Kulturní deník pro Ostravu a Moravskoslezský kraj

Úvod Divadlo Malá Mína zmlsaná v Divadle loutek je vydařeným rockovým minimuzikálem pro děti i dospělé

Malá Mína zmlsaná v Divadle loutek je vydařeným rockovým minimuzikálem pro děti i dospělé

19.2.2016 Divadlo

Vlastní poetika každé divadelní scény je vždy završením dlouhé cesty hledání. Taková poetika znamená, že divák jde do divadla s určitým očekáváním, co se základních stavebních kamenů žánru a formy týká. Obsahem takové poetiky jsou osobité projevy protagonistů a charakteristické, ustálené prvky scénického jazyka. Samozřejmě nelze rezignovat na překvapení, které je na diváka nachystáno.

Zvětšit obrázek

Z inscenace Divadla loutek Malá mína zmlsaná
Foto: Roman Polášek

Ostravské Divadlo loutek je stále ještě na cestách za takovou poetikou. Inscenace hry Janky Ryšánek Schmiedtové Malá Mína zmlsaná, uvedené s podtitulem Rockové divadlo nejen pro děti, co nerady špenát, je ovšem jednou z možných cest, kterými se může k výrazné osobité poetice dopracovat.

Uznání zasluhuje výprava Kataríny Kováčikové, zejména pak velmi vydařené kostýmy, a zvláště hudba Maria Buzziho, který napsal několik vskutku vydařených písní.

mina6

Z inscenace Malá Mína zmlsaná. (Foto: Roman Polášek)

Janka Ryšánek Schmiedtová napsala velmi jednoduchý příběh holčičky Míny, která nejí špenát, nejí koprovou omáčku, ba ani párek. Inscenace s muzikálovými prvky staví na velké muzikálnosti jednotlivých herců, kteří vedle svých postav tvoří i živě hrající kapelu pod názvem Mína Band: Jana Zajacová hraje Mínu a vedle toho zpívá a občas hraje na bicí, Edita Bandyová dostala postavu maminky a zároveň hraje na housle, Irena Křehlíková coby výrazná vokalistka ztělesňuje Koprovou omáčku, Jiří Krupica vedle toho, že je Párkem, hraje na bicí, Tomáš Rossi sedí za klávesami, občas uchopí akordeon, a jinak je to pan Špenát. Karel Růžička ztělesňuje tatínka, v kapele je lídrem a kytaristou, a aby všem bylo naděleno stejnou mírou, hraje Huga von Hamburgera.

mina3

Z inscenace Malá Mína zmlsaná. (Foto: Roman Polášek)

Všichni jmenovaní se po scéně pohybují s velkou chutí, vytvářejí situace srozumitelné dětem od pěti let a stejně tak úsměvné pro starší děti i dospělé diváky. Premiérové představení v režii Janky Ryšánek Schmiedtové běželo ve výrazném tempu i rytmu, vedle společných, vskutku ansámblových scén byly dobře vystavěny i sólové výstupy. Celek nemá výrazných nedostatků, rezerva je jen v jediné loutkové scéně s obsahem kotlety pojídané buldokem, která je poněkud „zahozená“ a umožňuje rozehrání.

mina8

Z inscenace Malá Mína zmlsaná. (Foto: Roman Polášek)

Co se jednotlivých songů týká, tak píseň vyděšené uzeniny v provedení Párku-Jiřího Krupicy je mírně mimo vytvořenou situaci i motivaci, ostatně dosvědčuje to replika Ireny Křehlíkové – paní Omáčky Koprové „tak k věci, prosím, k věci“ pronesená hned po posledním tónu. Skutečným hitem je pomalá píseň Madam Koprová v provedení již zmíněné Ireny Křehlíkové i výrazně jazzové hudební číslo Huga von Hamburgera a sboru s houslovým, pěveckým a pohybovým partem Edity Bandyové.

mina9

Z inscenace Malá Mína zmlsaná. (Foto: Roman Polášek)

Závěrečná scéna s kouzlením Huga von Hamburgera má předvídatelný konec s poučením, které se vskutku nemíjí účinkem. Sedmi a půlletá divačka Stela, žačka druhé třídy základní školy, po představení na otázku, na co právě myslí, odpověděla: „ Na to, že v Africe děti nemají co jíst. Tam by žádná zmlsaná Mína být nemohla.“

Překvapivá odpověď byla vzápětí vysvětlena tím, že ve škole paní učitelka vyprávěla žákům o možnosti posílání balíčků se sušenkami hladovým africkým dětem. Uznání patří tedy nejen paní učitelce, ale i inscenátorům, neboť závěr dětského hodnocení vyzněl jednoznačně: Jídlo se má dojíst, takže když mi něco nechutná, budu chtít jen maličko, aby se nic nemuselo dávat do ledničky a pak třeba vyhazovat do popelnice.

mina7

Z inscenace Malá Mína zmlsaná. (Foto: Roman Polášek)

Inscenace týmového charakteru s výraznou hudební, pěveckou a pohybovou složkou, s využitím loutkoherectví i činoherního herectví, adresované divákům všeho věku – to je možný cíl na cestě za vlastní poetikou ostravského Divadla loutek. Malá Mína zmlsaná je na této cestě krokem velmi výrazným.

Ladislav Vrchovský | Další články

Přečtěte si více z rubriky "Divadlo", nebo přejděte na úvodní stranu.