Kulturní deník pro Ostravu a Moravskoslezský kraj

Úvod Obraz & Slovo Výtvarná událost roku nejen pro Frýdek-Místek? Výstava Sousedé provokativně probudila halu bývalé textilky

Výtvarná událost roku nejen pro Frýdek-Místek? Výstava Sousedé provokativně probudila halu bývalé textilky

18.9.2017 05:00 Obraz & Slovo

Umělecká skupina s názvem 9,99% se představuje v jedné z výrobních hal bývalé textilní továrny Slezan na Těšínské ulici ve Frýdku-Místku. Členové skupiny se rekrutují převážně z prostředí Fakulty umění Ostravské univerzity. A právě „surůvkovsko-lysáčkovský“ étos ironizujících, nejistých a vizuálně invazivních přístupů je zde znát.

Zvětšit obrázek

Z vernisáže výstavy skupiny 9,99% ve Frýdku-Místku.
Foto: Jaroslav Michna

I když má skupina ve svém manifestu mimo jiné zakotvenu snahu o „narušení zaběhlého chodu ostravské umělecké scény“, paradoxně se poprvé představila loni na půdě zavedené celospolečenské akce Muzejní noc, navíc v jedné z největších výtvarných institucí na severní Moravě, tedy v Galerii výtvarného umění v Ostravě. Na současné výstavě Sousedé již ale jednoznačně naplňuje úzus svého guerillového snažení, a je potřeba říct, že na výbornou!

Výstavu Sousedé bych se nebál označit za výtvarně nejsilnější projekt regionu v letošním roce, a to z několika důvodů. Jedním z nich je vůbec myšlenka probudit industriální halu k životu akcemi tohoto typu. Stalo se to díky memorandu z roku 2016 uzavřenému mezi městem Frýdek-Místek a obchodní společností Slezan Holding. Tato cesta může jednoznačně otevřít společnosti dlouhým spánkem zalepené oči a umožnit spatřit kulturní potenciál takovýchto prostor. A navíc, na rozdíl od ostravských nablýskaných a „zinstitucivších“ industriálních prostor, je tato hala opravdu autenticky působivou kulisou doslova páchnoucí po provozu.

Návštěvníci výstavy v bývalé hale Slezanu. (Foto: Kristýna Krutilová)

Ohromný halový prostor se umělcům podařilo zkonstituovat. Je rozdělen do několika částí, které na sebe plynule navazují, přičemž to nejpodstatnější se koncentruje právě v centrální hale. Zvládnuté měřítko, široké spektrum formálních přístupů – od ohromných instalací, přes performance a videoinstalace až k subtilnímu sochařství, tematická současnost ve spojení s koncepcí site-specific, to vše výborně funguje a svou nekompromisností válcuje vše, co jsem zatím letos mohl na výtvarné scéně regionu vidět.

Výstava ukazuje na objektově orientovaný přístup a v takovémto prostoru ani nelze jinak uvažovat. Svou hmotnou stavbou a monumentálností vyzývá tovární hala právě k takovémuto přístupu a autoři se s tím dokázali důstojně poprat. Celý projekt se nese v příznačné trashové estetice.

Výstava v bývalé hale Slezanu. (Foto: Jaroslav Michna)

V centru dění je kruhová konstrukce z použitého nábytku, dřevotřísky a dalších komponent utvářející nový prostor v prostoru. Dřevnatost této architektury, i když monstrózní, změkčuje dané prostředí a dodává mu epicentrální ukotvenost. Evokuje jakýsi ohromný motor mašinérie bývalého továrního provozu. Možná by nebylo od věci zde zakomponovat i textilní látky… Tento „meeting point“ zároveň posloužil jako funkční akustická skořepina pro hudební část vernisáže, o kterou se postaraly kapely Doktor Schneberger a München Konflikt.

Instalace Město Zero. (Foto: Jaroslav Michna)

Silná instalace Město Zero má trashově-apokalyptický rozměr a vizuálně atakuje svou otřesností. Vejít do tohoto salónku hrůzy znamená konfrontovat se se sebou samým jakožto sounáležitým členem lidské rasy. Instalace jde bez skrupulí na dřeň a vyjevuje temný obraz lidského selhávání.

Hned vedle je emocionálně konejšívá velká nástěnná instalace nazvaná Sbírka motýlů, která dokazuje, že něhu lze zprostředkovat i v industriální věcnosti tovární haly.

Instalace Sbírka motýlů. (Foto: Jaroslav Michna)

Jako aluzi provozu bývalé textilky ve smyslu tradičního návazného barvířského zpracování látek vnímám působivé různobarevné „bazénky“ utvářené přímo v podlaze. V celku vzniká prostorová kompozice vzájemně konfrontující elementární vpadlé barevné plochy v duchu neoplasticismu.

Bazénky na podlaze bývalé výrobní haly. (Foto: J. Michna)

Instalace domku s vnitřně zakomponovaným světelným zdrojem a otevřenou sedlovou střechou budí otázky po vhledu do otevřené materiality a ve vazbě na dané místo pak otázku, jak se vyrovnáme jako společnost s industriálním dědictvím tvořeným mimo jiné samotnými stavbami. Nebo instalace reaguje na obnaženost a děravost střechy tradiční společnosti v obecném slova smyslu?

Instalace domku bez střechy. (Foto: Jaroslav Michna)

Jízlivý a provokativní název jedné z instalací Tak co je s tím uměním? by možná více slušel samotnému názvu výstavy. Protože přesně tyto analytické otázky projekt vzbuzuje. Ale na tekutém písku nesčetných polemik klouže současné umění, a tato výstava svým charakterem opravdu současná je. Je v ní ale obsažen i rozměr vtipu, společenské reaktivity a umu pracovat s industriální estetikou.

9,99%: Sousedé. Bývalá hala Slezanu, Těšínská 2292, Frýdek-Místek. Výstava je otevřena od 15. září do 8. října 2017, denně od 10 do 12 a od 13 do 18 hodin.

Jaroslav Michna | Další články

Přečtěte si více z rubriky "Obraz & Slovo", nebo přejděte na úvodní stranu.