Kulturní deník pro Ostravu a Moravskoslezský kraj

Úvod Hudba Sweetsen Fest zahájil na Olešné famózní Big Blast! Band. Největší hvězdy dostaly nečekaně malý prostor

Sweetsen Fest zahájil na Olešné famózní Big Blast! Band. Největší hvězdy dostaly nečekaně malý prostor

21.6.2018 12:25 Hudba

Patnáctý ročník benefičního festivalu Sweetsen Fest přilákal první den několik tisíc lidí. V hlavním programu, který odstartoval ve středu a letos poprvé na břehu přehrady Olešná, se představili muzikanti spojení s Frýdkem-Místkem. Průřez hudební tvorbou města, jež je líhní hudebních talentů, vrcholil nečekaně krátkým vystoupením tří místních držitelů Ceny Anděl.

Zvětšit obrázek

Mirai Navrátil během zahajovacího koncertu Sweetsen Festu.
Foto: Tomáš Václavek

Přiznám se, že na Sweetsen Fest jsem letos shodou okolností zavítal vůbec poprvé. Prostředí a vše spojené s festivalem jsem tak trochu znal jen z vyprávění nebo vesměs pozitivních ohlasů. Většina zvěstí si ale opravdu nezadala s realitou, která mne zejména v podvečer velice příjemně překvapila. Organizátoři připravili dvě pódia: hlavní, kde se odehrával celý program, a potom malé pódium na molu, jehož překvapení se odhalilo až v závěru. Už kolem šesté hodiny večer byl areál plný lidí, kteří cirkulovali mezi stánky s občerstvením a pódiem. Oficiální program zahájil René Souček, který zazpíval hymnu Frýdku-Místku, píseň Fajne-Mjesto.

René Souček na Sweetsen Festu. (Foto: Tomáš Václavek)

Nekompromisní orchestr Big Blast! Band po celý večer diktoval svými swingovými, jazzovými i popovými standardy a autorskými skladbami báječnou atmosféru a opravdu smekám hluboce klobouk k nasazení a muzikantským výkonům tohoto seskupení. Orchestr tvořilo 15 energických dechů, dva bubeníci, skvělý pianista, ale i kytara a basa v perfektní souhře a energii.

Členové Big Blast! Bandu. (Foto: Tomáš Václavek)

René Souček festival zahájil, po něm se spustila přehlídka hudebních talentů tohoto pozoruhodného města. Trumpetista Honza Štěpánek představil svou novou skladbu, legendární trumpeťák a zakladatel Šuba duba bandu Milan Michna ukázal, že umí zazpívat i zahrát hudební klenot What a Wonderful World v dokonalé imitaci, na pódiu se několikrát objevil i písničkář Milan Cyrus, který postupně ztratil svou nervozitu a dal si několik standardů.

Návštěvníci Sweetsen Festu. (Foto: Tomáš Václavek)

Milé bylo vystoupení Komorního smyčcového orchestru ZUŠ Frýdek-Místek, jehož Bugatti step Jaroslava Ježka i úpravy lidových písní Leoše Janáčka poslouchali lidé se zaujetím. Jako velký pěvecký talent se vícekrát představila mladinká zpěvačka Anička Klečková, která se popasovala s šansonem Edith Piaf i dalšími songy.

Big Blast! Band doprovodil také zpěvačku Nelu Žákovou, která s perfektním výrazem vystřihla písničku Nafrněná, zaujal i song od Norah Jones opět v podání Aničky Klečkové. Jedním ze zvučnějších jmen prvního festivalového dne byla frýdecko-místecká kapela Behind The Door, která však zahrála jen velmi skromnou ochutnávku ze svého skvělého alba.

Z úvodního koncertu Sweetsen Festu. (Foto: Tomáš Václavek)

Nechyběl ani zpěvák Martin Chodúr, jenž zazpíval několik písní a podělil se o několik novinek, z nichž zaujalo jeho nové vánoční CD, které se objeví v prodeji samozřejmě před Vánoci.

Martin Chodúr. (Foto: Tomáš Václavek)

Mně osobně velkou radost udělaly premiéry několika skladeb, především rytmicky perfektně kombinovaná orchestrálka Robotika s báječným baryton saxofonovým sólem Jana Krauta, který se autorsky podepsal i pod další kompozici s názvem Batyskaf.

