Všechno na zahradě: Lehká komedie o těžkém partnerském a manželském vztahu
1.10.2025 10:30 Ladislav Vrchovský Divadlo Recenze
Česká scéna Těšínského divadla zahájila v úterý novou sezonu premiérou komedie amerického dramatika Edwarda Albeeho Všechno na zahradě v českém překladu Dany Hábové. Než však zhasla světla v divadelním sále třineckého kulturního domu Trisia, ve kterém v době probíhající rekonstrukce českotěšínského divadla bylo odehráno hned několik premiér, před diváky promluvil umělecký šéf České scény Miroslav Liška. Oznámil, že tato premiéra je zároveň poslední v řadě, tu další už uvidí diváci v nově zrekonstruovaném velkém sále Těšínského divadla v Českém Těšíně v lednu 2026. Liška zároveň poděkoval třineckým partnerům za poskytnutí prostor v době rekonstrukce domovského divadelního stánku. Hlavně však poděkoval věrným divákům, z nichž mnozí jezdili na třinecké premiéry nejen z Českého Těšína, ale i z dalších měst a obcí Moravskoslezského kraje.
Z inscenace Všechno na zahradě.
Foto: Miroslav Pawelek
Dramaturgyní inscenace je nová posila České scény Magdalena Marie Franková, právě dokončující studia magisterského oboru na Katedře divadelních a filmových studií Univerzity Palackého v Olomouci. Tuto mladou a sympatickou dámu si pamatuji z kritických rozprav a seminářů na několika ročnících Festivalu divadel Moravy a Slezska, kde jako členka studentské poroty projevila značnou míru talentu pro kritické i tvůrčí myšlení.
V roli dramaturgyně a spoluautorky úpravy Albeeho textu to Franková neměla vůbec lehké. Hra se od jiných velmi úspěšných a v celém světě uváděných slavných titulů tohoto dramatika (např. Kdo se bojí Virgiie Woolfové, Křehká rovnováha atd.) liší. Tato komedie má velmi dobře napsanou první část do přestávky, ve které čtveřice účinkujících postav – manželský pár Janky a Richarda, rodinný přítel Jakub, syn Bořek a poněkud tajemná paní Zúbková – má pro vytvoření hereckých postav mnoho komediálních možností. Ve druhé části hry se autor pohybuje někdy až na hranici moralizování, což úprava textu pro novou inscenace naštěstí částečně minimalizovala. Druhá část je jak v textu, tak v jevištním provedení místy méně zábavná, než téma hry jako takové nabízí.
Dvojice upravovatelů dramatické předlohy – podílel se na ní i režisér inscenace Michal Spišák – šla cestou žádoucího zestručnění a odstranění jistého zatěžkání textu vzhledem k rozdílům mezi americkou realitou, o které autor píše, a dnešním středoevropským způsobem života. Chvályhodné na úpravě je i přiblížení k našim životním podmínkám, které logicky vychází z faktu, že autor hry byl inspirován dílem britského dramatika Gilese Coopera a v podstatě jeho hru se stejným, respektive podobným tématem pro uvedení v severoamerickém prostředí přepracoval.

Z inscenace Všechno na zahradě. (Foto: Miroslav Pawelek)
Jaké je tedy téma hry? Docela skandální. Manželská dvojice má pocit, že všichni sousedé a známí jsou na tom mnohem lépe vzhledem k tomu, co doma mají a jak vypadají jejich domovy, zatímco oni musí počítat každý vydávaný peníz, aby pokryli základní existenční náklady včetně nákladů na studium svého syna. V jistém okamžiku se však objeví paní Zúbková. V podstatě kuplířka. Nabídne manželce možnost velkého výdělku, když bude ochotná poskytovat sexuální služby klientům z vyšších vrstev. Dále není třeba nic zmiňovat, téma je dostatečně aktuální a zároveň nabízí velkou zábavu.
Režie hry známého a oceňovaného dramatika Albeeho se ujal Michal Spišák, který je i spoluautorem úpravy textu. Úprava je svým způsobem nutná nejen kvůli tomu, o čem už padla zmínka výše. Albee totiž svoji komedii obdařil několika variantami konce. Dále nebudeme prozrazovat nic bližšího, abychom nesnížili dopad představení na publikum. Režisér vede jednotlivé představitele ke svižnému hereckému projevu a k přímému kontaktu s divákem. Jedno i druhé se všem, kteří se pohybují po jevišti, daří tu s menším, tu s větším úspěchem.

Z inscenace Všechno na zahradě. (Foto: Miroslav Pawelek)
Výborný výkon odevzdávají hlavně oba představitelé dvojice hlavních postav, Petra Frydrych jako manželka Richarda a Ondřej Frydrych, manžel Janky. Jejich mistrně propracované dialogy jak v první, tak ve druhé části hry jsou tím nejlepším, co si zábavychtivý divák může opravdu užít. Obdivuhodný je ale i fakt, že Petra Frydrych musela zvládnout nastudování své herecké role v krátké době, neboť nahradila momentálně nemocnou původní představitelku Janky Elišku Adamovskou.
Další výborný výkon, který je rovněž ozdobou inscenace, je herecká kreace Lenky Waclawiecové v roli paní Zúbkové. Herečka dodává této postavě až téměř biblický rozměr pokušitelky mefistofelského typu s půvabným humorným a komediálním nadhledem.
Zmíněnou trojici doplňuje Marek Moravec, v podstatě začínající herec, který studenta Bořka hraje s viditelnou chutí a pro divácké vnímání s velmi příjemnou hravostí.
Velmi těžký úkol má Petr Sutorý v roli Jakuba. Hrát rodinného přítele ve vypjaté a konfliktní situaci, ve které manželé řeší vzájemnou partnerskou krizi, když se v jejich bytě začnou objevovat z ničeho nic velké peníze, vydělávané pokleslým způsobem, a zároveň být jistým mostem mezi publikem a jevištěm, však tento zkušený herec zvládá celkem úspěšně.

Z inscenace Všechno na zahradě. (Foto: Miroslav Pawelek)
Ostatní účinkující, Šárka Hrabalová a Zdeněk Hrabal, Bára Kuboň Vidomská, Tomáš Hába, který také zaskakuje za onemocnělého Denise Kuboně, Jolana Ferencová a Zdeněk Klusák mají celkem epizodní role, ve kterých slouží inscenaci velmi profesionálně, o čemž svědčí i závěrečný potlesk spokojených diváků. K divácké spokojenost přispívají i kostýmy vynikající kostýmní výtvarnice Aleny Schäferové.
Komedie Všechno na zahradě navzdory všem potížím, se kterými se potýkala v průběhu nastudování, bude zcela jistě oblíbeným a hojně navštěvovaným představením a je příslibem dobré divadelní práce nejen pro začínající sezonu Těšínského divadla, ale i pro ty, kteří přijdou v budoucnu.
*
Všechno na zahradě. Překlad Dana Hábová. Režie Michal Spišák. Dramaturgie Magdalena Marie Franková. Scéna Michal Hejmovský. Kostýmy Alena Schäferová. Hudba Slovo Solovic. Recenze je psaná z premiéry České scény Těšínského divadla odehrané v úterý 30. září 2025 v kulturním domě Trisia v Třinci.
Přečtěte si více z rubriky "Divadlo", nebo přejděte na úvodní stranu.