Kulturní deník pro Ostravu a Moravskoslezský kraj

Úvod Hudba Pražský výběr v krnovské Kofole rozparádil davy v plné síle. Jeho písně nikdy nezevšední

Pražský výběr v krnovské Kofole rozparádil davy v plné síle. Jeho písně nikdy nezevšední

14.10.2023 15:15 Hudba

Kultovní rocková formace vystoupila v Kofola Music Clubu, který letos slaví třicet let existence na hudební scéně. Poctivý rockový mejdan si nenechaly ujít stovky fanoušků, které vyhlášený krnovský klub zaplnily do posledního místa. Rozjařená atmosféra, skvělý zvuk, nesmrtelné songy a frenetické přijetí byly důkazem, že Pražský výběr ještě stále neřekl své poslední slovo.

Zvětšit obrázek

Michael Kocáb a Iva Pazderková.
Foto: Aleš Honus

„Nikdy jsem nebyl vážný rockový princ, líbily se mi dekadentnější roviny,“ prozradil kdysi člen Pražského výběru Michael Pavlíček. Jedna z nejoriginálnějších rockových kapel přijela po téměř dvaceti letech do Krnova. Kofola Music Club slaví třicátiny a jeho šéf Martin Hradečný význačné výročí oslavil mejdanem, na který se jen tak nezapomene.

Do Kofoly jezdím na koncerty poměrně často, přesto mě pohled na dlouhý zástup lidí stojících před vstupem zaskočil. Rocková trika, metalové džísky, dlouhé vlasy, černá barva i šediny. Kelímky od piva a obláčky cigaretového kouře… Jasně, tahle nějak to vypadalo na rockových koncertech před třiceti, padesáti či sedmdesáti lety. Tahle to vypadá i dnes, když hraje rocková legenda. Tak natřískaný krnovský klub jsem zažil naposled, když v něm hrála v devadesátkách Lucie.

Michal Pavlíček. (Foto: Aleš Honus)

Pražský výběr zahájili večírek písní Aeroplán z čtvrté a dosud poslední desky Běr. Dále už kapela servírovala především starší a osvědčené pecky. Následující Člověk bez talentu s disonantní kytarou Pavlíčka a nedostižným chromatickým riffem potvrdil, že půjde nejen o nevídanou show, ale také o gurmánský posluchačský zážitek. Zvukaři si ohlídali opravdu kvalitní, vyvážený a co se vokálů týče dobře srozumitelný sound. Píseň Pražákům je hej spolehlivě prověřila bránice publika, kterému vydatně pomáhalo dobře čitelné titulkovací zařízení. Typicky kvílivé halekačky baskytaristy Viléma Čoka dokážou potěšit i po letech!

Vilém Čok. (Foto: Aleš Honus)

Zafungovaly také legendární fláky jako Snaživec, S. O. S. nebo Olda je přítel můj, kterou si tradičně pěvecky střihnul sám autor Pavlíček, Smolař a Na václavském Václaváku s rozdivočelým Vildou Čokem. Kocáb si koncert vyloženě užíval. Sice opakoval stejné repliky jako na nedávném vystoupení v rámci festivalu Štěrkovna Open Music, ale s ohledem na odlišné publikum to vůbec nevadilo. Osvěžující elektronické prvky do kapelního soundu vnesl DJ Roxtar, jehož role není vizuálně výrazná, ale ve zvuku má nezastupitelné místo. Nechyběl ani nepostradatelný maskot Pražského výběru Artur Ropotámo, který písně dotváří karikaturou tance a bizarními pohyby.

Iva Pazderková. (Foto: Aleš Honus)

Pravou euforii rozpoutala v publiku zpěvačka Iva Pazderková, která nejprve vtrhla na pódium ve svůdném rockerském kostýmu. Známá herečka a moderátorka si zazpívala s Kocábem píseň Sbal si to svý ráno, během níž řádila jako šílená. Pazderková se do písní trefila také svým syrovým hlasem, což se potvrdilo také v další písni Hrabě X. Nechybělo ani tradiční sólo na bicí, kterého se svorně ujali bubenické legendy Klaudius Kryšpín a Jiří Hrubeš. Ten si vychutnal i své typické hecování publika na hraně pódia. Po závěrečném songu Reminiscence ještě zazněl přídavkový Chvastoun.

Artur Ropotamo. (Foto: Aleš Honus)

Jedno rockové heslo praví „Když je to nahlas, stárneš!“ Nalijme si čistého vína: Pryč jsou časy, kdy Michal Pavlíček koncert proskotačil se vztyčeným drdolem na hlavě, kdy se Michael Kocáb v paruce a bílých hadrech vrhal po písních na zem. Pozlátko pro oči a komedii dell´arte postupně nahradila jiná promyšlenější filozofie. Přesto koncert Pražského výběru v krnovské Kofole vyzněl jako živelný a nespoutaný happening, který mnozí diváci protančili, propařili a prozpívali od začátku až do úplného konce.

Jiří Hrubeš. (Foto: Aleš Honus)

Muzika a texty této kapely jsou totiž od prvního do posledního tónu a slova nadčasové. Pražský výběr se zrodil v dobách normalizačního temna, pro které byly běžné nátlaky a atmosféra strachu. Přidrzlé slovní hrátky a cíleně bláznivé karikatury byly reakcí, jež prostřednictvím sarkasmu, primitivismu a ironie fungovala jako obrana proti mocenským choutkám bezpáteřního režimu. Vzpoura proti vládnoucímu establishmentu se může vztáhnout na jakoukoli současnou podobu nesvobody a despocie. Stejně tak nepomíjivá je sžíravá kritika negativních lidských vlastností, kterou tak nerad slyší každý, koho se týká.

Michael Kocáb. (Foto: Aleš Honus)

Pražský výběr je kapela, jejíž písně nemohou zestárnout. Vždy se objeví někdo nový, kde v jejích textech pozná sám sebe nebo někoho jiného. Vždy se ukáže někdo, koho uhrane originalita a naprostá osobitost hudební syntaxe, Pavlíčkova brilantní kytarová kouzla, Kocábovo expresivní herecké pojetí a Čokovo nezřízené vystupování.

Ani nenapodobitelný styl Pražského výběru nemůže zestárnout. Vzniknul z intelektuálního i revoltujícího nesouhlasu, nikoli z prahnutí po komerčním úspěchu a všednosti. Tato skvělá kapela je stále živou součástí české hudební scény a je radostné vidět, že její koncerty jsou stále beznadějně vyprodány.

Pražský výběr, Kofola Music Club, 13. 10. 2023. Setlist: Aeroplán, Pražákům je hej, Člověk bez talentu, Snaživec, S. O. S., Olda je přítel můj, Smolař, Na václavském Václaváku, Sbal si to svý ráno, Haťapaťa, Proč jen já, Tatrman, sólo na bicí, Tož vem to ďas, Hrabě X, Zubatá, Reminiscence. Přídavek: Chvastoun.

Milan Bátor | Další články

Přečtěte si více z rubriky "Hudba", nebo přejděte na úvodní stranu.