Jedním z vrcholů letní shakespearovky Dobrý konec všechno spraví jsou herecké klauniády Davida Janoška
24.7.2018 06:09 Ladislav Vrchovský Divadlo Recenze
Shakespearovskými slavnostmi ožil po roce areál Slezskoostravského hradu. Vyprodané hlediště v pondělí večer aplaudovalo ostravské premiéře komedie Dobrý konec všechno spraví, která vznikla v pražské produkci a které dominují klauniándy ostravského herce Davida Janoška, ale také výkony Anny Fialové, Ondřeje Pavelky či Oldřicha Víznera.
Z ostravské premiéry inscenace Dobrý konec všechno spraví.
Foto: Petr Kiška
Jedna ze dvou posledních Shakespearových komedií, Dobrý konec všechno spraví, je příběhem opuštěné manželky, která vlastním důvtipem získá zpět svého manžela. Režisér Jan Antonín Pitínský s Petrem Osolsobě, který je podepsán pod dramaturgickou spoluprací, zasadili děj do neurčité doby: může se jednat o současnost (tomu napovídají některé aktualizace), ale také o budoucnost.
Hudbu napsal Vladimír Franz, a výsledek jeho práce velmi podstatně ovlivnil celkové velmi dobré vyznění inscenace, stejně jako kostýmy Jany Prekové. Franzova hudba je chvílemi disharmonická, chvílemi však naopak velmi harmonická a krásně melodická. Kostýmy Prekové jsou velmi barevné, třpytivé, v některých případech doslova oslnivé.
Režisér Pitínský vede herce ke stylizovanému projevu, místy až ke groteskní herecké nadsázce. Tomuto pojetí dominuje představitel postavy šaška, ostravský herec a scénograf (chtělo by se říci i tanečník) v jedné osobě David Janošek. Janoškovy klauniády jsou jedním z vrcholů představení. Další vrcholný výkon odevzdává představitelka hlavní ženské role Anna Fialová. Její Helena, schovanka hraběnky, je v Pitínského režijním pojetí ženským klaunem i bojovnicí zároveň. Právě pojetí ústřední manželská dvojice, Heleny a Bertrama, hraběnčina syna, odkazuje k aktuálnímu problému dnešních mladých mužů a žen: Bertram se očividně bojí sblížení s Helenou a Heleně nezbývá než si muže svých snů vybojovat s nasazením života.
![](https://www.ostravan.cz/files/2018/07/LSS2018019-535x357.jpg)
Z inscenace Dobrý konec všechno spraví. (Foto: Petr Kiška)
Hned úvodní dialog Bertramova společníka Parola (Ondřej Pavelka) a Heleny o panenství je debatou nad obchodní cenou dívčí tělesné nedotčenosti. Čtyři století starý text opět potvrzuje Shakespearovu velikost obrovskou mírou vtipu a duchaplnosti. To se ostatně týká textu celé hry (hraje se v překladu Martina Hilského), místy přímo odkazujícího na slavné Shakespearovy sonety.
Když po tomto úvodním dialogu vjede na scénu nemocný král na kolečkovém křesle (Oldřich Vízner v alternaci s Martinem Dejdarem), scéna se poprvé rozzáří barvami a v těsném sledu za sebou odezní tři vrcholné dialogy – již zmíněný o panenství, po které následuje jemně erotická rozprava Šaška a Hraběnky a dialog mezi Hraběnkou a Helenou o podstatě lásky, které nesmí bránit vůbec nic, natož společenská nerovnost. Právě v tomto dialogu ukazuje herecké mistrovství představitelka Hraběnky Marie Durnová.
![](https://www.ostravan.cz/files/2018/07/LSS2018028-535x357.jpg)
Z inscenace Dobrý konec všechno spraví. (Foto: Petr Kiška)
Když následně vchází Helena ke králi, aby si vyprosila odměnu za královo vyléčení v podobě sňatku s mužem, kterého si sama vybere, poprvé zazní nádherně vznešená Franzova hudba.
Následující scéna šaška se zmínkami o tom, k čemu je u dvora dobré vychování a mnohokrát opakovaná šaškova odpověď „bez komentáře, bez komentáře, bez komentáře“ přivede divákům na mysl dvojici hradního pána a jeho mluvčího. Je to však stylizace velmi jemná, velmi vkusně provedená i dávkovaná. Stejně tak je tomu i při zmínce pronásledovaného šlechtice, který prohlásí „co zmůže člověk proti kampani“, nebo když král prohlásí, že dnešní mládež ze všeho nejvíce zajímá, co si vzít na sebe.
![](https://www.ostravan.cz/files/2018/07/LSS2018049-535x357.jpg)
Z inscenace Dobrý konec všechno spraví. (Foto: Petr Kiška)
Komedie Dobrý konec všechno spraví je komedií hořkou. Není to ani zdaleka jednoduchá taškařice. A přesto, že samotný text má v sobě mnoho hlubších rovin a místy je divák posluchačem rozprav doslova filozofických, v Pitínského režii se ani na chvíli nikdo nenudí. Naopak, hra má rychlé tempo a spád a díky vynikajícím hereckým výkonům všech protagonistů je mimořádně záživná.
Samotný závěr odkazující na slavný film Mrtvá nevěsta doslova nadzvedává diváky ze sedadel a ruku si zde podává slavný již čtyři století nežijící dramatik, vynikající filmový režisér Tim Robbins a významný český divadelní režisér Jan Antonín Pitínský.
![](https://www.ostravan.cz/files/2018/07/LSS2018079-535x357.jpg)
Z inscenace Dobrý konec všechno spraví. (Foto: Petr Kiška)
Pitínského Dobrý konec všechno spraví v žádném případě není jen letní divadelní kratochvíle zaměřená hlavně na divadelní byznys. Je to plnohodnotné umělecké dílo, inscenace, která vejde do dějin českého scénování díla Williama Shakespeara.
*
Letošní Shakespearovské slavnosti v Ostravě jsou poslední příležitostí zhlédnout ostravskou inscenaci Hamleta se skvělým Tomášem Savkou v hlavní roli. Hrát se bude také další úspěšná inscenace Komedie omylů s vynikající komediální dvojicí Jiří Sedláček – Vladimír Polák. Hamlet se hraje od 31. července do 2. srpna a Komedie omylů pak přehlídku uzavře ve dnech 7. až 12. srpna.
Přečtěte si více z rubriky "Divadlo", nebo přejděte na úvodní stranu.