Kulturní deník pro Ostravu a Moravskoslezský kraj

Úvod Atd. Programu Festivalu v ulicích letošní spojení s Crossroads výrazně prospělo

Programu Festivalu v ulicích letošní spojení s Crossroads výrazně prospělo

2.7.2023 13:44 Atd. » Hudba

Festival v ulicích, který se prezentuje označením Art&Life, se letos poprvé propojil s mezinárodní hudební konferencí Czech Music Crossroads. Obě přehlídky, které jsou pořadatelsky navázány na festival Colours of Ostrava, mají za sebou několik let zrání a konaly se v minulosti v rozdílných termínech a na různých místech. Letošní ročník ukázal, že vzájemná symbióza dvou na první pohled zcela odlišných akcí může fungovat bezvadně, když se k ní přistoupí s citem a zároveň s rozumem. A není divu, že pořadatelé chtějí u podobného formátu zůstat i v budoucnu.

Zvětšit obrázek

Členka slovenského souboru Devany, který vystoupil v DK Poklad i na Festivalu v ulicích.
Foto: Aleš Honus

Festival v ulicích, který je dramaturgicky zacílen na co nejširší veřejnost, zejména na rodiny s dětmi, baví Ostravu už od roku 2011. O něco mladší hudební konference Czech Music Crossroads, kde se potkávají desítky hudebních fajnšmekrů a odborníků s méně známými, ale špičkovými interprety převážně menšinových žánrů, se konala poprvé v roce 2014.

První jmenovaná akce vznikla jako doplněk a rozšíření Colours, přičemž na ni od počátku je vstup zcela zdarma. Po letech různého přesouvání po centru Ostravy padlo v minulém roce rozhodnutí situovat Festival v ulicích do Poruby. Tady vzali lidé tuto přehlídku kvalitní zábavy za svou a už loni z ní učinili možná nejnavštěvovanější akci v dějinách tohoto městského obvodu.

Návštěvníci Festivalu v ulicích. (Foto: Aleš Honus)

Přehlídka Czech Music Crossroads, zaměřená spíše na odbornou veřejnost, se konala sedmkrát v Dolních Vítkovicích, pak se loni přestěhovala rovněž do Poruby, a to do Domu kultury Poklad.  Tady se i letos konala konferenční část a také se zde odehrála většina koncertů. Některé koncerty Crossroads ale pořadatelé v pátek a v sobotu situovali přímo do dějiště nedalekého Festivalu v ulicích, jenž ovládl Alšovo náměstí a Hlavní třídu, a část vystupujících dokonce hrála na obou místech  – jak pro delegáty Crossroads, tak pro návštěvníky, kteří přišli na Festival v ulicích.

Měl jsem možnost slyšet většinu kapel zařazených do letošního showcase Czech Music Crossroads. A to buď v rámci čtvrtečního programu v Pokladu, nebo aspoň jejich sobotní reprízy na Festivalu v ulicích. A mám radost z toho, že všichni tito interpreti vysoce převyšují běžný standard a mají skutečný mezinárodní přesah. Dovolím si zde nezmínit všechny, ale jen ty, kteří mne subjektivně oslovili nejvíce.

Devany. (Foto: Aleš Honus)

Jedním z velkých objevů a překvapení byl pro mne hudebně-vokální soubor Devany z podhůří Malé Fatry, jenž vynikajícím způsobem oživuje tamní lidové písně. Skupina mladých dívek vystoupila jak na Crossroads v Pokladu, tak na Festivalu v ulicích a potěšila jak krásně zaranžovanými vícehlasy, tak vynikajícími vokálními sóly. Tohle hudební těleso (stejně jako řadu dalších) si dokážu za rok představit i na Colours of Ostrava.

Z programu Czech Music Crossrods je třeba vypíchnout i vystoupení Post Noisy Pots, což je nový hudební projekt, ve kterém se dva členové elektronického dua Noisy Pots spojili s multiinstrumentalistou Antonínem Dlapou. Je až neuvěřitelné, jak virtosním způsobem lze hrát na bicí soupravu, jejíž součástí jsou kovové i plastové kbelíky.

Product May Contain. (Foto: Aleš Honus)

Velké zastoupení měly na Crossroads různé podoby jazzové hudby – naprosto přesvědčivý byl polský soubor Product May Contain, který upoutal zejména neuvěřitelně zručným a rychlým vibrafonistou, neztratila se ani ostravská jazzová kapela Point of Few, jejíž instrumentální produkci je radost poslouchat.

