Kulturní deník pro Ostravu a Moravskoslezský kraj

Úvod Atd. Budoucí Černá kostka představila svou vizuální identitu. Odvážně kombinuje inovace a lidskost

Budoucí Černá kostka představila svou vizuální identitu. Odvážně kombinuje inovace a lidskost

26.11.2025 12:57 Atd. » Infoservis

Nově vznikající moderní knihovna v Ostravě získává svou vizuální tvář. Autorem návrhu, inspirovaného tvarem ikonické budovy, je Roman Černohous, vítěz soutěže pořádané ve spolupráci s organizací Czechdesign. Vizuální styl Černé kostky, který byl představen ve středu, je osobitý, otevřený a spojuje technologické inovace s lidským rozměrem.

Ukázka budoucí vizuální identity Černé kostky. (Foto: Černá kostka) Zvětšit obrázek

Ukázka budoucí vizuální identity Černé kostky.
Foto: Černá kostka

Tým Černé kostky, příspěvkové organizace Moravskoslezského kraje, se rozhodl najít svou vizuální identitu vyhlášením designerské soutěže. Její průběh odborně zastřešila organizace Czechdesign, která již více než 20 let podporuje kvalitní design a architekturu v České republice a propojuje instituce s kreativními tvůrci prostřednictvím transparentních soutěží s účastí nezávislé odborné poroty.

Soutěž probíhala jako dvoufázová: v první fázi mělo možnost prezentovat svůj návrh pět designérských studií, ze kterých porota vybrala tři finalisty postupující do druhé fáze. Vítězem se stal designér a typograf Roman Černohous, jehož návrh dle poroty nejlépe vystihl hodnoty a charakter nově vznikající Černé kostky.

„Černá kostka nebude jen architektonickou ikonou krajského města, stane se i symbolem proměny našeho regionu – důkazem, že investice do vzdělání, kultury a vědy mají smysl. Silná vizuální identita knihovny je důležitým nástrojem, jak tuto proměnu komunikovat navenek. Dobrá značka musí mít jasné sdělení, být srozumitelná a zároveň inspirativní. Věřím, že pomůže ještě lépe vyprávět příběh nového sídla vědecké knihovny a přiblížit proces transformace našeho kraje,” uvedl hejtman Moravskoslezského kraje Josef Bělica.

Ukázka budoucí vizuální identity Černé kostky.

„Černá kostka je nejmladší příspěvkovou organizací Moravskoslezského kraje, a přestože se její budova teprve staví, už dnes vidíme výsledky práce týmu, který za projektem stojí. Aktivně se zapojuje do dění v regionu, pořádá vzdělávací akce a navazuje vztahy a spolupráce s odborníky a inovátory z české i světové technologické scény. Jsem rád, že nová vizuální identita pomůže, aby byla Černá kostka ještě více vidět, dokázala oslovit co nejširší publikum a aby se lidé na její otevření opravdu těšili.“ vyjádřil se Peter Harvánek, radní Moravskoslezského kraje pro kulturu a památkovou péči.

Zadání soutěže vzniklo ve spolupráci s organizací Czechdesign a následně proběhl briefing pro soutěžící, kteří měli možnost se na cokoliv v rámci soutěžního zadání zeptat. Designeři získali podrobné informace o hodnotách a tonalitě značky, které vyplynuly z průzkumů. Všichni účastníci pracovali se stejnými podklady a jejich úkolem bylo kreativně vystihnout podstatu značky prostřednictvím vizuálního jazyka.

Ukázka budoucí vizuální identity Černé kostky.

„Vnímali jsme, že tradiční atributy vědecké knihovny v kombinaci s vizuálem moderní technické stavby s černými odlesky na fasádě mohou v některých lidech vzbuzovat spíše odtažitý dojem. Ústřední postavou našeho vizuálního stylu se proto stala samotná budova Černé kostky, která získává zvídavou, přátelskou a komunikativní osobnost”, uvádí Roman Černohous, autor vítězného návrhu.

„Při tvorbě zadání i výběru vítězného návrhu vizuální identity jsme vycházeli z doporučení odborné poroty, ale důležité pro nás byly také poznatky z průzkumů veřejnosti. Abychom se mohli informovaně rozhodnout, potřebovali jsme znát názory lidí a lépe pochopit, jakou Černou kostku si přejí. I když soutěž probíhala neveřejně, měli jsme k dispozici data, o která jsme se mohli opřít. Ukázalo se, že lidé nechtějí vážnou a formální instituci, ale otevřený a přátelský prostor pro vzdělávání, kde se mohou cítit uvolněně. Věříme, že právě takový charakter komunikace přináší návrh Romana Černohouse.” shrnuje výsledek soutěže Andrej Harmečko, ředitel příspěvkové organizace Černá kostka.

Ukázka budoucí vizuální identity Černé kostky.

„Vítězný návrh zaujal především svou schopností vtisknout Černé kostce osobitost a lidský rozměr. Navržený vizuální systém nabízí široké možnosti využití – od statické grafiky přes animace až po propagační předměty. Zároveň vystihuje tonalitu, která byla definována v zadání soutěže. Porota ocenila také to, že motiv Černé kostky není jen grafickým symbolem, ale může v rámci webu či návštěvnické aplikace fungovat jako průvodce a glosátor vzdělávání, který značku přibližuje veřejnosti.“ dodává Jana Vinšová, ředitelka organizace Czechdesign.

Stavba Černé kostky byla zahájena na jaře 2025 a její vizuální identita byla veřejnosti představena prostřednictvím 26. listopadu 2025. Dalšími kroky bude dopracování a předání grafického manuálu a všech prvků vizuální identity objednateli tak, aby s nimi interní tým krajské příspěvkové organizace Černá kostka mohl nadále pracovat. Cílem je implementovat novou tvář vizuálního jazyka značky do všech částí online prostředí, tištěných materiálů, propagačních předmětů a v neposlední řadě do interiérů samotné budovy.

Zdroj: Černá kostka, tisková zpráva

Přečtěte si více z rubriky "Atd. » Infoservis", nebo přejděte na úvodní stranu.