Kulturní deník pro Ostravu a Moravskoslezský kraj

Úvod Divadlo Notebook jako zlý pták Zoban. Aktualizace kultovní opery Edvarda Schiffauera se mimořádně povedla

Notebook jako zlý pták Zoban. Aktualizace kultovní opery Edvarda Schiffauera se mimořádně povedla

25.9.2017 11:07 Divadlo

Národní divadlo moravskoslezské uvedlo v neděli novou inscenaci dětské operky Edvarda Schiffauera s názvem Zob, zob, Zoban!!! Premiéra se uskutečnila ve foyer Divadla Antonína Dvořáka. Legendární šuplíkové dílo našlo v režii Václava Klemense překvapivou aktualizaci a svěžest.

Zvětšit obrázek

Rastislav Širilo jako hastrman Lucián.
Foto: Martin Kusyn

Jak bývá v Národním divadle moravskoslezském zvykem, samotné premiéře předcházel iniciační dramaturgický úvod, který byl tentokrát zosnován jako interaktivní workshop pro dětské návštěvníky. Ten nejprve přiblížil, jak a proč byl mladý skladatel Schiffauer vsazen do vězení. Poté si děti mohly zahrát na policisty a vězně, přičemž vznikla řada nečekaných a vtipných situací. Krásný barevný prográmek byl pojat jako zábavný kvíz, který láká zodpovědět otázky spolu s dětmi. Pusťme se tedy společně do toho a výlet do premiéry pohádky Zob, zob, Zoban!!! může začít!

Z inscenace dětské opery, v pozadí dirigent Adam Sedlický. (Foto: Martin Kusyn)

Jak se stalo, že opera vznikala ve vězení?

Stalo se tak, protože Schiffauer byl odsouzen za svou hudbu k satirické komedii Syn pluku, ve které i doprovázel na klavír. Bylo mu tehdy třicet let a studoval pátý ročník Akademie múzických umění v kompoziční třídě Emila Hlobila. Studia musel zanechat a podle § 100 trestního zákoníku byl uvězněn za pobuřování republiky v pražské věznici na Borech. ,,Pane předsedo Senátu“, zeptal se 24. ledna 1972 obhájce Edvarda Schiffauera. ,,Jak může někdo pobuřovat hudbou?“. „Váš klient nepobuřoval hudbou, on napsal hudbu k závadným textům“, odpověděl cynicky předseda. A obhájce si smutně povzdechnul, že Schiffauer je asi od dob Francouzské revoluce prvním člověkem, který je souzen za hudbu. Libreto vymyslel spisovatel Ivan Binar, který byl uvězněn spolu s ním. Na nápad napsat ve vězení operu, vzpomíná skladatel: „Rozhodli jsme se napsat pro děti, jak dobro zvítězí nad zlem při dvojím, asi dvacetivteřinovém setkání s Ivanem Binarem vždy v neděli ve frontě na snídani a pak na oběd.“

Jaké jsou hlavní postavy příběhu?

Vše se točí jako kola na vodě kolem hastrmana Luciána. To je zvláštní patron. Jako správný vodník má mokrý levý šos. V hrníčkách ale nemá dušičky, nýbrž kysané zelí! A na hlavně oslí uši, protože chodil za školu místo do vodnické školy! Luciána vyvolají děti, které zpívají říkadla a popěvky. Děti mu pomohou zbavit se oslích uší a dovádí s ním. Co se však přihodí? Luciána unese zlý pták Zoban a děti se rozhodnou ho zachránit. Zkouší to hrubou silou, ale Zoban je silnější. Nakonec nepomůžou ani praky, ani flinty špuntovky, ale flétna malé dívenky, která Zobana svou hrou přemůže a kouzlem z něj udělá neškodného Zobánka.

Líbilo by se ti zpívat a hrát jako děti z Operního studia, které zachraňovaly vodníka?