Radim Přidal z kapely Point of Few. (Foto: Aleš Honus)

Velmi silně na mne zapůsobilo i vystoupení polského ženského tria Sutari, které za doprovodu strunných hudebních nástrojů experimentuje s různými tradičními vokálními technikami i polyfonií a jehož vystoupení mělo chvílemi příchuť šamanského rituálu. Soubor udržuje a rozvíjí odkaz polských lidových zpěvaček a dělá to tak dobře, že na něj už několik let pějí chvály hudební znalci po celé Evropě.

Členka kapely Sutari. (Foto: Aleš Honus)

Ve velmi dobrém světle se ukázal také slovenský soubor Trilobeat, který kombinuje progresivní rock s nu-jazzem. Také posledně dva jmenovaní interpreti vystoupili nejen v Domě kultury Poklad, ale i na hudební scéně Festivalu v ulicích v areálu takzvané Floridy.

Kapela Trilobeat ze Slovenska. (Foto: Aleš Honus)

„To je ale zvláštní hudba. Je to moc krásné, v životě jsem ale nic podobného neslyšela,“ nahnula se ke mne v jednu chvíli starší neznámá paní, která se zájmem poslouchala hudbu bratislavského Trilobeatu a neuniklo jí ani mé nadšení. A myslím, že podobné pocity v tu chvíli měla i většina návštěvníků, kteří tak měli možnost seznámit se s hudbou, o kterou bez aktivního přičinění vlastně ani nemají šanci zavadit.

Tohle vlastně považuji za největší přínos Festivalu v ulicích. Mám pocit, že letos bylo té sofistikovanější hudby na Festivalu v ulicích přece jen více než kdykoliv dříve. A to i díky propojení s Czech Music Crossroads.

Upřímně řečeno, návštěvnost koncertů v Domě kultury Poklad v rámci Czech Music Crossroads nebyla nijak závratná ani loni, ani letos. Vždyť účinkující, kteří zde hrají, v drtivé většině nepatří k obecně známým a velká část těchto převážně zahraničních jmen je dokonce nová i pro hudební znalce – profesionály.

Španělská kapela Vigüela. (Foto: Aleš Honus)

Částečné propojení Crossroads s Festivalem v ulicích je rozhodně cesta, jak dostat kvalitní umění blíže i k lidem, kteří hudbu sice nevyhledávají aktivně, ale přesto dokážou ocenit kvalitu. Nebojím se říct, že právě tato dramaturgická linka přispívá ke kultivaci veřejného prostoru a dokazuje, že i většinová populace se dokáže dobře bavit i u hudby, která se nepodbízí a která vyžaduje zkušenější ucho anebo aspoň soustředěnější poslech. A že k tomu lidé nepotřebují ani kapely, které znají z rádií – takové vlastně ani na letošním Festivalu v ulicích nebyly.

Tygroo na Festivalu v ulicích. (Foto: Aleš Honus)

Mé pocity ostatně v sobotu večer potvrdila při našem krátkém rozhovoru i Petra Hradilová, což je dáma, která má každoročně na starost jak Festival v ulicích, tak Crossroads. „Propojit obě akce se opravdu ukázalo jako dobrý tah. Jména interpretů, kteří vystupovali na Festivalu v ulicích, většině lidí opravdu nic neřeknou, přesto je návštěvníci přijali s otevřenou náručí, přicházeli na náš infostánek a zjišťovali si o kapelách informace. Řada těchto kapel přitom nehraje vůbec jednoduchou hudbu, jde o věci, které jsou náročnější na poslech. O to více nás těší atmosféra, kterou lidé během koncertů těchto kapel vytvořili. Mám z toho radost,“ svěřila se ředitelka obou festivalů Petra Hradilová.

Dobré ohlasy měla také od hostů hudební konference Czech Music Crossroads, kteří se do Poruby sjeli z různých koutů světa.  „Letos si to delegáti skutečně užívali, a to nejen koncerty a setkání s účastníky konference, ale i samotný Festival v ulicích. Takže jsme se rozhodnutí u propojení Festivalu v ulicích a Crossroads zůstat i  příštím roce,“ slíbila Hradilová.

Aleš Honus | Další články

Přečtěte si více z rubriky "Atd. » Hudba", nebo přejděte na úvodní stranu.