Kulturní deník pro Ostravu a Moravskoslezský kraj

Úvod Divadlo Galavečer NDM ovládly muzikálové melodie včetně ukázek z chystaného Jesus Christ Superstar

Galavečer NDM ovládly muzikálové melodie včetně ukázek z chystaného Jesus Christ Superstar

7.9.2015 Divadlo

Tradičním Galavečerem k zahájení 97. sezóny Národního divadla moravskoslezského vyvrcholil v neděli program Přijďte k nám. Po celý den se mohli návštěvníci Divadla Antonína Dvořáka seznamovat se zákulisím, seznámit se s jednotlivými šéfy souborů, s improvizačním uměním herců, s šitím kostýmů anebo si třeba poslechnout výběr z šansonů u klavíru ve foyer. Největší pozornost ovšem směřovala ke Galavečeru, ve kterém si diváci mohli poprvé vychutnat ukázky z chystaných inscenací, jako budou oceňovaný balet Chaplin nebo fenomenální muzikál Jesus Christ Superstar. Vše bylo doprovázeno bouřlivým potleskem a častým jásotem. Zdá se, že nová sezóna bude opravdu stát za to.

Zvětšit obrázek

Peter Cmorik zazpíval na galavečeru jednu ze stěžejních árií Ježíše z Jesus Christ Superstar.
Foto: Martin Popelář

Ochutnávku z bohaté nabídky nastávající sezóny a šestý Galavečer v pořadí uvedl před divadelní oponou Jiří Nekvasil, který upozornil, že diváci budou svědky vzácné příležitosti, kdy se na jednom jevišti setkají členové všech čtyř souborů, opery, operety – muzikálu, baletu i činohry. „Minulá sezóna pro naše divadlo byla velmi úspěšná, z Jižní Koreje dovezlo tři ceny včetně té hlavní za nejlepší muzikál. Je to pro nás zavazující i inspirativní. Doufáme, že i v této sezóně budeme bavit, zajímat, dojímat. Že vytvoříme zásadní prvek v životě našeho města,“ zdůraznil ředitel v krátkém proslovu.

gala-balet2

Z vystoupení členů baletního souboru na Galavečeru. (Foto: Martin Popelář)

Jeviště potom ovládly ukázky z nejúspěšnějších inscenací, ke kterým se přidaly sólové výstupy z připravovaných kusů. Úvodní výstup Skotské tance z baletu La Sylphide byl „jen“ efektní pestrobarevnou podívanou, na kterou navázal nejúspěšnější (co se týká světových ocenění) Fantom Londýna se strhujícími výkony Jany Musilové a Lukáše Adama. V závěru jejich vystoupení proběhla celým sálem ze strany diváků Maryška z Postřižin (Lada Bělašková) s cenou z Jižní Koreje, kterou muzikál získal, a nadšeným voláním „bravo“ zpestřila dramatická pěvecká sóla.

Následně se divadlo stalo doménou činohry a komplexního představení nadcházejících premiér i úspěšně hraných kusů. Jeviště ovládli osvědčení komici Jiří Sedláček a Vladimír Polák. Zvláště Sedláčkova improvizace spáče v noční košili a čepičkou ve scénce Galerie hrdinů přinesla netušené souvislosti. Když vyprávěl, že nemůže usnout, protože se mu zjevují absurdní přízraky, třeba jej v jednom snu pronásledovaly obří nůžky, opět na scénu vstoupila Maryška a akce se plynule přenesla s Hrabalovi.

gala-sedlacek

Jiří Sedláček byl jedním z průvodců Galavečerem. (Foto: M. Popelář)

Jiří Sedláček ovládl akci svou slovní ekvilibristikou, když z názvů dosavadních činoherních inscenací postavil celá souvětí a sám o sobě se stal Podivným případem i bez psa a nebyla to žádná Habaďůra. Ve druhé části Galavečera pak tento dadaisticky výřečný komik jevišti dominoval jako bizarní postava Krále Ubu z připravované inscenace Alfreda Jarryho.

cinohra

Snímek z nedělního galavečera. (Foto: Martin Popelář)

Jeden z největších potlesků získala sugestivní ukázka moderního tance z připravovaného baletu Chaplin. Jeviště zaplnili herci pohybující se jako mechanické loutky se symbolickou vizáží Charlese Chaplina. Hana Fialová celá v černém zapěla strhující píseň Edith Piaf Mondieu a bouřlivý potlesk ji vynesl do čela vystupujících s největším diváckým ohlasem slavnostního večera.

Neméně silné ovace provázely sugestivní výkon Evy Dřízgové Jirušové  v árii La Mamma Morta z opery Andrea Chénier. Připomínala barokní madonu vystupující z bohatě zlaceného rámu v životní velikosti.

DSC_3275_I

Eva Dřízgová-Jirušová během nedělního Galavečera. (Foto: Martin Popelář)

K vrcholným okamžikům Galavečera patřily dvě ukázky z připravovaného muzikálu Jesus Christ Superstar: Mít rád bližního svého a V zahradě Getsemanské. Zvláště strhující výkon čtyřnásobného slovenského Zlatého slavíka Petera Cmorika v té druhé dával neklamné znamení, že chystaná premiéra se stane událostí sezóny.

Koncepce večera šlapala jako hodinky, sehraná režie vsadila na sugestivní provázání všech souborů a diváci mohli obdivovat i prostorové řešení scény. Orchestr opery pod taktovkou Jakuba Kleckera se střídal s orchestrem operety v její zadní části. Vizuálnímu pojetí jinak decentních, strohých kulis připomínající muzejní fasádu s řadou vchodů dominovaly bohatě zlacené rámy barokních obrazů vznášející se na špagátech, spuštěných z provaziště.

Jedna velká party ve stylu Velkého Gatsbyho přinesla to nejlepší, paradoxně v ní přitom chyběly takové pecky jako „událost sezóny“ opera Ohnivý anděl nebo připravovaný Lazebník Sevilský s Jarkem Nohavicou.

gala-reditel

Z nedělního Galavečera v NDM. (Foto: Martin Popelář)

Potěšil velký prostor, který byl dán herecké kreativitě. Zdá se, že nastávající sezóna bude doménou komiků Sedláčka (Král Ubu)  a Poláka (Veselé paničky windsorské – Falstaff). Jeden z nejtalentovanějších ostravských herců Robert Finta se vrátí do prostor zkušebny, kde exceluje jako handicapovaný mladík v Případu se psem, tentokrát jej diváci uvidí v Deníku mého otce.

Nouze ale nebude ani o překvapení, protože ani Galavečer neodhalil, co tak strašlivého skrývá norský Lesík, ve kterém se ztrácejí děti.

Martin Jiroušek | Další články

Přečtěte si více z rubriky "Divadlo", nebo přejděte na úvodní stranu.