Kulturní deník pro Ostravu a Moravskoslezský kraj

Úvod Hudba S dirigentem Markem Prášilem o cédéčku Hany Fialové s písněmi Edith Piaf

S dirigentem Markem Prášilem o cédéčku Hany Fialové s písněmi Edith Piaf

27.12.2016 10:00 Hudba

Dirigent Marek Prášil je jedním z iniciátorů zbrusu nové nahrávky nazvané HanaEdith. Kolekce představuje Hanu Fialovou v její životní roli Edith Piaf v muzikálu Národního divadla moravskoslezského Edith a Marlene. Je škoda, že to není záznam celé inscenace ve formátu DVD, kde by bylo zřejmé, že se jedná také o naprosto jedinečný herecký talent. I tak je nové CD velkým přínosem. O jeho realizaci jsme si povídali s mladým dirigentem Markem Prášilem, který se na nové nahrávce HanaEdith ujal taktovky. Zároveň přinášíme i dvě exkluzivní ukázky z tohoto alba.

Zvětšit obrázek

Dirigent Marek Prášil řídí orchestr na novém CD Hany Fialové.
Foto: Archiv umělce

Kdo vlastně inicioval myšlenku, natočit písně z oceňovaného ostravského nastudování muzikálu Edith a Marlene s Hanou  Fialovou na CD?

Začnu trochu zeširoka, v minulých letech bylo několik pokusů ze strany Národního divadla moravskoslezského zaznamenat mimořádně úspěšnou inscenaci Edith a Marlene, ať již přímo jako záznam představení v České televizi, či jako CD, bohužel žádná z nich neskončila realizací. A tak jsme se jednoho dne společně s Hankou rozhodli, že do toho vložíme čas, energii a pokusíme se CD natočit, sehnat finance a vlastně i zprodukovat vlastními silami.

Ty ses na inscenaci Edith a Marlene podílel jako dirigent a ujal ses také taktovky v případě této nahrávky. Docela mne překvapilo, že jste vše stihli natočit za pouhé tři dny!

Nahrávání probíhalo ve spolupráci s firmou Stylton Radka Roubala v koncertním sále Janáčkovy konzervatoře. Musím říci, že jsem byl mile překvapen, na jak vysoké technické úrovni jsou možnosti natáčení na konzervatoři po velké letní rekonstrukci nahrávacího studia. Natáčení probíhalo necelé tři dny o jediném podzimním víkendu. Důvody byly dvojí: zaprvé se jednalo o jediný možný víkend, kdy orchestr operety/muzikálu NDM nehrál představení a nezkoušel, zadruhé je všechno narovinu záležitost financí a my jsme věděli, že více než tři dny natáčení si jednoduše nemůžeme dovolit.

Jak bys charakterizoval zpěv Hany Fialové?

Sytý, plně barevný muzikálový hlas s poctivým operním základem při studiích, s velkým rozsahem jdoucí maximálně po výrazu samotných slov a textu, s obrovskou sílou a energií, která zasáhne lidskou duši.

Co je na jejím ztvárnění Edith Piaf tak mimořádné, že jí to přineslo v roce 2014 Cenu Thálie?

Myslím si, že podobnost a spřízněnost Hanky a Edith je velice silná i v reálném životě, a tak na jevišti nikoho nehraje, ale žije! V tom z mého pohledu tkví jedinečnost jejího výkonu v této inscenaci, pominu-li dokonalé souznění jejího hereckého a pěveckého výkonu.

Dlouhodobě spolupracuješ s orchestrem operety a muzikálu NDM. Projevuje se jako velmi tvárný ansámbl s širokým stylovým rozptylem, který muzikanti zvládají… Jak se ti s nimi pracovalo?

Jedná se o kolektiv skvělých muzikantů a silných osobností, který od reorganizace souboru v roce 2010 ušel obrovský kus cesty ve stylovosti, frázování a cítění muzikálových inscenací jako specifického žánru divadla. Proto jsem velice rád, že CD nakonec nahrál právě náš orchestr, i když pro potřeby natáčení rozšířený především ve smyčcové sekci. Zajímavostí je, že se jedná o vůbec první profesionální nahrávku našeho orchestru v historii!

Jaká je dramaturgie nového CD, proběhl nějaký výběr šansonů?

V tomto ohledu byl výběr velice jednoduchý – jedná se o všechny šansony Edith Piaf, které v inscenaci zaznějí.

15723812_10209113292528647_1843596224_n

H. Fialová a M. Prášil. (Foto: Archiv M. Prášila)

Při 100. výročí narození Edith Piaf se loni v prosinci uskutečnil recitál Hany Fialové, která v ostravském studiu Českého rozhlasu za klavírního doprovodu Jakuba Žídka zazpívala největší hity slavné šansoniérky. Na novém CD ovšem klavírní part obstaral Vlastimil Ondruška…

Můj kolega Jakub Žídek je dvorním klavíristou Hany Fialové při jejich komorních recitálech a jiných vystoupeních. Vlastimil Ondruška má ovšem na samotné inscenaci Edith a Marlene velký podíl – vytvořil hudební aranžmá všech šansonů specificky pro náš orchestr a pro tuto inscenaci. Zároveň v představeních hraje na scéně (klavírista George) a také přímo v orchestru, takže v otázce klavíristy pro nahrávku v tomto případě nebylo debat.

Hudební a zvukové režie se ujali osvědčení ostravští režiséři František Mixa a Ivo Roubal se synem Radkem. Jaká byla s nimi spolupráce?

Krátce a stručně – naprosto profesionální, přátelská a ve všech ohledech milá. Strávili jsme společně po natáčení možná několik desítek hodin ve studiu při postprodukci, mixáži, masteringu, až bych řekl ve vzácné muzikantské shodě a pohodě…

Na albu se objevuje také populární zpěvák Martin Chodúr a sólistka souboru operety a muzikálu Martina Šnytová. Jaká je jejich úloha?

Chtěli jsme, aby nové album vzniklo jako ryze ostravské: Hanka, orchestr, Stylton, dirigent, všichni jsme Ostraváci, a myslím, že také trochu patrioti. A tak i volba pomyslných třešniček na tomto hudebním dortu padla na umělce z Ostravy. Martin Chodúr i Martina Šnytová jsou dnes známí a renomovaní umělci a máme velkou radost z toho, že pozvání ke spolupráci přijali.

Marku, jaké zajímavé projekty tě čekají dále?

V Národním divadle moravskoslezském, kde jsem v angažmá, to bude především hudební nastudování muzikálového hitu sezóny Rebecca. Moc se ale těším také na hostování u Filharmonie Bohuslava Martinů ve Zlíně dvěma koncerty v únoru a Filharmonie Brno v dubnu, mimo jiné s 9. Symfonií Es dur, op. 70 Dmitrije Šostakoviče! A pak už odlet do Anglie, kde bych měl v dubnu a květnu působit jako asistent dirigenta při dvou produkcích (Růžový Kavalír a Netopýr) ve Welsh National Opera v Cardiffu.

Nahrávka HanaEdith se určitě zařadí mezi oblíbené tituly fanoušků muzikálu a šansonu. Co bys jí na závěr popřál?

Aby zasáhla duši a srdce alespoň jednoho posluchače. Pokud se to podaří, myslím si, že ta více než půlroční práce měla smysl.

Milan Bátor | Další články

Přečtěte si více z rubriky "Hudba", nebo přejděte na úvodní stranu.