Kulturní deník pro Ostravu a Moravskoslezský kraj

Úvod Divadlo Komedie Máti umřela dvakrát baví zobrazením touhy po penězích, která se nezastaví před ničím

Komedie Máti umřela dvakrát baví zobrazením touhy po penězích, která se nezastaví před ničím

27.1.2025 10:02 Divadlo

Slezské divadlo v Opavě uvedlo v neděli v české premiéře komedii Vinka Möderndorfera Máti umřela dvakrát v českém překladu Kamila Valšíka, v dramaturgii Alžběty Matouškové a v režii Romana Meluzína. Vinko Möderndorfer (1958) je přední slovinský spisovatel, básník, dramatik a divadelní a filmový režisér. Máti umřela dvakrát je krutou až drastickou satirou o nejnižším stupni lidské nenasytnosti. Autor zobrazuje vzájemné nepřátelství, téměř absolutní sobectví a touhu po penězích, která nemá hranic. Téměř celý děj hry je jen a jen bojem o dědictví. V podstatě jde o směs rodinné ságy a divadelní absurdní komedie.

Zvětšit obrázek

Z inscenace Máti umřela dvakrát.
Foto: Lucie Deutsch

Po prvním uvedení ve Slovinku v roce 2000 v tamějším tisku objevila věta „ … hra odráží situaci mnoha současných typických slovinských rodin, které jsou pro peníze z dědictví schopné udělat cokoliv.“ Dramaturgie Anny Matouškové posunuje žánr autorovy kruté satiry k žánru černé komedie, která jde spíše vstříc dnešní většinové poptávce po lehčích a zábavných titulech.

Scénograf Michal Hejmovský navrhl pro inscenaci jedinou místnost,  v níž  se odehrávají dvě dějství, která jsou oddělená přestávkou. Kostýmní návrhář Tomáš Kypta oblékl herce do současných kostýmů odrážejících vnitřní charaktery jednotlivých postav. O autoru hudby bohužel v programu k inscenaci není zmínka. Úvodní dynamická balkánská muzika je na hony vzdálená jakékoliv pohřební hudbě a hned od začátku představení dává najevo, co asi může publikum očekávat.

Andrea Zatloukalová a Daniel Volný. (Foto: Lucie Deutsch)

V prvním dějství po smrti matky Amálie Drechslerové (Ivana Lebedová) se dostaví k přečtení závěti všichni členové rodiny Drechslerových. Jako první přichází syn Ingo Drechsler (Daniel Volný) se svou ženou Marianou (Kamila Srubková).

Druhou manželskou dvojicí jsou Petr Tatičkovič (Jakub Stránský) a jeho těhotná žena Rosálie (Vladimíra Vokurková), se kterými přichází i budoucí chůva jejich očekávaného dítěte, mladá Finka Uta (Andrea Zatloukalová). Stejně jako Rosálie je i Uta ve stádiu pokročilého těhotenství. Jako poslední přichází sestra zemřelé Amálie Klára Drechslerová (Hana Vaňková). Všechny smuteční hosty vítá pečovatel o Amálii a zdravotní bratr Vily (Richard Vokůrka).

Vladimíra Vokůrková. (Foto: Lucie Deutsch)

Po celkem předvídatelném konci prvního dějství následuje po přestávce dějství druhé, ve kterém se etické a morální principy z jednání všech členů rodiny vytrácejí zcela úplně. Právě tady je vidět, čeho je někdy člověk schopen, aby získal peníze. Závěr pak přináší žánrový posun k divadelní detektivce. Bohužel ani zde se inscenátorům nepodařilo odstranit předvídatelnost děje, která je největší slabinou dramatické předlohy.

Režisér Roman Meluzín vede herce k silně komediálnímu výrazu, pracuje se situačnímu i slovními gagy. Ne všechny jsou sice dovedeny k patřičným pointám, ale hlavní záměr, aby se publikum především bavilo, je zde naplňován v dostatečné míře.

