Kulturní deník pro Ostravu a Moravskoslezský kraj

Úvod Divadlo Zlý jelen ve Staré aréně je mnohem lepší než v Komenského sadech

Zlý jelen ve Staré aréně je mnohem lepší než v Komenského sadech

15.12.2015 08:10 Divadlo

To, že se v Ostravě rodí nová profesionální divadelní scéna, již mnozí vědí. Že vzniká spontánně a pouze z lásky k divadlu, je obdivuhodné. Že nové divadlo zakládají velmi mladí, ale velmi nadějní divadelníci, je více než slibné. Pod režijním vedením absolventa režie na brněnské JAMU Pavla Gejguše se postupně ustavuje herecká skupina složená většinou ze studentů i absolventů herectví z ostravské Janáčkovy konzervatoře.

Zatím poslední  společnou prací herecké skupiny Staré arény je inscenace Klicperova Zlého jelena, kterou Pavel Gejguš nejprve postavil pro venkovní provedení v největším ostravském parku, v Komenského sadech, kde měla premiéru 21. srpna. Pro velký divácký úspěch byla inscenace nově nastudována k uvedení v divadelním sále Staré arény na Masarykově náměstí v centru Moravské Ostravy.

Z původního projektu zůstal jen text a někteří z představitelů jednotlivých rolí. Inscenátoři se vrátili k původní dramatické předloze, vyškrtli repliky vztahující se k plenéru, ve kterém byla hra v létě uváděna, a snížili počet postav. Zachovali však vše podstatné a celek tak získal na dramatičnosti, sevřenosti, linie základního příběhu se zprůhlednila a jednotlivé role se staly velkými hereckými příležitostmi, protože komorní prostředí malého sálu s hracím prostorem bezprostředně provázaným s hledištěm pro několik desítek diváků umožňuje hereckou práci postavenou na detailech, díky kterým se projeví herecké řemeslo nejvíce a nejlépe.

Z původního projektu byly vyňaty historické paralely vztažené k invazi vojsk Varšavské smlouvy do Československa roce 1968 (část venkovního představení se hrála na památníku Rudé armády), zůstaly však zmínky o migrantech z islámských zemí. Hlavním tématem pak zůstal motiv korupce, ale ani to není zcela přesné, protože v Gejgušově režii a jeho studiové práci s herci se tématem stává herectví jako takové. Není to však tak, že by se forma stávala obsahem, vše podstatné z původního autorova záměru je sděleno, fraška o láskách, které jsou i přes záměny postav a převleky nakonec naplněny, se odehraje se vším, co k příběhu patří. To, co je nové a rozhodně stojí za pozornost, je scénický jazyk inscenace.

Pavel Gejguš se svými kolegy důsledně buduje poetiku divadelního souboru Staré arény na prolínání pohybového a činoherního divadla s výraznými groteskními prvky. Je to divadelní jazyk vítaný cílovou skupinou, kterou v představách inscenátorů tvoří mladí i starší diváci vyhledávající nekonvenční postupy v jevištní práci.

maly

Ondřej Malý. (Foto: Stará Aréna)

V nově nastudovaném Zlém jelenovi herecky dominuje Ondřej Malý, absolvent Janáčkovy konzervatoře. Postavu hraběte Ivana, který inkognito přijíždí na své panství, aby se seznámil s poddanými a zejména se zaměstnanci pracujícími v jeho vlastní oboře, hraje s maximálním využitím všech komediálních a komických příležitostí, které postava nabízí. Místy předvádí pohybovou kreaci na pomezí tance, jindy hraje čistou činoherní polohu, vzápětí zpívá, tančí a sám se doprovází na kytaru, čímž vytváří téměř muzikálové číslo, ale vše slouží celku a rozhodně se nejedná o sled jednotlivých komických čísel, skečů nebo gagů, byť to tak na první pohled může vypadat.

sedlacek

Herec a režisér Petr Sedláček. (Foto: Stará aréna)

Další výraznou postavou je myslivecký mládenec Vítek v podání Petra Sedláčka, také absolventa herectví na Janáčkově konzervatoře. Jeho Vítek je více činoherní, než je tomu u ostatních postav, Sedláčkův projev ale oslovuje diváky díky dynamičnosti a velkému energickému nasazení, které se místy dostává až na samu hranici únosné expresivity.

adamovska

Eliška Adamovská. (Foto: Stará aréna)

 

Velmi působivý herecký výkon podává Eliška Adamovská v roli dívky Ivany, přicházející v převleku za chlapce Ivana, aby se seznámila se svým budoucím manželem. Adamovská uplatňuje vedle svého dívčího půvabu hlavně pohybové schopnosti a komické předpoklady.

polcrova

Anna Polcrová. (Foto: Stará aréna)

Další ženskou rolí je Růžena, Vítkova snoubenka, kterou hraje Anna Polcrová, studentka Janáčkovy konzervatoře. Její Růžena je vážněji pojata, než je tomu u Ivany E. Adamovské, nicméně ani ona nepostrádá komické až groteskní prvky.

beseda

Ondřej Beseda. (Foto: Stará aréna)

Dobré herecké výkony podávají i Ondřej Beseda, hostující herec Divadla loutek Ostrava, v roli starého pána lesovního Myslibora a Jan Chudý, absolvent herectví na Janáčkově konzervatoři,  hrající posluhu Strachoše. Celek doplňují Jan Lefner, představující vypravěče, opilého kočího i čarostřelce Jaromíra, a dále studenti neherci Jonáš Moravec a  Radek Slaný, kteří představují dva dřevaře.

Hudební trio doprovázející dění na scéně živým hudebním projevem tvoří Matěj Šíma, Pedro Dvořáček a Jakub Freywald, kteří hrají hudbu napsanou pro inscenaci Jakubem Novákem. V partituře nechybí chytlavé melodie, ani zvuky a tóny vytvářející či podkreslující atmosféru.

chudy

Jan Chudý. (Foto: Stará aréna)

Co se výpravy a scénografie týká, jedná se spíše o chudé divadlo, výjimkou je symbol mrtvého jelena, který tvoří velké paroží na svazku květin, výrazným scénografickým prvkem je barevný světelný design inscenace, pod kterým je podepsán Jakub Labor. Kostýmům Lucie Halgošové lze vyčíst jen nedůslednost v obutí jednotlivých aktérů, zejména co se mužských rolí týká.

Inscenace Zlého jelena ve Staré aréně je především velmi dobrou zábavou a z hlediště velmi často zaznívá smích v reakci na dobře vystavěné gagy a komické situace i jednotlivé komické herecké detaily.

moravec-slany

Jonáš Moravec a Radek Slaný. (Foto: Stará aréna)

Takovým způsobem, jak Gejgušova režie upozorňuje na zhoubnou korupci velmi zábavným a zároveň velmi varovným způsobem lze s tímto nežádoucím jevem dneška bojovat velmi účinně právě proto, že většinové publikum Staré arény tvoří velmi mladí lidé, kteří však brzy nastoupí do pracovního procesu i do společenského, a možná i politického dění. Vzpomenou-li si při první korupční nabídce na viděného Zlého jelena, a to se jistě stane, bude poslání této velmi kvalitní inscenace naplněno. Nejde však jen o korupci, i láska a snaha o uzavření partnerského svazku manželstvím, o které se také hlavně hraje, je dnes, v době sílících trendů zpochybňujících smysl manželství, tématem důležitým zejména pro mladé publikum.

Ladislav Vrchovský | Další články

Přečtěte si více z rubriky "Divadlo", nebo přejděte na úvodní stranu.