Kulturní deník pro Ostravu a Moravskoslezský kraj

Úvod Hudba Marcela Kysová: Snahou festivalu Hudební současnost je spolupracovat hlavně s regionálními umělci

Marcela Kysová: Snahou festivalu Hudební současnost je spolupracovat hlavně s regionálními umělci

24.10.2021 Hudba

Ostravský festival Hudební současnost letos čeká už 47. ročník. Impozantní číslo napovídá, že jde o jeden z nejstarších hudebních festivalů v České republice, který se navíc pod vedením ředitelky Marcely Kysové dynamicky a progresivně rozvíjí. Festivalový tým nerezignoval ani v loňském roce a připravil sérii působivých online koncertů. Co čeká ostravské příznivce současné hudby ve dnech 27. října až 3. prosince, kdy Hudební současnost Ostrava vyvrcholí koncertem ostravských skladatelů? O tom všem se zasvěceně rozvyprávěla paní ředitelka festivalu, akordeonistka Marcela Kysová.

Zvětšit obrázek

Ředitelka festivalu Hudební souučasnost Marcela Kysová.
Foto: Jan Niederle

Zahajovací koncert festivalu zareaguje na podstatné výročí Astora Piazzolly. Jakou konkrétní podobu bude mít vaše hudební pocta tomuto argentinskému géniovi?

Zahajovací koncert bude opravdu ve velkém stylu, jelikož se na něm zahraje řada vynikajících domácích i zahraničních hudebníků. Vzácnými hosty bude soubor Pia Tango Project ze Slovenska, který představí nejen piazzollovské tango nuevo, ale také vlastní skladby zakladatele tohoto souboru, Karola Kompase, inspirované Astorovou tvorbou. Posluchači se můžou těšit také na skladbu Tango Sensation v podání ostravské formace Benda Quartet s mou maličkostí. Tato skladba se vyznačuje místy velmi disonantními rovinami, které uvádí tango do jeho ryze koncertní formy. V rámci tohoto koncertu se představí také fenomenální hráčka na Panovu flétnu Liselotte Rokyta, která zahraje skladby Piazzolly na svůj nástroj v originální a nezvyklé zvukové rovině. Tendence festivalu je propojovat různé sféry umění, proto nebude chybět také taneční představení performerů tanga argentina na vybrané skladby koncertu.

Další z koncertů slibuje multižánrovou performanci ansámblu TriOVA. V programu zazní světové premiéry a skladby skladatelky Hany Foss, Edvarda Schiffauera a dalších ostravských skladatelů. TrioOVA je nové sdružení tří zajímavých interpretek. Mohla byste ho blíže představit?

Komorní těleso TriOVA se zaměřuje výhradně na soudobou hudbu současných autorů, se kterými intenzivně spolupracuje. Názvem uskupení odkazuje na město Ostravu, kde se interpretky seznámily a společně studovaly na Janáčkově konzervatoři. Hráčky v tomhle uskupení dále rozvíjely své nadšení pro soudobou hudbu i v rámci studií na hudebních akademiích. Ansámbl s oblibou svá vystoupení kombinuje s dalšími druhy umění. V rámci konceptu Živly v nás trio propojuje hudbu s poezií a tancem.

Název koncertu Balance/Meta Extraction je docela abstraktní. Co si pod ním máme představit, když víme, že ústřední postavou bude ostravský skladatel Daniel Skála se svými hosty?

Ostravský skladatel a cimbalista Daniel Skála je velice progresivním umělcem působícím na ostravské scéně v oblasti soudobé hudby už řadu let. Jeho tvorba a interpretace se vyznačují originalitou v hledání nových kompozičních postupů a technik. Spolupracuje s řadou vynikajících světových skladatelů a interpretů a současně nadále rozvíjí spolupráci nejen v rámci prestižního festivalu Ostravské dny, ale také v rámci našeho festivalu. Působí v triu s názvem Meta Extraction (Ivo Morys – klavír, Juraj Bajús – kontrabas), které se zaměřuje výhradně na experimentální styl hudby. Podstatou koncertu s názvem Balance bude hledání vyváženosti mezi zúčastněnými hráči, hledání poměru mezi vnímáním sebe sama a na druhé straně vnímáním svého okolí, tedy zejména svých spoluhráčů.

