Kulturní deník pro Ostravu a Moravskoslezský kraj

Úvod Divadlo Druhé představení Dnů nové opery přineslo strhující obraz vesmíru bytí současného člověka

Druhé představení Dnů nové opery přineslo strhující obraz vesmíru bytí současného člověka

27.6.2014 Divadlo

Světovou premiérou opery Martina Smolky Sezname, otevři se! vstoupil ve čtvrtek do druhého dne festival Dnů nové opery NODO Ostrava 2014 - jediný tuzemský festival zaměřený na současnou operu. Dílo vzniklo přímo na objednávku festivalu díky řediteli Národního divadlo moravskoslezského Jiřího Nekvasila, který se o novém opusu začal se skladatelem Martinem Smolkou bavit téměř před deseti lety, po premiéře Smolkovy opery Nagano v pražském Stavovském divadle.

Zvětšit obrázek

Z ostravské inscenace "mluvené opery" Sezname, otevři se!
Foto: Martin Popelář

Po prvním festivalovém večeru, který přinesl velmi očekávanou německou novou operu Rei / Re:igen, v médiích ohlašovanou jako skandální zpracování sexu na jevišti, se druhý večer festivalu odehrál ve zcela jiném tónu. Rei/Rei:igen přitom zapůsobil na publikum velmi vkusným a duchaplným zpracováním intimního tématu ve vrcholně estetickém provedení. A nová opera Sezname, otevři se! přinesla o den později také velmi silný zážitek.

Martin Smolka naplnil partituru tóny a zvuky, ale i tichem a také slovy. Pocity, které celek probouzí, jsou někdy drásavé a hned zase hladivé. Spolu se scénografkou Ivanou Kanhäuserovou a libretistou Jiřím Adámkem vytvořili zvukový obraz vesmíru bytí člověka jedenadvacátého století.

Libreto i scéna a kostýmy spolu s hudbou vytvářejí trojjedinou kompozici, kde žádné dvě složky bez třetí nemohou být. Vnímat tuto novou operu lze jediným způsobem: poddat se cele všemu, co se line z jeviště, ať už jde o vjem sluchový či vizuální, které se vzájemně podmiňují. Nechá-li se divák-posluchač unášet tím, co mu interpereti nabízejí, pak se v jeho nitru probouzí doslova bouře pocitů, od úsměvných až veselých, probouzejících smích přes bolestné až po snivé okamžiky.

V opeře se téměř nezpívá, slovní part je mluvený. Jako mluvci jsou v programu uvedeni členové divadelní skupiny Boca Loca Lab, kterou založil a vede autor libreta a režisér opery Jiří Adámek. Čtveřice mluvců ve složení Vendula Holičková, Bára Mišíková, Pavol Smolárik a Daniel Šváb pracují s hlasem, jeho barvou, s intonacemi uvnitř jednotlivých slov a vět, a hudba řeči zní unisono i ve vícehlasech, umění jednání slovem je tu dovedeno téměř k dokonalosti.

Sbor pod vedením sbormistra Jurije Galatěnka je v podstatě dalším nástrojem orchestru, zní čistě a zapadá organicky do celku. Zvláštní uznání zasluhuje orchestr Ostravská banda, složený z hudebníků z celého světa. Při premiéře Smolkovy opery jej jako dirigent řídil Ondřej Vrabec a vedl jej k hudbě doslova scénické.

Za zmínku stojí i video Kryštova Peška a  Ivany Kanhäuserové, promítané uvnitř jedné části opery. Obrazy vzájemně se pohybujících a prolínajících barev v pastelových odstínech patřičně doplňují pocity ze zvuku pronášených tónů a slov.

Smolkova nové dílo je zkoumáním možností tzv. nové opery. I když může tradičního milovníka operního žánru odrazovat (při premiéře také několik jedinců odešlo v průběhu představení), u vnímavého a otevřeného diváka zaslouženě probouzí nadšení. To ostatně dalo publikum najevo dlouhým potleskem a hlasitým voláním Bravo!

Repríza opery Sezname, otevři se! je na programu festivalu NODO v sobotu 28. června.

Ladislav Vrchovský | Další články

Přečtěte si více z rubriky "Divadlo", nebo přejděte na úvodní stranu.