Ano, to by se mi tuze líbilo. Od samého počátku bylo vidět, že to děti z Operního studia pod vedením Lenky Živocké nesmírně baví. Také zpívaly s nadšením, velmi čistě, zapáleně a rytmicky přesně, což je zásluhou i pozorného dirigenta Adama Sedlického, který jim udával přesné nástupy a udržoval s dětmi ten správný oční kontakt. Děti se také výborně ve foyer pohybovaly a jejich choreografické prvky účelně vyjadřovaly dějovou linii v ilustraci zápasu, radosti i strachu.

Co se ti nejvíc líbilo?

Nejvíc se mi líbila báječná aktualizace režiséra Václava Klemense a dramaturgyně Evy Mikuláškové. Ta byla zřejmá hned z úvodu, ještě než děti začaly zpívat. Koukaly se totiž do mobilů a musela přijít Pohádka (Anika Kuncová), která jim mobily vzala! To nebyla náhoda. Edukační gesto mělo pokračování i u Luciána (Rastislav Širilo), kterého unesl zlý pták Zoban v podobě létajícího černého notebooku! Ten Luciána zaklel do oné současné verze „člověka shrbeného“ a Lucián se skloněnou hlavou datloval do klávesnice, pouštěl si hudbu, ztracen ve svém světě, daleko od dětí a her.

Z inscenace opery Zob, zob Zoban!!! (Foto: Martin Kusyn)

Také scéna a kostýmy Davida Janoška stylově zapadaly do vtipně odlehčeného kontextu. Lucián měl místo klobouku na hlavě květináč, děti legíny a trička, aby se mohly dobře pohybovat.

Velice se mi líbilo, jak Pohádka i Lucián zpívali, ale nejúžasnější byly dětské výkony: skvělí byli energií sršící a nikdy nerezignující Vašek (Matyáš Walder), Viktorka (Timea Kuchařová), Markétka (Lucie Diehelová) i jejich kamarádi ze sboru. Na dětských výkonech byla zřejmá perfektní příprava Lenky Živocké, zpívání v této opeře není pro děti ani pro dospělé vůbec jednoduché.

Rastislav Širilo jako hastrman Lucián. (Foto: Martin Kusyn)

Dále se mi moc líbilo, jak operu zahráli muzikanti. V čele jim seděl houslista Vladimír Liberda, jehož kouzelné melodie opentlily pohádku tou správnou lyrickou i temnou atmosférou. Pomáhali mu v tom šikovně violoncellista Luděk Hrda, flétnistka Anna Matějková a Lenka Živocká, z jejíhož keyboardu se místy linuly opravdu hrůzostrašné zvuky. Hudba by nebyla úplná bez rytmu, to ví každé malé dítě. A protože Schiffauerova hudba k této opeře je plná nezdolné víry ve vítězství, pochodového rytmu je tady přehršel! Proto se v ansámblu sešli hned tři bubeníci: Jiří Šajtar, Petr Podraza a Pavel Švec. A jejich barevné perkuse byly skutečně velkou oporou a obohacením celkového zvuku.

Lenka Živocká vede dětské Operní studio NDM již od roku 1994. (Foto Martin Kusyn)

Tak. Zábavný a barevný kvíz pro děti máme za sebou. Zob, zob, Zoban!!! se v neděli v Národním divadle moravskoslezském mimořádně povedl. Premiéra ukázala, že tato kouzelná operka snese aktualizaci v podobě zapojení současného elektronického světa v sympatické parodické karikatuře. Ukázala, že děti, i přes obklopení mobily, tablety a notebooky, neztrácejí chuť hrát a zpívat. A to je možná největší dárek jubilujícímu skladateli Edvardu Schiffauerovi a jeho kamarádovi spisovateli Ivanu Binarovi.

Oba totiž mají děti tuze rádi, s mobily či bez nich. A dobře si na vlastní kůži zakusili, co to je, bojovat s iracionálním zlem. Proto je jejich víra a poselství o tom, že čistá hudba a dobré slovo hory přenášejí a temné síly porazí, tak nadčasová.

Milan Bátor | Další články

Přečtěte si více z rubriky "Divadlo", nebo přejděte na úvodní stranu.