Vokální hudbu na festivalu Hudební současnost rozezní sbor Notabene. Co bude na programu tohoto dámského ansámblu?

Bude to především tvorba ostravských skladatelek Markéty Dvořákové a Olgy Šmídové doplněná o díla dalších českých a světových autorů. Koncert plánujeme realizovat v Šikmém kostele v Karviné, kterému se někdy také říká „česká Pisa“. Přes svou pohnutou historii, kdy pod kostelem klesla půda o 37 metrů v poměrně krátké době, představuje ojedinělou atraktivitu regionu. Výběr tohoto místa pro sborový koncert není náhodný. Nejen že se tím festival snaží rozšířit pole působnosti z Ostravy do celého Moravskoslezského kraje, ale také chce posluchačům nabídnout zážitek spojený s návštěvou zajímavých míst, která v současné době fascinují hlavně mladé umělce.

Marcela Kysová. (Foto: Jan NIederle)

Součástí festivalu jsou také mezinárodní akordeonové kurzy. Kteří špičkoví interpreti letos v roli lektorů na Hudební současnost zavítají? Uslyšíme jejich skladby také na nějakém koncertě?

Akordeonové kurzy plánujeme letos opravdu ve velkém stylu, a to především díky vzácné návštěvě, která přijala pozvání k nám do Ostravy. Španělský skladatel a akordeonista Gorka Hermosa se řadí mezi nejinspirativnější a nejzajímavější světové akordeonisty. Oblibu si získal především u mladých hráčů díky svému skladatelskému stylu, který určuje novou éru akordeonového repertoáru. Kurzy i letos realizujeme ve velmi úzké spolupráci s polskými instruktory a hosty, jako jsou Piotr Chololowicz, Marcin Jablonski, Wojciech Golec ad., čímž navazujeme na dlouholetou spolupráci s touhle progresivní akordeonovou školou.

Co česká a slovenská akordeonová elita? Myslelo se v rámci kurzů i na ni?

Samozřejmě, chybět nebude zastoupení slovenských akordeonistů. V lektorském týmu se objeví i známá skladatelská jména jako Jan Meisl, Pavel Samiec či nová skladatelská jména bývalých absolventů Janáčkovy konzervatoře. Skladatelsko-improvizační kurzy si získaly velikou oblibu u žáků a studentů díky tvůrčí a velmi inspirativní atmosféře a hlavní myšlence propojit interpretační techniky v rámci česko-polsko-slovenského trojmezí. Součástí kurzů budou dva koncerty a seminář. Představí se lektoři i účastníci kurzů především s premiérami nových skladeb pro akordeon.

Programová nabídka letošního ročníku je skutečně velkorysá. Počítá dokonce i s operou, kterou reprezentuje společné dílo Markéty Dvořákové a Ivo Medka Věčná slečna Bledá. Jak probíhají přípravy tohoto díla? Oslovuje vás osobně?

Můj vztah k této opeře je už nyní dosti blízký, jelikož není dne, kdy bych na ní nemyslela buď z organizačních důvodů, nebo nácvikem svého partu v rámci tohoto díla. Věřím ale, že všechna námaha, kterou jsme do příprav vložili, přinese v den ostravské premiéry tohoto díla své plody, protože rozhodně je na co se těšit!

Výborně, jak vypadá realizační tým a obsazení tohoto díla?

Jako sólisté se představí Josef Škarka a Aneta Podracká Bendová, kteří mají velmi blízký vztah k Ostravě, kde se už delší dobu umělecky angažují. Josef Škarka je i autorem libreta. Zazpívá také sbor Lenky Živocké, který působí pod Národním divadlem moravskoslezským. O hudební doprovod se postarají čtyři instrumentalisté (Petra Olajcová, Lenka Škrlová, Nikos Engonidis a Marcela Kysová). Operu bude dirigovat mladý ostravský dirigent Filip Urban, který v současné době působí v Drážďanech, a režírovat bude ředitel Národního divadla moravskoslezského Jiří Nekvasil. Operní projekt je realizován ve spolupráci s Hausopera Brno, sdružením Q a Národním divadlem moravskoslezským, kde také opera bude inscenována, a to v kavárně Národní dům.

