Kulturní deník pro Ostravu a Moravskoslezský kraj

Úvod Atd. Originalita, užitečnost, krása. Desátý Meat Design byl pod velkým náporem zájemců o nové pohledy a trendy

Originalita, užitečnost, krása. Desátý Meat Design byl pod velkým náporem zájemců o nové pohledy a trendy

23.11.2025 17:37 Atd.

Jubilejní ročník mezinárodního festivalu designu v Ostravě se konal od pátku do neděle v Dolních Vítkovicích. Organizátoři se do této lokality, i když do jiných budov, vrátili po několika letech. Například ještě loni se akce konala ve zrekonstruované Ostravici v centru města. Letošní ročník se nesl ve znamení spolupráce napříč kreativními obory a také ve znamení velkého náporu publika.

Z přehlídky Meat Design. (Foto: Aleš Honus) Zvětšit obrázek

Z přehlídky Meat Design.
Foto: Aleš Honus

O spolupráci, tedy hlavním tématu letošního jubilejního ročníku, hovořila ředitelka festivalu Karolína Skórková. „Téma letošního roku vystihuje nejen obsah festivalu, ale i způsob, jakým vzniká. Žádná instalace, žádný programový bod a jediný detail by nebyly možné bez lidí, kteří spolupracují napříč rolemi, obory i zkušenostmi,“ řekla ředitelka.

Vystavující značky, které dnes udávají trendy ve svých oborech, prezentovaly všemožné produkty od oblečení přes šperky, nádobí, potřeby pro domácnost nebo aromaterapeutické potřeby až po nábytek. Stánky vystavujících prodejců se nacházely především ve Futureu, jehož dispozice nejsou pro takovou koncentraci lidí a předmětů přizpůsobeny, a tak v odpoledních hodinách, kdy festival navštívily tisíce milovníků designu, byl pohyb mezi stánky poněkud náročný a klaustrofobní. V sobotu odpoledne proto v některých chvílích nebylo možné vést dialogy s designéry u jejich stánků, což trochu znehodnocovalo návštěvnický zážitek.

Z přehlídky Meat Design. (Foto: Aleš Honus)

Situace tohoto typu nenastávaly v prostornějších dispozicích budovy Národního zemědělského muzea, která se jevila pro potřeby akce jako velmi příhodná. Kromě vystavujících se zde nacházela i sekce workshopů nebo gastro a wellness zázemí nabízející komfortní a klidnější prostředí, občerstvení i vlastní program, u kterého se daly strávit dlouhé hodiny (jóga, přednášky o kávě, masáže…). Do zemědělského muzea se vešlo i ohnisko programu festivalu, pojmenované jako Meat Design Stage.

O diskuse byl velký zájem. (Foto: pořadatelé)

Odehrávaly se zde diskuze a přednášky s kreativci a inspirativními zástupci všemožných institucí i odvětví souvisejících s designem. Představily se zde výrazné osobnosti české designové scény, například Filip Streit, Hana Hillerová, designérka šperků Klára Bliss, designéři nábytku Jakub Berdych Karpelis, Vladimíř Žák, sklářka Kateřina Handlová nebo interiéroví designéři David Čermák či Eliška Knotková.

Završením sobotního programu byla večerní módní přehlídka návrhářů Nikoly Zezulové a Jiřího Filatova, která proběhla v prostorách Mlýnice ve Futureu. Velmi zajímavý bod programu byly komentované ukázky technologie betonového 3D tisku nebo 3D tisku schopného vytisknout dům. Mimo Dolní Vítkovice, konkrétně v Hotelu Palace, se konala speciální talk show s názve Meat Up: Collab.

Z přehlídky Meat Design. (Foto: Aleš Honus)

Meat Design Ostrava měl i výrazný regionální aspekt. Místní instituce zde vystavovaly své produkty (Fiducia, Galerie výtvarného umění v Ostravě, Janáčkova filharmonie Ostrava i lokální umělecké školy), ale také se podílely na programu festivalu. V pátek proběhlo představení budoucí podoby bývalého ostravského hotelu Palace, který stojí naproti zmiňované Ostravice.

Oficiální potvrzení změny podoby ruiny i představované vizualizace znamenají nejen pro návštěvníky festivalu, ale především pro obyvatele Ostravy velmi příznivý příslib změny vzhledu centra města a proměny další z ruin poblíž Divadla Antonína Dvořáka.

