Kulturní deník pro Ostravu a Moravskoslezský kraj

Úvod Divadlo Broučkiáda podle Leoše Janáčka míří na jeviště NDM

Broučkiáda podle Leoše Janáčka míří na jeviště NDM

14.10.2014 Divadlo

Kdo by neznal příběhy pana Broučka, který se při cestě z restaurace Na Vikárce ocitne postupně na Měsíci a také mezi husity v patnáctém století? Slavný humoristický román Svatopluka Čecha ovšem má i hudební podobu. Opera Leoše Janáčka Výlety páně Broučkovy se v Ostravě naposledy hrála před pětapadesáti lety, je tedy nejvyšší čas se k ní vrátit, ať už k tomu vybízí letošní 160. výročí narození jednoho z největších českých skladatelů nebo akce Rok české hudby 2014. Premiéra nového nastudování opery se koná ve čtvrtek v Divadle Antonína Dvořáka, druhá premiéra je připravena na sobotu. Poněkud překvapivé může být, že v hlavní roli Matěje Broučka budou alternovat dva pěvci z ciziny.

Zvětšit obrázek

Tenorista Jorge Garza na zkoušce opery Výlety páně Broučkovy.
Foto: Martin Popelář

Opera Výlety páně Broučkovy sice nepatří k neznámějším Janáčkovým dílům, jde ale o mistrovské dílo. „Myslím si, že tato opera je zcela mimořádná nejen v kontextu díla Leoše Janáčka, ale také v kontextu světového operního repertoáru vůbec. Její partitura je velice pestrá a bohatá na barevnost, hravost a určitou rytmickou nervóznost. Věřím, že Výlety páně Broučkovy budou nejen obohacením našeho repertoáru v rámci Roku české hudby 2014, ale zejména posunou celý soubor opery NDM dál na cestě janáčkovské interpretace,“ říká šéf ostravské opery Robert Jindra.

Událost stojí za pozornost i proto, že operní inscenaci vytvořil režijní tandem SKUTR (Martin Kukučka a Lukáš Trpišovský), který ke svému pojetí Broučkova fantaskního putování uvádí: „Šlo nám především o zobrazení takového everymana, který je tak trochu sám a nešťastně zamilovaný. Někdo, kým na chvíli byl každý z nás. To je pro nás pan Brouček. Člověk s neuvěřitelnou fantazií, kterému se ale ostatní smějí. A pak jsme chtěli také pracovat s realitou, která se posouvá do určité snové reality.“

Jednou z hvězd ostravského operního projektu bude německý tenorista nizozemského původu Arnold Bezuyen, který v současné době patří mezi výrazné a v celosvětovém měřítku velmi oceňované interprety zejména wagnerovského a janáčkovského repertoáru. V Ostravě se představí v hlavní roli Matěje Broučka. „Tak pozitivní, profesionální, přátelské přijetí jsem nečekal. Robert Jindra se svým týmem mi ohromně umělecky i lidsky s interpretací této role pomáhá. Přestože už jsem zpíval již v pěti Janáčkových operách, mám až nyní konečně pocit, že vašemu jazyku lépe rozumím. Je krásné, když se takto dá týmově pracovat,“ říká Arnold Bezuyen.

V hlavní roli Matěje Broučka se kromě Arnolda Bezuyena představí mexický tenorista Jorge Garza, jenž v NDM před dvěma lety zazářil v roli Toma Rakewella ve Stravinského Životu prostopášníka.

Scéna je dílem Jakuba Kopeckého a kostýmy navrhla Simona Rybáková. Na inscenaci se dále podílel choreograf Jan Kodet a sbormistr Jurij Galatenko.

Předlohou k Výletům páně Broučkovým byly oblíbené satirické romány Svatopluka Čecha Pravý výlet pana Broučka do Měsíce (1888) a Nový epochální výlet pana Broučka, tentokrát do XV. století (1889). Zobrazovaly české měšťáctví a směšnost prázdného intelektuálství. Janáčka na nich upoutala hlavní postava pana domácího, který „rozumí“ všemu a je se svým úsudkem vždy hotov. Jeho zájmu ale neunikla také řada dalších typů karikujících představitele tehdejšího „vyššího“ uměleckého světa.

Operou se Janáček zabýval od roku 1908. Kompozice postupovala pomalu, zejména proto, že bylo nutno svádět úporný zápas o dramatický tvar a jazyk libreta. Mezitím také vypukla světová válka a zvlášť aktuální se stal druhý díl Čechovy satiry. Výlety páně Broučkovy měly nakonec světovou premiéru 23. dubna 1920 – jako jediné Janáčkovo operní dílo – na scéně Národního divadla v Praze.

Přečtěte si více z rubriky "Divadlo", nebo přejděte na úvodní stranu.