Big Blast Band ukázal dobře nabroušené swingové a jazzové ostří i v instrumentálce Strings of pearls či kultovce White Stripes Seven Nation Army. Nezapadly ani skvěle zazpívaná Skyfall či Rome Wasn’t Built in a Day. Vystoupení provázel dobrý zvuk včetně sólových výstupů jednotlivých dechů.

To už bylo pár minut po desáté hodině a moderátor Lumír Mořkovský snad po sté toho večera zopakoval, že už se blíží ono kýžené, velké grandiózní finále, kde se představí tři „andělé“ David Stypka, Mirai a Marian Friedl. Následovala ještě poměrně úmorná pauza, kterou si vyžádala technická příprava obou pódií. Když se objevil na pódiu první z letos oceněných Andělů Mirai, povadlí diváci očividně ožili a zazpívali si píseň Anděl a ještě s větší chutí megahit Když nemůžeš, tak přidej víc, do něhož velký showman Navrátil chytře zapojil i publikum. Jenže dva songy, a to bylo taky vše. Nemohl to zachránit ani podivně prezentovaný jazzový standard a už byl na vedlejším pódiu na vodě připraven anděl č. 2, David Stypka.

David Stypka. (Foto: Tomáš Václavek)

Bandjeez se usadili na hlavním pódiu a zazněl energický otevírák Neboj a Kříž, který má v současnosti novou klipovou fazónu. Stypka se pak přesunul za kapelou na hlavní stage a na vedlejším stanula zpěvačka Hanka Kopřivová. Následoval logicky duet Dobré ráno, milá. Oceňovaná píseň měla díky hlasu Kopřivové krásnou atmosféru a oba zpěváci si prostě barevně perfektně sedli. Škoda, že Stypkovo vystoupení provázely nedostatky v ozvučení a jeden song musel být přerušen.

Hana Kopřivová. (Foto: Tomáš Václavek)

Jenže to bylo jaksi znovu všechno. Sice ještě zazněla kultovní Tady je to místo, v níž se sešli Mirai se Stypkou a Bandjeez, ale i tuto píseň, kterou uvedl Petr Korč velmi freneticky, provázely zpočátku problémy. Překvapení, které mělo následovat po další pauze, už jsem z časových důvodů nemohl absolvovat, abych se vůbec dostal domů. Mariana Friedla, posledního a pro mne nejzajímavějšího Anděla, jsem tak neslyšel vůbec.

Suma Sumárum:  Zahajovací ročník Sweetsen Festu proběhl bez větších zádrhelů a představil skutečně výkvět zdejší hudební a obecně kulturní scény. Jeho dramaturgie však haprovala a zejména v závěru už měla zřetelné trhliny a působila překombinovaně a zmateně. Zklamání z krátkého setu obou oceněných kapel dávali hlasitě najevo mnozí návštěvníci. Proč dostali Andělé tak málo prostoru, když byli po celý večer skloňováni a časováni jako zlatý hřeb večera, asi nikdo nepochopil. Místo gradace byly cítit rozpaky. Velká škoda také talentovaného Mariana Friedla, který získal žánrového Anděla za úžasný, multižánrový projekt Beránci a vlci, jednu z nejpozoruhodnějších desek loňského roku. Ten si zasloužil poněkud důstojnější podmínky.

Návštěvníci Sweetsen Festu. (Foto: Tomáš Václavek)

Sweetsen Fest u místních lidí hlavně odpoledne zafungoval báječně. Nálada byla skvělá, atrakcí, jídla a pití všude dosti, což samozřejmě nijak nezlehčuje okolnost, že jde o benefiční festival s humanitárním rozměrem. Na závěr bych rád ocenil orchestr Big Blast! Band, který předvedl skutečně obdivuhodný set. Z pódia téměř neslezl a dokázal s přehledem zahrát jakoukoli píseň či instrumentální skladbu. Sweetsen je hlavně pro lidi a o lidech. To je magie, která zde panuje dokonale. Bylo by dobré, aby byla také spravedlivá i ke všem muzikantům, kteří si to zaslouží a na něž lidé ve středu nesnesitelně dlouho a trochu zbytečně čekali.

Milan Bátor | Další články

Přečtěte si více z rubriky "Hudba", nebo přejděte na úvodní stranu.