Pia tango project. (Foto: Peter Hanečka)

Zaujal mě název koncertu Chata v jezerní kotlině. Přiznám se, že se jedná o jednu z mých nejoblíbenějších knih od Jaroslava Foglara. Co s ní, prosím pěkně, provedl hudební skladatel František Chaloupka?

Skladatel František Chaloupka se nechal volně inspirovat stejnojmenným románem Jaroslava Foglara a na pomoc se scénografií si přizval slovenského umělce Panáčika. Co se týče zpracování samotné předlohy, jde pouze o vypůjčení a stylizaci několika málo individuálních obrazů z Foglarova příběhu. O indiány z kmene Krí a symboliku jejich rituálů se postará čtveřice saxofonistů s čelenkami (Dunami Ensemble Brno). Zazpívá dvojice chlapců z Operního sboru NDM, kteří zastanou také hereckou roli v této operní instalaci. Nové hudební vlivy v díle budou promlouvat hned několika způsoby. Ruchy a alternativní artikulace budou v rovnocenném postavení s běžně hranými tóny. Obecně můžeme hovořit o vysoké míře zvukové stylizace, dotažené v některých momentech až k popisnosti.

Lákavou položkou festivalu je letos dokonce i jazz! A to ne ledajaký, ale rovnou v „top“ kvalitě. Trio Treetop nedávno vydalo znamenitou desku u prestižního vydavatelství Animal Music. Proč jste zacílili právě na tyto muzikanty?

Opět je tady spojitost s Ostravou a faktem, že dáváme prostor mladým zajímavým umělcům a interpretům, kteří u nás začínali a nyní úspěšně působí na světové scéně. Podobně je to i s trojící vynikajících jazzmanů z tria Treetop (Vojtěch Drnek – akordeon, Richard Šanda – trombon, Michal Šelep – kontrabas). Jejich hudba by se dala popsat jako soudobý komorní jazz.

Jak byste jejich muziku charakterizovala?

Toto unikátní složení nevzniklo z potřeby přijít za každou cenu s něčím šokujícím a neotřelým. Jde především o přirozené seskupení tří lidí, kteří si hudebně i lidsky rozumí a vzájemná spolupráce je inspiruje. Původní autorský repertoár tria je rozmanitý, pojímá vlivy jazzu, lidové hudby, klasické hudby i kompozičních postupů soudobé hudby. Všichni tři hudebníci spolu hrají v projektech s širokým žánrovým rozpětím a snaží se přinést do hudby tria cokoliv, co jim na současné hudbě připadá zajímavé. Tím zkoumají zvukové možnosti této instrumentace.

To vypadá velmi zajímavě. Určitě si Treetop nenechám ujít. Hudební současnost nezapomíná ani na ostravské skladatele. Kdo se objeví na večeru s hudbou ostravských tvůrců? A má Ostrava i v současnosti skladatele, na které může být hrdá?

Ostrava má rozhodně co nabídnout, pokud se jedná o skladatelskou tvorbu místních autorů. Skladby ostravských skladatelů se prolínají celým festivalem a jsou zastoupeny na každém koncertě, což je jakýsi jednotící prvek našeho festivalu a jeho hlavní myšlenka. Současně je snahou festivalu spolupracovat především s regionálními umělci a rozvíjet s nimi dlouhodobou spolupráci. A určitě je dobré dát prostor právě jim, obzvláště v této náročné době.

A co nabídne závěrečný festivalový koncert, který se uskuteční na Dole Michal?

Premiéry skladeb ostravských skladatelů doplněné o tvorbu světových autorů. Těšit se můžete na skladby Milana Báchorka, Ireny Szurmanové, Petry Šuško, Michala Janošíka a také mladých skladatelů Pavla Nesita a Markéty Kapustové. Myslím, že to bude opravdu honosné a velkolepé ukončení celého festivalu.

Milan Bátor | Další články

Přečtěte si více z rubriky "Hudba", nebo přejděte na úvodní stranu.