Kulturní deník pro Ostravu a Moravskoslezský kraj

Úvod Hudba Debutová nahrávka Evamore přináší svébytnou reflexi folkloru Podbeskydí

Debutová nahrávka Evamore přináší svébytnou reflexi folkloru Podbeskydí

19.10.2020 00:01 Hudba

Album Na vysokym kopcu představuje výsledek téměř čtyřletého snažení muzikantů Evy Moravčíkové a Toma Nováčka sdružených pod hlavičkou Evamore. Debutová nahrávka nabízí aktuální pohled na folklor tak, jak jej cítí a vnímá tato dvojice. Provázanost hudby a textů, stejně jako netradičně situované lidové prvky mají punc osobní výpovědi a přímočarosti.

Zvětšit obrázek

Evamore na promo-fotografii.
Foto: archiv

Hned po několika posleších je evidentní, že album Na vysokym kopcu si na nic nehraje. Lze ho vnímat jako autentické vyznání srdeční krajině, které vyrůstá z osobních příběhů a situací. Nahrávka Evamore přináší 12 písní, které jsou do značné míry autorskou záležitostí obou umělců. Ve třech případech se jedná o úpravy lidových melodií.

Písnička Švarný šohaj zajímavě pracuje s modalitou. Energie, která zde rytmicky přesně zařezává, by se dala krájet. Album má mnoho nálad a výrazových odstínů, což potvrzuje hned následující odlišně stylizovaná Do očí. Současně každá další píseň svědčí o netradiční koncepci autorů a snaze hledat nové cesty.

Nejčastější polohou alba Na vysokym kopcu je radostná a euforická nálada, umocněná lydickým modem, který je poznávacím znamením písní Stalo se a Julie. Větší intimitu a reflexivní atmosféru skýtají něžnější písně, mezi nimiž vynikají křehká Pírka a Jalbko. Pomalejší a přemýšlivější písně se vyznačují osobitostí, která jejich energickým a trochu zbytečně „hurónsky“ působícím protějškům chybí.

Nahrávce Na vysokym kopcu nechybí hudební rozlet a velké gradace, pomyslný vrchol pro mne osobně představuje orientálně zabarvená lidová píseň Bylinečka a závěrečná emotivní lidová perla Byla láska. Ta je opravdu nevšedně zvukově i výrazově pojatá a působí jako přesvědčivá hudební tečka.

Hlas Evy Moravčíkové, která pochází z Příbora na Novojičínsku, je „lidový“ se vším všudy, i s občasnými intonačními nepřesnostmi. Promyšlenější prací s pěveckým výrazem, intonací a vystižením textových nuancí by se měla zabývat mnohem víc. Stejně jako skutečností, aby její hlas nezněl monotónně. Různé pseudolidové „halekačky“ a linky Toma Nováčka svou spontánností nezůstávají nijak pozadu. Živelnost celkovému obrazu alba svědčí, méně zdařilá je však akustická kvalita nahrávky, kterou poznamenal „plastový“ zvuk nevhodného (do profesionálního nahrávacího procesu) piana,  některé kytarové efekty a někdy i nepříliš vkusné hudební aranžmá.

Evamore ovšem vyvažují choulostivé okamžiky svého debutu (své porodní bolesti má ostatně každý první počin) nezměrnou chutí hrát a zpívat. V klíčových momentech se obklopili dalšími muzikanty, kteří vdechli písním své charisma. Výraznou úlohu sehrály perkuse (Tom Nováček, Martin Horáček), povedly se sborové vokály a šťávu mají též instrumentální linky hráčů na smyčcové i dechové nástroje (Judita Šprochová, Diana Pomlová, Gabriela Eastwick, Gabriela Tannertová) a další.

Album přináší svébytnou hudební reflexi folkloru v Podbeskydí, který koluje v žilách tolika muzikantům a kapelám tohoto kraje. Ačkoli zde existuje srovnání s velmi výraznými osobnostmi (Marian Friedl, Tomáš Kočko, Kaczi a mnozí další), prvotina Na vysokym kopcu Evy Moravčíkové a Toma Nováčka je album v mnoha ohledech zdařilé, nabité čistými emocemi a vzrušujícími hudebními nápady. Jeho svěžest a temperament vyvažují občasné nedostatky a zaručují, že se k této nahrávce budou fanoušci kapely i náhodní posluchači opakovaně vracet.

Milan Bátor | Další články

Přečtěte si více z rubriky "Hudba", nebo přejděte na úvodní stranu.