Kulturní deník pro Ostravu a Moravskoslezský kraj

Úvod Hudba Beskydská Odysea Mariana Friedla je studnicí plnou fascinující lidové tvořivosti

Beskydská Odysea Mariana Friedla je studnicí plnou fascinující lidové tvořivosti

7.9.2019 07:46 Hudba

Marian Friedl se v poslední době zapsal do povědomí především kontinuální hudební suitou Beránci a vlci, která je fascinujícím průnikem do nadžánrového hudebního myšlení a chápání hudby a světa. Na svém novém albu nazvaném adresně Beskydská Odysea se Friedl vrací ke svým kořenům, ukazuje, kde bije jeho srdce a z jakého podloží vyrůstají jeho mnohočetné inspirace. Je více než cenné a obohacující vydat se v jeho šlépějích. Může se totiž stát, že objevíte své vlastní pradávné rezonance a ozvěny.

Zvětšit obrázek

Hudebník Mariam Friedl během jednoho z koncertů.
Foto: Tomáš Václavek

Beskydská Odysea multiinstrumentalisty Mariana Friedla je autentickým svědectvím o putování za tradiční hudbou, nástroji a interprety Beskyd a Javorníků. Když se tento vynikající muzikant před čtvrt stoletím začal o etnickou hudbu horských oblastí zajímat, myslel si, že vstupuje do zaniklého světa, plného vzpomínek a vyhaslé minulosti. Na své pouti se však potkal s živými lidmi, kteří jako útlý plamínek udržují kontinuitu folklorních zvyklostí a tradic. Beskydská Odysea je studnicí plnou fascinující lidové tvořivosti. Album obsahuje 6 písní, jejichž autory jsou Marian Friedl, Oto Žabka a Františka Pituchová, a 14 lidových melodií anonymních lidových tvůrců. Na nahrávce se dále instrumentálně podíleli Jan Pustka, Vlastimil Bjaček a Jan Rokyta.

Těžiště Beskydské Odysey tvoří lidové písně hrané na autentické nástroje, které ovládá Marian Friedl a několik dalších hostů. Instrumentální zručnost a množství rozličných lidových instrumentů je skutečně unikátní. Friedl hraje na lidové píšťaly, grumlu, okarínu, malý cimbál, ovčí zvonkohru, kontrabas a další. Nástrojům je věnována také podstatná část cenného bookletu, který je zasvěcenou organologickou sondou do jejich výroby, historie i technologie. Album je s pokorou věnováno památce muzikanta Karla Levického, který pro Friedlovu cestu mnoho znamená.

Beskydská Odysea sdružuje pestrou paletu písní, jejichž forma je nejčastěji dvoudílná. Melodie se několikrát opakuje (Ach, laštověnka, černý pták, Jedě forman…), jádra výpovědi (zpívané slokové úseky) jsou často střídány instrumentálními mezihrami, v kterých zaznívá bohaté kolorování a zdobení tónu pomocí melodických ozdob a rytmických variací. Vyskytují se zde i formálně složitější písně s promyšlenou tempovou gradací a členitější strukturou (U Kurečky, Čerp, čerp, duša moja, apod.). Naprostá většina písní je jednohlasá, harmonická struktura vychází z lidové tradice, zajímavěji je harmonie tvarována v autorských kompozicích Mariana Friedla, v nichž můžeme slyšet také modulace.

Naprosto unikátní je hudební barva lidových nástrojů, s čímž úzce souvisí zvolená instrumentace. Friedla vede neomylný cit, nástroje do jednotlivých písní volí s ohledem na jejich specifické zvukové vlastnosti, náladu a myšlenkové vyznění.  V melodiích písní Beskydské Odysey se snoubí i střetává vokální melodika s instrumentálně bohatšími technickými možnostmi nástrojů. Ty dotvářejí a rozvíjejí atmosféru písní svobodnějším improvizačním kořením, které je vždy přiléhavé a nepůsobí nikdy vnějškově.

Friedl se na albu přestavuje jako technicky a výrazově mimořádně obdařený muzikant, výborně však zvládá také stylový pěvecký projev, včetně adekvátního tvoření tónu a využití hrdelního (alikvotního) zpěvu. Další zpěváci a zpěvačky přinášejí nahrávce příjemný kontrast, ať už jde o moudrostí a citem prokvetlý hlas Radomíra Golase, zkušenou Kláru Blažkovou či o další vokalisty. V instrumentální oblasti je vrcholem alba suita z tanečních motivů lidových písní pojmenovaná Leošovy tance, které Leoš Janáček začlenil do svých geniálních Lašských tanců.

Album Mariana Friedla je raritním svědectvím o cestě jednoho muzikanta, který objevil své hudební kořeny a zjistil, že jsou živé a vyrůstají ze zdravé a úrodné půdy. Tajemství spočívá v tom, že Friedl dokazuje jejich univerzální platnost. Jakoby ho bytostné poznání zřídel a pramenů lidové hudby naučilo rozlišovat, chápat a vnímat v souvislostech, které dalece přesahují hranice lidové muziky. Umí stejně pohotově improvizovat jako bezpečně harmonizovat melodickou linku písně. Přirozeně vnímá a cítí, co která písnička potřebuje a dává jí neopakovatelné kouzlo, kolorit, emocionální rozměr a přiléhavou dynamiku.

Album Beskydská Odysea je fascinujícím putováním krajinami naší země, v níž se můžete potkat se zvučícími krajinami duše. Všechno záleží jen na tom, zda je vaše srdce pohostinné místo, kde se mohou vlídně setkávat odvěcí poutníci nezatížení břemenem času.

Album si můžete poslechnout ZDE

Milan Bátor | Další články

Přečtěte si více z rubriky "Hudba", nebo přejděte na úvodní stranu.