Richard Vokůrka a Ivana Lebedová. (Foto: Lucie Deutsch)

Ivana Lebedová jako mrtvá Amálie Drechslerová nemá velkou hereckou příležitost. Přesto dostatečně využívá všech možností, které jí role nabízí, a dobře slouží inscenaci vším, co na jevišti odevzdává. Její taneční kreace spolu v páru s Richardem Vokůrkou na konci první části představení je pohybovou ozdobou inscenace.

Daniel Volný. (Foto: Lucie Deutsch)

Daniel Volný jako alkoholik Ingo baví publikum neustálou touhou po doušku alkoholu, kterou se Ingo snaží skrýt před svou ženou Rosálií. Úvodní dialog mezi touto dvojicí by snesl mírné proškrtání, jako úvod představení je poněkud zdlouhavý. Velmi zábavným způsobem hraje Andrea Zatloukalová svoji Ute. Utina snaha o srozumitelnou směs finštiny a češtiny je zdrojem nejčastějšího smíchu v hledišti od začátku až do konce představení.

V soupeření dvou budoucích matek představuje Vladimíra Vokůrková svoji Rosálii jako velmi prostomyslnou a místy až neuvěřitelně hloupou ženu. Nechápavost Rosálie je také častým zdrojem pobavení v hledišti. Vzájemný souboj dvou těhotných žen mezi Ute a Rosálií vrcholí vzájemnými nájezdy dvou kočárků ve druhé části představení.

Hana Vaňková a Andrea Zatloukalová. (Foto: Lucie Deutsch)

Petr Tatičkovič Jakuba Stráského je buran a primitiv par excellence. Pravým protipólem Petra je Vily, kterého Richard Vokůrka vybavil noblesním vystupováním v téměř tanečním pohybu a mluvním projevem odpovídajícím smuteční chvíli. Chováním svěřené postavy v první části představení si herec skvěle připravuje silně kontrastní změnu charakteru Vilyho v samotném závěru celého příběhu.

Richard Vokůrka. (Foto: Lucie Deutsch)

Klára Dreschlerová, jak ji hraje Hana Vaňková, je nejvěrohodnější postavou ze všech. Vaňková nepotřebuje ztřeštěnost někdy až na samé hranici přehrávání, která se místy blíží až k pitvoření a kterou je v některých situacích vidět v chování Rosálie i Mariany zejména v první polovině představení. Vaňková svým přístupem k postavě Kláry a také Daniel Volný tím, jak hraje Inga, dodržují onu zmíněnou sžíravou ironii a satiričnost Möderndorfera. A přitom vůbec neubírají na komediálnosti celku, ba naopak. Každý jejich výstup velice baví publikum. K oběma hercům lze připočíst i Richarda Vokůrku s jeho postavou Vilyho.

Vladimíra Vokůrková a Jakub Stránský. (Foto: Lucie Deutsch)

Pavel Zavadil, který vytvořil postavu Štefana Holmčiče přicházejícího na scénu téměř v závěru představení, nemá mnoho prostoru ani větší hereckou příležitost.

Závěrečný obraz, ve kterém se diváci dozvědí, kdo vlastně je Vily a kdo je Štefan Homčič, i to, kdy a jak Amálie zemřela dvakrát, není režijně dostatečně invenční, a představení tu ztrácí potřebnou míru tempa i zábavnosti.

Navzdory této výhradě má komedie Máti umřela dvakrát v podání činohry Slezského divadla potenciál velkého množství repríz, a určitě si najde svého diváka.

*

Máti umřela dvakrát. Autor: Vinko Möderndorfer. Režie: Roman Meluzín. Dramaturgie: Alžběta Matoušková. Scéna: Michal Hejmovský. Kostýmy: Tomáš Kypta.  Recenze je psaná z premiéry uvedené v neděli 26. ledna 2025 ve Slezském divadle Opava.

Ladislav Vrchovský | Další články

Přečtěte si více z rubriky "Divadlo", nebo přejděte na úvodní stranu.