Kulturní deník pro Ostravu a Moravskoslezský kraj

Úvod Divadlo Hodina Komenského v Divadle loutek: Učitel národů by s potěšením zatleskal

Hodina Komenského v Divadle loutek: Učitel národů by s potěšením zatleskal

11.4.2015 00:01 Divadlo

Novou inscenaci s názvem Hodina Komenského aneb Život J. A. K. trochu jinak uvedlo v páteční premiéře Divadlo loutek Ostrava. Autor hry Vít Peřina, který je dramaturgem Naivního divadla Liberec, nezůstal v tomto svém textu nic dlužen svým nejlepším dílům z minulosti, za která posbíral mnohá ocenění v České republice i v zahraničí.

Zvětšit obrázek

Z nové inscenace Divadla loutek Hodina Komenského.
Foto: Roman Polášek

Režisérovi inscenace Martinu Tichému, který s Vítem Peřinou spolupracuje pravidelně, se podařilo do ostravského Divadla loutek přenést poetiku Naivního divadla, známou z nejlepších titulů této scény. Hodina Komenského je v podání členů Divadla loutek, vedených inscenačním týmem, ve kterém jsou dále autor scény Pavel Borák, Markéta Sládečková, která navrhla kostýmy, skladatel Pavel Helebrand a dramaturgyně Jana Pithartová, opravdovým totálním múzickým divadlem ve všech stavebních komponentách inscenace.

DSC_4428

Žáci v nové inscenaci Divadla loutek Hodina Komenského. (Foto: Roman Polášek)

Na začátku představení se dostáváme do třídy, ve které poškoláci čekají na svého učitele. Prvotřídní darebák Patrik hraný Karlem Růžičkou je skutečný „sígr“ schopný přivodit učiteli infarkt třeba i sám, ale zde je podporován naivní a prostou momentálně zamilovanou Dášou, kterou hraje Eva Baláková, dvěma dalšími darebáky v podání Tomáše Rossiho a Richarda Liberdy, nechybí samozřejmě šprt Pepíček hraný Lukášem Červenkou a také uklízečka v podání Vladimíry Krakovcové. To, jakým způsobem proměnit uličníky v děti zaujaté školní výukou, je vlastním tématem inscenace. Obsahem pak je procházka životem J. A. Komenského od narození až do smrti.

3

Nové inscenaci Divadla loutek vévodí heslo Škola hrou. (Foto: Roman Polášek)

Všichni účinkující v maximální míře využívají své herecké i muzikální schopnosti. Všem výkonům nechybí humor, hravost, plné nasazení, a to jak v činoherních, tak hudebních a tanečních scénách. Písničky mají potenciál stát se hitem.

Režisér Martin Tichý využívá možností, které jevištní prostor nabízí, a tak doslova kouzlí při proměnách atmosféry z rozverné do dojemné, z prozaické do poetické, přesně dávkuje proměny tempa i rytmu celého představení. Scény, jako například tanec včel, zobrazení morové epidemie pomocí tance kostlivce v žánru černého divadla, cesty J. A. Komenského po moři do Anglie či jeho příjezd ke švédskému královskému trůnu se za pomoci jednoduchých scénických prostředků a světelných proměn stávají nezapomenutelnými obrazy.

4

V inscenaci nesmí chybět Jan Amos Komenský. (Foto: Roman Polášek)

Celek je skutečným holdem Učiteli národů Janu Amosi Komenskému. Představení lze vřele doporučit dětem ve věku sedmi a více let, jejich rodičům, ale také by je měli vidět všichni pedagogové. Komenského „škola hrou“ možná dokáže to, o co se marně snaží dnešní učitelé ve všech základních a většině středních škol a učilišť: proměnit vyučovací hodinu z času plného trápení doslova zdraví nebezpečnému v záležitost příjemnou, poutavou a zábavnou.

V repertoáru ostravského Divadla loutek tento titul bude zajisté patřit k nejvyhledávanějším a na programu by měl zůstat co možná nejdéle.

Ladislav Vrchovský | Další články

Přečtěte si více z rubriky "Divadlo", nebo přejděte na úvodní stranu.