Prezentace projektu přestavby hotelu Palace. (Foto: pořadatelé)

V sobotu se odehrála diskuze s fotografkou Ditou Pepe a Petrou Javůrkovou, šéfkou marketingu Janáčkovy filharmonie, které již téměř celé desetiletí spolupracují na vizuální identitě předního moravskoslezského orchestru, jejímž vrcholem je každoročně vydávaný katalog koncertní sezony. Spolupráce Dity Pepe s Janáčkovou filharmonií se výrazně podepisuje na vysoké estetické úrovni propagačních materiálů filharmonie, ale i na vysoké umělecké úrovni fotografií v katalogu. Tato spolupráce letos přinesla i nový produkt merche filharmonie, kterým je kalendář. Na jeho výrobě se podílela i ostravská knižní designérka Gabriela Pilařová, která jej na stage přišla představit a společně s Ditou Pepe, Petrou Javůrkovou a ředitelkou Meat Designu Karolínou Skórkovou jej pokřtila.

Křest kalendáře Janáčkovy filharmonie. (Foto: Jana Jochim)

 

V neděli byl představen projekt OVAM, Architektonický manuál města Ostrava, o němž se v Ostravanu budeme ještě věnovat, a také byly vyhlášeny ceny Moravskoslezského kraje za design.

Mezi výstavními instalacemi se daly nalézt i výtvory studentstva několika škol. Konkrétně to byly VŠB-TUO (Design průmyslových výrobků Fakulty strojní, Umělecké slévárenství, Katedra tepelné techniky a StudentCar Fakulty materiálově technologické), Střední umělecká škola Ostrava, Ateliér Video-multimédia-performance Fakulty umění Ostravské univerzity, Ústav filmové, televizní a rozhlasové tvorby Filozoficko-přírodovědecké fakulty Slezské univerzity v Opavě a Fakulta uměleckého designu Univerzity Jana Evangelisty Purkyně.

Studentská instalace Krb domova. (Foto: Aleš Honus)

Poslední zmíněná instituce, konkrétně Ateliér Sklo FUD UJEP a Ateliér Keramika FUD UJEP, společně se Střední uměleckou školou Ostrava zajistila výstavy ve studentské laboratoři. Ta „okupovala“ sklepní prostory Futurea, jejichž syrový industriální styl uměleckým instalacím velmi svědčil. Tmavý sklep skvěle posloužil Ateliéru Keramika s kurátorským konceptem Krb domova. Projekce na stěně a zvuky hořících plamenů dokreslovaly tajemnou atmosféru a estetiku prezentované keramiky.

Studetský projekt Red Carpet. (Foto: Aleš Honus)

Ateliér Sklo své produkty prezentoval prostřednictvím konceptu Red Carpet. Skleněné výrobky velmi rozličných vizuálních stylů byly „naservírovány“ na červeném koberci táhnoucím se přes sklepní schody, díky kterému mohly podobně jako celebrity na světových premiérách skutečně zazářit. Instalace obou ateliérů ústecké univerzity střežilo samotné studentstvo, které velmi ochotně a zapáleně příchozím představovalo koncept kurátorů výstav obou ateliérů, ale také vlastní výrobky, které si lidé mohli zakoupit v přilehlém design shopu.

Instalace studentů Střední umělecké školy Ostrava. (Foto: Aleš Honus)

S elementem schodů pracovala i instalace výstavy ostravských studentů zdejší Střední umělecké školy. Bohužel jejich výrobky nebyly ničím sjednocené (formou ani materiálem), proto působily na festivalu užitého umění trochu jako vetřelci. Místnost, která byla během mé návštěvy bez průvodců, působila hned vedle výstav ústeckých ateliérů kvůli o něco smutněji. Toto hodnocení se ale netýká umělecké hodnoty vystavovaných předmětů, šlo spíše o kontrast provedení.

Na festivalu Meat Design bylo velmi slibné vidět současnost a ve studentských výtvorech i budoucnost českého designu. Organizátoři festivalu letos odvedli skvělou práci při rozvrhování prostoru, dávkování programu i promýšlení doprovodných aktivit. Jen škoda stísněnosti Futurea, které takový nápor návštěvníků nezvládalo.

Jana Jochim | Další články

Přečtěte si více z rubriky "Atd.", nebo přejděte na úvodní stranu.