Internetový deník pro kulturu a umění

Úvod Divadlo Čtyři Thálie pro Národní divadlo moravskoslezské. Díky, Ostravo, vzkazují laureáti

Čtyři Thálie pro Národní divadlo moravskoslezské. Díky, Ostravo, vzkazují laureáti

25.3.2018 Divadlo

Ostrava. Město, kde se nejen v zimě těžce dýchá. Město, které přesto rezonuje kulturou, která vyvolává otázky, údiv, někdy opovržení, často pak úžas. Loňský rok byl na umělecké zážitky v Ostravě nebývale bohatý. Svědčí o tom výsledek sobotních Thálií, z kterých si Národní divadlo moravskoslezské odvezlo krásné tři ceny a k tomu ještě jednu za celoživotní mistrovství. Žádné jiné divadlo v kraji tentokrát nebodovalo.

Zvětšit obrázek

Zleva ředitel NDM Jiří Nekvasil, Katarína Hasprová, Maida Hundeling, Ivan Dejmal a Richard Böhm.
Foto: Pavel Průcha

„Mám velikánskou radost!“ píše mi německá sopranistka Maida Hundeling, která získala Thálii za vynikající ztělesnění Desdemony v opeře Giuseppe Verdiho Otello. „Nečekala jsem to“, pokračuje sopranistka. „Kateřina Kněžíková a Markéta Cukrová jsou skvělé.“ Už nominací byla překvapená, svěřila se následně. Nezbývá než dodat, že taková pokora je výsadou všech, kteří svůj talent nemarní, ale naopak ho proměňují v každém okamžiku.

Maida Hundeling. (Foto: Pavel Průcha)

Druhou Thálii získala slovenská zpěvačka Katarína Hasprová za roli paní Danversové v mysteriózním muzikálu Rebecca. Na tento hit je poměrně těžké se dostat, protože je tak skvěle obsazen, že je stále vyprodán. Uhrančivá Katarína Hasprová roli paní Danversové zvládá excelentně. Její strnulý pohled, maniakální pohyby a šílené oči však porotu Thálií uhranuly a není se čemu divit. Sluší se jen dodat, že Michaela Horká v téže roli odevzdává naprosto odlišný, ale stejně báječný výsledek. Katarína Hasprová je v Ostravě moc ráda, jak sama řekla, je „šťastná za to, že cena jde do Ostravy do Národního divadla moravskoslezského“.

Katarína Hasprová. (Foto: Pavel Průcha)

Ivana Dejmala si pamatuji už z konzervatoře jako výrazného, inteligentního a empatického herce, který vnímal všemi smysly dění kolem sebe. Stejně pozorně sleduji jeho kreace i na prknech Národního divadla moravskoslezského, kde kromě činohry vyzývá i muzikálovou scénu. Ta herecká mu prozatím vyhovuje lépe, přesto Thálii pro činoherce do 33 let nečekal. Jako správný srdcař, který se v Ostravě hereckému řemeslu učiti započal, poděkoval Dejmal také „celému ostravskému divadelnictví“ a jmenovitě i Peteru Gáborovi: „…za to, že mě přetáhl do Ostravy“.

Ivan Dejmal přebírá cenu. (Foto: Pavel Průcha)

Jako by ta jarní žeň nebyla dosti úrodná, do Ostravy putovala ještě cena za celoživotní mistrovství. Tanečnímu mágovi Richardu Böhmovi porota věnovala prestižní ocenění za jeho přínos tanečnímu umění. Sympatický umělec vyseknul cenám Thálie poklonu, když zmínil, že ocenění je pro něj významnou životní událostí, které si velice váží.

Richard Böhm. (Foto: Pavel Průcha)

Ostrava. Město kultury. Město, kde se dělá kultura trochu jinak. Možná, že to spojení „trochu jinak“ je pro Ostravu nejvíc příznačné. Všem oceněným i nominovaným Ostravan.cz srdečně blahopřeje a těší se na jejich další kreace v srdci moravskoslezské metropole. Se dvěma dámami, které získaly Cenu Thálie, se v Ostravě potkáme 15. dubna. Jsou totiž nominovány také na Moravskoslezské kulturní Ceny Jantar, jejichž pořadatelem je kulturní deník Ostravan.cz a jejichž finále se uskuteční v multifunkční hale Gong. Budou bodovat i napodruhé?

Milan Bátor | Další články

Přečtěte si více z rubriky "Divadlo", nebo přejděte na úvodní stranu.