Kulturní deník pro Ostravu a Moravskoslezský kraj

Úvod Obraz & Slovo Adventní pokání ostravských umělců: Za podíl na vraždění kaprů se veřejně ostříhali dohola

Adventní pokání ostravských umělců: Za podíl na vraždění kaprů se veřejně ostříhali dohola

5.12.2016 20:03 Obraz & Slovo

Až na dřeň. Respektive až na holou kůži na hlavě. Tak lze shrnout nedělní performanci malířů Tomáše Tepera a Martina Pavlíka před ostravským klubem Les ve Střelniční ulici. Než jmenovaná umělci v pouličním stánku uspořádali lukulské kapří hody, ostříhali se dohola a shodili i bujné vousy. Odvážně tak popřeli dosud pěstěnou uměleckou vizáž a v duchu druhé adventní neděle ukázali sílu pokání, k němuž advent vyzývá.

Zvětšit obrázek

Tomáš Teper a Martin Pavlík při performanci.
Foto: Pavla Rožnovjaková

Taková oběť už nebyla na ostravských vernisážích dlouho k vidění. A škoda, že se akce nezúčastnil Jiří Surůvka, průkopník performancí v Ostravě. Právě Surůvka si totiž před časem postěžoval v kulturní revue Protimluv: „Dříve bývaly vernisáže divoké, podnětné a pobuřující.“ To prý se už neděje a nudné vernisáže mají nulový dopad na dění za dveřmi galerií, přičemž ve výstavních síních se podle Surůvky setkávají hlavně hermeticky uzavřené skupinky. Malíři Tomáš Teper a Martin Pavlík ale vernisáž obrazů v klubu Les s názvem KAPROVE GORE odstartovali nářezem, nad nímž všichni přítomní diváci budou nutně přemítat i u štědrovečerní večeře.

Oba mladí malíři se napřed v pouličním stánku připravovali na popravu kapra. Oblečeni jako tuláci připomínali Estragona a Vladimíra z Čekání na Godota, přičemž tuhle absurdní performanci by jistě ocenil i sám Beckett. Když umělci dovraždili, nenechali však diváky napospas otevřenému godotovskému konci, ale početné publikum (hlavně z řad studentů Ostravské univerzity) rozhodili mučivou scénkou.

tomas-teper-a-martin-pavlik-pri-performanci

Tomáš Teper a Martin Pavlík při performanci. (Foto: Pavla Rožnovjaková)

Přítomným prostě vpálili do tváře, že kapr obětovaný pro blaho štědrovečerního stolu vyžaduje i naši spoluúčast. Osobní oběť, pokus o vykoupení. Napřed Tomáš Teper vyholil do hola hlavu Martina Pavlíka, načež Martin Pavlík vyholil Tomáše Tepera. A s vlasy zmizely i vousy, které u obou malířů zdůrazňovaly už tak dosti bohémský výraz. Kumštýři se svých kštic zbavili v němém gestu (celá performance se odehrávala beze slov) a na sklonku druhé adventní neděle prakticky ukázali, o čem ten advent je. O schopnosti pokání. Nikoliv o zběsilém nakupování a juchání jako na trzích na blízkém Masarykově náměstí.

Teper a Pavlík publiku položili řadu otázek, na které si každý musí odpovědět dle nátury. „Raději zůstanu u bramborového salátu,“ prohlásil třeba jeden sochař, když ho někdo vyzval, že by si měl před štědrovečerním porcováním kapra také ostříhat své dlouhé vlasy a vousy. Malířům ale primárně nešlo o vegetariánský apel nebo aktivistický protest proti zabíjení kaprů. Jen se s pomocí rybích duší poptali na míru naší pokory a na schopnost osobní oběti ve prospěch bližních. Silné. Smysluplné. A s osobním příkladem!

No a za další hodinu už se hodovalo. Podával se kapr po židovsku, kapří polévka a kapří výpečky. Aleluja!

*

KAPROVE GORE, výstava obrazů Martina Pavlíka a Tomáše Tepera. Absintový klub Les, denně o 17 do 02 hodin, do konce ledna.

Ivan Mottýl | Další články

Přečtěte si více z rubriky "Obraz & Slovo", nebo přejděte na úvodní stranu.