Internetový deník pro kulturu a umění

Úvod Hudba Omar Hakim a Trio of Ozz předvedli v Parníku jazz světové třídy

Omar Hakim a Trio of Ozz předvedli v Parníku jazz světové třídy

20.2.2014 Hudba

Další část tradiční série koncertů, které uvádí ostravský klub Parník pod hlavičkou Ostrava Jazz Nights, začala ve středu strhujícím koncertem jazzové formace The Trio of Ozz, se kterou vystupuje fenomenální světový bubeník Omar Hakim. Deník Ostravan.cz byl u toho.

Zvětšit obrázek

Omar Hakim během koncertu v ostravském Parníku.
Foto: Milan Bátor

Světový bubeník Omar Hakim v Ostravě zahrál v triu. Muž, jehož renomé snad už ani nejde zlepšit, jelikož hrál zkrátka se všemi, kteří v jazzu něco znamenají. I tak by se o tomto fantastickém hráči mohlo psát. Vyjmenovat plejádu hvězd, které doprovázel je nad možnosti tohoto článku. Tak pojďme raději k hudbě.

Hakim vystoupil v ostravském Parníku s free jazzovou formací známou jako The Trio of Oz. Jejími členy kromě Hakima jsou pianistka Rachel Carmel Nicolazzo a kontrabasista Johathan Toscano. Spolu s Hakimem nenechalo trio hned od počátku nikoho na pochybách, že se bude jednat o jazz světové úrovně. Jazzová formace The Trio Of Oz vydala letos desku a chuť hrát byla na všech protagonistech večera více než očividná.

Hakimova hra je těžko popsatelná. Neuvěřitelně variabilní, dynamicky mimořádně kontrastní, spolehlivá technicky i rytmicky. Během hry Hakim nijak nevystupoval do popředí. Hodně prostoru měla pianistka Rachel Z, která byla melodickou oporou tria. Její hra byla skutečně impozantní, improvizace suverénní a svěží, nejsilnější byly konce jejích sólových linek, které rytmicky komunikovaly s Hakimovými breaky. Trochu mi vadila její práce s elektronikou. Ta byla zvukově poměrně podprůměrná a zejména bylo těžké si zvyknout na dynamický rozdíl, při přechodu k piánu. Ale excelentní hra tyto drobnosti v podstatě převýšila.

The Trio of Oz zahrálo v Ostravě songy z nového alba, ale také předělávky (dnes oblíbeným slovem covery) hitů známých světových kapel a umělců jako jsou Stone Temple Pilots, Alice in Chains, The Killers, Stinga apod.

Hakimova hra byla jistá a odlehčená. Za bicími se skoro vznášel. Je vyhlášen jako nejdynamičtější bubeník světa a své pověsti skutečně dostál. Bylo neuvěřitelné, co předváděl. V sólech se držel docela na uzdě. Jen vzácně se odvázal a ukázal Ostravě neskutečnou práci s přechody, rytmy a stoptimy. Jeho hra vůbec nestála na síle úderu a zvukové kvalitě šroťáku, jak jsme zvyklí. Byla tak pestrá! Hakim každou skladbou maloval příběhy, které stálo za to číst. Bylo obdivuhodné, že Rachel Z rytmicky stačila ještě odpovídat a vytvořila tak vzácnou hudební konverzaci.

Nikdy se však nejednalo o zbytečné noty, zvukově bombastické výkřiky ani přehnané extravagance. Hakim nepotřeboval excelovat. V úspornosti, pokoře a skromnosti stejně dokázal dostát všem očekáváním. Moc příjemně večer spolu s Rachel komentoval. Celkový dojem z tohoto dalšího pokračování festivalu Ostrava Jazz Nights potvrdil jednoznačně světovou kvalitu.

Milan Bátor | Další články

Přečtěte si více z rubriky "Hudba", nebo přejděte na úvodní stranu.