Kulturní deník pro Ostravu a Moravskoslezský kraj

Úvod Divadlo Černý třpyt Ostravy: Kabaret, který mapuje ostravské dějiny v průběhu celého století

Černý třpyt Ostravy: Kabaret, který mapuje ostravské dějiny v průběhu celého století

16.12.2023 14:10 Divadlo

V rámci nedávno proběhlého 25. ročníku divadelního festivalu Ost-ra-var mohli diváci v off programu zhlédnout scénické čtení Hornické vdovy v Dole Michal, po kterém následovala diskuse s autorkou Kamilou Hladkou, režisérem Norbertem Závodským a reálnými vdovami. Tentýž den se také večer uskutečnila repríza představení Černý třpyt Ostravy ve Staré aréně, který tématem na Hornické vdovy přímo navazuje, ovšem do off programu se nevešel.

Zvětšit obrázek

Z inscenace Černý třpyt Ostravy.
Foto: Stará aréna

Už při příchodu do komorního sálu Staré arény se na diváka z boku jeviště usmívá čtyřčlenná kapela v nástrojovém složení klávesy, kytara a bicí, ukulele a saxofon, která po celou dobu asi hodinového představení obstarává hudební doprovod. Hudbu napsal Daniel Hrabovský ve spolupráci s Martinou McCullough.

Představení mapuje ostravské dějiny v průběhu celého jednoho století. Za hodinu stihne kabaret odvyprávět příběh celého jednoho století a obsahově končí v současnosti. Dnes už horníky v Ostravě nenajdeme.

Součástí je i živá kapela. (Foto: Stará aréna)

Hlavní inspirací se stal sborník básní o tomto městě z let 1894 až 2013, který vyšel pod názvem Briketa v roce 2014 v nakladatelství Větrné mlýny. O scénář a režii se postaral Ladislav Vrchovský, který se tak dostává do pozice divadelního tvůrce oproti jeho mnohem častější pozici divadelního publicisty. Zároveň i celým představením provází v roli anděla – vypravěče. Jeho ostravský přízvuk a nářečí, kterým promlouvá k divákům, jsou příjemné na poslech. Je vidět, že si roli užívá, jelikož má k tématu blízko. Musím říct, že v úctyhodném věku 75 let předvádí Vrchovský taneční kreace, ze které by se nemusel stydět kdejaký mnohem mladší herec.

Ladislav Vrchovský. (Foto: Stará aréna)

Představení nabízí i poetickou naučnou lekci historie Ostravy například ve věci mostu Miloše Sýkory. Tedy že legenda kolem Miloše Sýkory je možná mýtus, ale obyvatelé Ostravy mají svůj Sýkorák natolik rádi, že o přejmenování mostu nikdo neuvažuje.

Pod scénografií a kostýmy je podepsána Kateřina Pražáková, která se zde objevuje i jako herečka. Její pojetí je vcelku jednoduché a funkční, pracuje se hlavně s červeným závěsem, sloužícím jako opona či přechod mezi situacemi.

Diváka hned na začátku uvede do děje příchod herců s transparenty popsanými větami typickými pro region a významnými letopočty. Kostýmy jsou převážně náznakové, jelikož při střídání rolí by nebylo možné převlékat více kompletních kostýmů. Ovšem přímo před zraky diváků se například v jeden moment zcela převléká havíř, který jde na šichtu. A opravdu zcela, jelikož diváci v přítmí vidí i horníkovo nahé, zatím zcela čisté tělo.

Anděl si vystačí s bílým tričkem a kalhotami, což i ladí s barvou vlasů a vousů Ladislava Vrchovského. A dvojice K. Pražáková a Daniel Hrabovský, ztvárňující Žoldnéře historie, mají černý hábit se třpytivými body a škrabošku, což bohatě stačí a funguje. A když si sundají plášť, mají na sobě civilní oblečení mladých lidí minulého století a rázem jsou z nich milenci.

Jitka Borovičková. (Foto: Stará aréna)

Ještě  bych se zastavil u Jitky Borovičkové, která ztvárnila mimo jiné kolonistku čili prodavačku. Zde je i povedená slovní hříčka, protože to vychází nejen ze slova koloniál (typ maloobchodní prodejny), ale i slova kolo (bicykl), jelikož přijela na scénu na kole, což připomíná dřívější prodavače zmrzliny. Scéna, při kzeré kolonistka prodává muži zboží, asi divákovi nejvíce utkví v paměti. Kupujícího muže ztvárnil Lukáš Adámek, který skvěle prodal česko-polské dvojsmyslné výrazy. Na výslovnosti by však ještě mohl zapracovat.

Kromě zmiňovaných herců se na jevišti v různých rolích objevovali Marcela Hrabovská, Ivana Konečná, Emil Kopčák, Markéta Palowská a Kristina Řeháčková. Když celý tento soubor sborově zpívá Ta naša šumna Ostrava, člověku se na tváři objeví úsměv. Zaznívají také básně a písňové texty o hornících, hutnících a jejich osudech.

Z inscenace Černý třpyt Ostravy. (Foto: Stará aréna)

Při sledování představení ze všech srší velmi pozitivní energie. Nejsem sice rodák z Ostravy, ale za šest let pobytu v tomto městě se zde již cítím doma. Černý třpyt Ostravy, stejně jako scénické čtení Hornických vdov, mi tak dává další náhled do dějin této moravskoslezské oblasti a za to jsem nesmírně rád.

Tomáš Chudoba | Další články

Přečtěte si více z rubriky "Divadlo", nebo přejděte na úvodní stranu.