Zahajovací koncert
Moravská Ostrava a Přívoz
Soudobá česká hudba mladé skladatelky Soni Vetché a o sto let dříve zkomponovaná Shéhérezáda Maurice Ravela, inspirovaná stejnojmennou skladbou Rimského-Korsakova, která zazní vzápětí. Sopranistku Kateřinu Kněžíkovou doprovodí orchestr pod vedením šéfdirigenta JFO Vasilije Sinajského.
Soňa Vetchá
Střihy
Maurice Ravel
Shéhérazade, cyklus písní pro soprán a orchestr M 41
Nikolaj Rimskij-Korsakov
Šeherezáda, symfonická suita op. 35
Kateřina Kněžíková – soprán
Janáčkova filharmonie Ostrava
Vasilij Sinajskij – šéfdirigent JFO
Janáčkova filharmonie se zaměřuje také na současnou hudbu a na tu českou obzvlášť. Důkazem budiž zařazení tvorby mladé skladatelky Soni Vetché. Středobodem jejího zájmu jsou sluchové iluze. Orchestrální cyklus psychoakustických studií „Cuts, Switches, Clouds…“ z roku 2020 je inspirován právě jimi. Ve vybrané části s názvem „The Cuts“ (Střihy) se vydáme do hudební krajiny plné náhlých nebo pozvolných hudebních střihů, které jsou podmíněny „pravděpodobnou nepravděpodobností“ našeho subjektivního vnímání.
O více než sto let dříve (1903) zkomponoval Maurice Ravel svou Shéhérazadu, inspirovanou stejnojmennou skladbou Rimského-Korsakova, která ostatně zazní vzápětí. S francouzským šarmem a lehkostí v nás Ravel probudí fantazii a my se díky jeho opojné skladbě ocitneme v Orientu, kde se to jen hemží lstivými kupci, vezíry, hedvábnými turbany, břichatými mandaríny, princeznami a učenci.
Korsakov, námořní důstojník a cestovatel, zasvětil pohádkovým motivům a legendám téměř celou svoji tvorbu. Jeho Šeherezáda vznikla v roce 1888 na motivy známé sbírky pohádek Tisíc a jedna noc a autor ani zdaleka nemohl tušit, že právě tato suita mu v budoucnu zajistí světovou proslulost. Není však divu, protože má vše – znamenitou instrumentaci, okouzlující orchestrální barvy, svěží a pikantní melodie, orientální kolorit a rytmickou vitalitu.