto v podání brněnského souboru Husa na provázku, který rozezní nejen nejznámější slovenské melodie, ale i nejtrapnější české stereotypy. Režisérka Anna Davidová zve diváky na večírek – neboli žúr – s živou kapelou, jenž připomíná znovuobnovený rozhovor mezi národy, které nerozdělily ani státní hranice. O scénografii se postaral uznávaný Marek Cpin, jenž inscenaci ponořil do psychedelických barev evokujících ducha 80. a 90. let.
Z Německa dorazí divadlo Puppentheater Zwickau s inscenací The Golddiggers / Die Goldgräber, poetickou loutkovou hrou o hledání štěstí. Pod inscenací je podepsána slovenská režisérka Monika Gerboc. Diváci sledují představení pomocí VR brýlí, díky nimž se ocitají přímo uprostřed fantastických obrazů a událostí vytvořených umělci, přičemž si mohou svobodně vybírat, kam právě zaměří svůj pohled.
Mladí tvůrci z wrocławské Akademie Sztuk Teatralnych přivezou pohádkovou Arabelu, která však není pouhou adaptací kultovního československého seriálu. „V jejich verzi jde o groteskní anti-pohádku v šíleném tempu, kde vedle Rumburaka či Arabely má své místo i popkulturní peklo obývané poníky Pony a podobnými masově vyráběnými produkty pro děti. Je to záležitost pro šedivějící fanoušky seriálu, ale také pro současné i budoucí rodiče a pro starší mládež. Navzdory své dynamice a humoru vybízí k vážnému zamyšlení nad tím, jaké pohádky dnes dětem nabízíme,“ říká umělecký šéf festivalu Janusz Legoń.
Domácí Těšínské divadlo uvede českou klasiku Máj v podání České scény – lyrické ztvárnění Máchova díla s důrazem na vizuální poetiku. Režie se ujal významný český režisér Vladimír Morávek.
Scena Polska představí vlastní verzi Zemsty, která se odvážně pouští do reinterpretace Fredrovy komedie v kontextu současného Slezska.
Zemsta se na festivalu objeví také v podání varšavského Teatru Komedia. Režisér Michał Zadara, známý svým radikálním přístupem ke klasice, ponechal Fredrův text beze změn, ale zasadil děj do současného městského prostředí. Výsledkem je inscenace připomínající malby Edwarda Hoppera, pro které je typická výrazná vizuální síla. V hlavních rolích se představí Maciej Stuhr, Arkadiusz Brykalski, Bartosz Porczyk a Barbara Wysocka.
Silné společenské téma přináší monodrama Ocalone v podání Agnieszky Przepiórske, které vzniklo ve spolupráci s varšavským Domem setkání s historií (Dom Spotkań z Historią). Ve hře Ocalone, režírované Majou Kleczewskou, Przepiórska dává hlas ženám, které byly znásilněny jednotkami SS Rona v přechodném táboře v Zieleniak ve Varšavě během druhé světové války. Podle uměleckého ředitele festivalu inscenace vyvolává silné emoce.
Milovníci pouličního divadla by si na nádvoří Zámku Cieszyn neměli nechat ujít představení Hiob Lvovského akademického divadla Woskresinnia. Inscenace, založená na dramatu Karola Wojtyły, byla před lety vytvořena Jarosławem Fedoryszynem, zakladatelem tohoto slavného divadla. Představení stále okouzluje a dojímá, a jeho aktuálnost se dnes zdá být silnější než kdy dřív.
V programu letošní přehlídky se objevuje hned několik nabídek pro děti a mládež. Patří mezi ně inscenace Kraj Naj Maliny Prześlugi z Divadla animace v Poznani, dvě představení Koťátko staví dům a Opravářská pohádka pro nejmenší z brněnského Divadla DNO a příběh O holčičce, která se ještě nenarodila v podání veterána české nezávislé scény – Divadla Víti Marčíka.
Závěr festivalu bude patřit pražské Laterně magice, která přiveze inscenaci Pluto. Jedná se o vizuálně působivou pantomimickou komedii, jež si pohrává s tématem moderních technologií a lidské nešikovnosti. Autorem představení je novozélandský performer Thomas Monckton, známý svým důvtipem a fyzickým herectvím. Pluto je plné groteskních situací, přesné mimiky a absurdních momentů, které diváka nejen rozesmějí, ale i přimějí k zamyšlení nad tím, jak technologie ovlivňují naše životy. V hlavních rolích inscenace, která nevyžaduje tlumočení, se představí Vanda Hybnerová, Anna Polívková, Radim Vizváry a Trygve Wakenshaw.
Festivalový program letos doplní jediný koncert – vystoupení Darii ze Śląska, výrazné osobnosti polské alternativní hudební scény. Připraveny jsou také doprovodné výstavy, setkání s tvůrci a divadelní lekce pro děti.
Mezinárodní divadelní festival Bez hranic (do roku 2004 nesl název Na hranici) vznikl na prahu svobody, kdy Polsko a tehdejší Československo nabraly demokratický směr. Festival vznikl z iniciativy těšínských občanských aktivistů Solidarności Polsko-Česko-Slovenské a členů Občanského Fóra v Českém Těšíně. Zakládajícími členy byli Jakub Mátl a Jerzy Kronhold. První festival v roce 1990 byl věnován ztvárnění her Václava Havla v českých i polských prezentacích. Další edice posunuly festival na mezinárodní úroveň, která zahrnuje nejen zajímavá divadelní představení, ale překračuje hranice etiky, prožitků i žánrů. Doprovázejí jej také doplňkové aktivity jako konference, výstavy, diskuze, workshopy, koncerty, přehlídky dětských a mládežnických divadel, autorská čtení. Mimo divadel z Visegradské 4 se na festivalu prezentují také umělci z jiných zemí. Cena Zlomené závory putovala mnoha významným divadelním tvůrcům, jako jsou Ondrej Spišák nebo Jan Klata.
Zdroj: tisková zprávu pořadatelů
Přečtěte si více z rubriky "Divadlo » Infoservis", nebo přejděte na úvodní stranu.