Kulturní deník pro Ostravu a Moravskoslezský kraj

Úvod Divadlo Velký Gatsby v Divadle Jiřího Myrona: Zpočátku rozpaky, po přestávce úspěch

Velký Gatsby v Divadle Jiřího Myrona: Zpočátku rozpaky, po přestávce úspěch

12.6.2015 Divadlo

Důvod, proč má smysl v současném divadle inscenovat slavný román F. S. Fitzgeralda Velký Gatsby, který byl čtyřikrát převeden na filmové plátno a jednou na televizní obrazovku, je nasnadě: Stejně jako v dobách prvního vydání románu ve dvacátých letech minulého století, tak i dnes existují lidé žijící v iluzích, lidé marně hledající smysl své existence a zároveň lidé osamělí, i když jsou někým milováni nebo někoho milují.

Zvětšit obrázek

Ivan Dejmal v hlavní roli inscenace Velký Gatsby.
Foto: Radovan Šťastný

Činohra Národního divadla moravskoslezského uvedla ve čtvrtek v české premiéře jevištní adaptaci tohoto románu z pera současné německé dramatičky Rebekky Kricheldorf.  V režii Petera Gábora a ve scénografii Davida Baziky se hraje na rozlehlém jevišti Divadla Jiřího Myrona – v sále, kde promluvy herců často zanikají v rozlehlém prostoru a kde vytvořit poutavou atmosféru bývá pro mnohé inscenační týmy problém. Často se pak zde objevují scénické efekty, aby vizuální složka nahradila to, co je na menším jevišti snazší – kontakt s divákem a vřelý vzájemný dialog mezi jevištěm a hledištěm.

VG3

Ivan Dejmal jako Velký Gatzby. (Foto: Radovan Šťastný)

Gáborova inscenace Velkého Gatsbyho v tomto není výjimkou. Bazikova scéna také vzdáleně připomíná scénografické řešení z inscenace Snu noci svatojánské, kde byl také použit velkoprostorový centrální pohyblivý kruh, který zde symbolizuje Gatsbyho rozměrný a honosný dům.

Kostýmy, které svou barevností a střihem podtrhují charaktery večírkové společenské smetánky i rádoby se bavících, nicméně na bohatších lidech parazitujících postaviček z ulice, vytvořil Tomáš Kypta. A velmi zdařile právě v rozdílném a spíše strohém kostýmu svým způsobem hlavní, i když ne titulní postavy Nicka Carrawaye, pomohl představiteli této role Robertu Fintovi k nejlepšímu hereckému výkonu představení.

VG5

Scéna z inscenace Velký Gatsby. (Foto: Radovan Šťastný)

Hraje se také v dramaturgii Dagmar Radové a zde je k jisté škodě na celkovém vyznění málo rázná dramaturgická stopa v celkové dramaturgicko-režijní koncepci: kdyby totiž Dagmar Radová trvala na menší míře jevištních efektů zejména v první části před přestávkou, nedošlo by k jisté rozplizlosti a ztrátě tempa i rytmu a první část by byla mnohem poutavější i zábavnější. Druhá část po přestávce už se tak nevleče, ale je to způsobeno i textem, který až zde nabízí skutečně dramatické situace, ve kterých herci konečně mohou naplno projevit své schopnosti.

Jak již bylo řečeno, herecky v představení dominuje Robert Finta. Ivan Dejmal v titulní roli se pohybuje po jevišti s jistou grácií, jistotou a určitou mírou záhadnosti. K dosažení skutečné velikosti své postavy však ještě bude mít možnost dospět v průběhu repríz.

VG7

Ivan Dejmal a Izabela Firlová v inscenaci Velký Gatzby. (Foto: Radovan Šťastný)

Daisy Buchananovou, pro Gatsbyho osudovou ženu, hraje Izabela Firlová. Herečka je skvělá zejména v závěrečné pasáži, kde míra povrchnosti a alibismu této postavy v podání Firlové má velmi blízko k dokonalosti. Velmi výrazné postavy vytvářejí Pavlína Kafková v roli Myrtle Wilsonové a Petr Houska coby její manžel George Wilson. Pozornost zasluhuje také Jacob Erftemeijer, který v alternaci s Davidem Janoškem hraje manžela Daisy Toma Buchanana, ale i Lucie Končoková v roli Jordan Bakerové.

VG4

Robert Finta a Jacob Erftemeijer v inscenaci Velký Gatzby. (Foto: Radovan Šťastný)

Velký Gatsby v provedení největší ostravské činohry zejména díky druhé polovině inscenace zasluhuje uznání. Povrchní okázalost, za kterou je skryta životní prázdnota, je dnes důležité zobrazovat. A možná ještě více než v dobách minulých. Současná společnost také příliš podléhá kouzlu peněz a bohatství, a právě to si vzal ve svém románu na mušku Francis Scott Fitzgerald a v jeho duchu i Rebekka Kricheldorf i inscenační tým ostravské inscenace. Lze jen doufat, že v průběhu repríz poněkud vzroste intenzita výpovědi této inscenace.

Ladislav Vrchovský | Další články

Přečtěte si více z rubriky "Divadlo", nebo přejděte na úvodní stranu.