Kulturní deník pro Ostravu a Moravskoslezský kraj

Úvod Atd. Kreativní vedoucí Cineportu Lada Žabenská: Náš projekt zatím stojí na práci dobrovolníků

Kreativní vedoucí Cineportu Lada Žabenská: Náš projekt zatím stojí na práci dobrovolníků

25.7.2015 07:35 Atd.

Ve zrekonstruované budově někdejší zámečnické dílny na Dole Hlubina vyrostlo audiovizuální centrum Cineport, které promítá skvělé filmy. Konal se zde mimo jiné doprovodný program k festivalu Colours of Ostrava a v září se zde uskuteční filmový festival Ostrava Kamera Oko. Cineport chce být ale také místem pro diskuse a workshopy. S kreativní vedoucí Ladou Žabenskou jsme si povídali o krátkém, ale intenzivním životě Cineportu.

Zvětšit obrázek

Filmová dramaturgyně Lada Žabenská.
Foto: Gabriela Knýblová

Jaká byla vaše cesta k filmu?

Zorientovat se v umění filmu i filmovém průmyslu mi umožnili skvělí pedagogové z brněnské filmové vědy. Na katedře jsem strávila šest let a věnovala se především filmové distribuci a moderním strategiím, které přicházejí s digitalizací a globalizací trhu. Do projektu Cineportu jsem před rokem vstoupila jako kreativní vedoucí.

Jak to vypadá se zázemím kina? Už jsem si všiml, že jeden z promítacích sálů se jmenuje Laurel, existuje i jeho parťák Hardy? A co zajímavého můžete v Cineportu kromě projekcí kvalitních filmů nabídnout?

Ano, Cineport je dvousálové kino. Pojmenování Laurel a Hardy bylo spontánní a vzešlo od ředitelky festivalu Ostrava Kamera OKO Anny Kopecké. Mě baví především atmosféra malého sálu, která vynikla zvláště během Colours of Ostrava, kdy jsme tam uspořádali „dabing battle“. Sál je pro obdobné formáty ideální. Prostor je intimní, ale zároveň zůstává veřejným prostorem, takže se v něm lidé snáze odhodlají k akci nebo debatě.  Chceme, aby se Cineport stal místem, kam si filmoví milovníci budou chodit rozšiřovat své obzory, kde dostanou prostor k diskusi s odborníky a kde mohou nabírat také praktické zkušenosti během workshopů. Neprofilujeme se jako typické artové kino, tuhle pozici v Ostravě skvěle zastává Minikino. Vydáváme se alternativní cestou a náš projekt zatím stojí na práci dobrovolníků.

Cineport má za sebou už několik měsíců života, od projekcí dokumentů a hraných filmů přes exkluzivní projekci němého filmu s živou hudbou kapely Neuvěřitelno až po spoluúčast na festivalech Dream Factory nebo Colours of Ostrava. Jak tuto jeho krátkou, ale intenzivní životní dráhu zatím hodnotíte?

Otevřeli jsme v květnu. Ve dveřích jsme se ještě několik dní míjeli se stavaři a postupně se s prostorem seznamovali, stejně jako naši diváci. Takže řada věcí vznikala za pochodu. Trio Neuvěřitelno mělo naši sezónu zahájit, nakonec ji uzavřelo a bylo to velkolepé. Kapela u nás rozhodně nebyla naposledy. Nadmíru jsem spokojená s našimi aktivitami na Colours of Ostrava. Návštěvníci se nejvíce bavili při improvizovaném dabování a pixelaci. Postupně zjišťujeme, že lidi nebaví být pasivní.  Rádi se zapojí do různých aktivit. Jen musíte vědět, jak jim to podat. Při dabing battle se účastníci skvěle pobaví, ale zároveň jim můžeme nenásilnou formou ukázat, jakou roli hraje zvuk ve filmu, jak je snadné ovlivnit obsah filmu, chcete-li jen pomocí nadabování kupříkladu cenzurovat. To má potenciál oslovit především studenty.

Existují milióny filmů natočených na klasický celuloidový pás, které si do paměti vryly generace diváků. Myslíte na ně?

Rádi bychom promítali filmy i z 35mm pásu. I ty zcela neznámé. To, že nemáme promítačku na klasický materiál, nás bohužel omezuje v dramaturgii. Kdyby se nám podařilo kino dovybavit, mohli bychom se více zaměřit na filmy od NFA. V současné době se musíme spokojit s tím, co se stihlo zdigitalizovat.

Užíváte si v kině okurkovou sezónu? Colours už jsou za námi, bude ještě do prázdnin nějaká pořádná filmová akce?

Pro nás okurková sezóna zatím moc nebyla. Chystáme nové formáty na podzim a zimu 2015 a určitě se můžete těšit na Deepcamp ve druhé půlce srpna. Ráda bych vyzvala čtenáře, aby oprášili své VHS s rodinnými videi a vybrali scény, které jim připadají zajímavé. My pak tyto VHS zdigitalizujeme a sestříháme z toho film, který na Deepcampu promítneme. VHS můžete nosit do kavárny v Cineportu do 7. srpna.

Naplno začnete v Cineportu asi žít až od září, kdy se bude konat festival Ostrava Kamera Oko. Už víte, jak se na něm bude Cineport podílet?

Organizátoři festivalu Anna Kopecká a Jakub Felcman byli při zrodu idey filmového centra Cineport a všichni se těšíme, až se Cineport letos poprvé stane festivalovým centrem. Už teď jsou zde k prodeji akreditace. Já osobně se nejvíce těším na pitching nových filmových projektů, který s Cineportem konečně získá ideální prostor pro prezentaci.

V přípravě máte exkluzivní seminář přednášek o italské žánrové kinematografii. Jeho garantem je filmový vědec Jan Švábenický, kterému nedávno vyšla v Itálii kniha rozhovorů s kultovními režiséry. Na co se můžeme těšit a v jaké fázi se tento velkorysý projekt nachází? Tuším, že je na dobré cestě, ale ještě na něj sháníte finance.

Tyto přednášky jsou součástí Filmového semestru, který bude probíhat od konce září do ledna. Jan připravuje přednášky, Cineport tým zase kampaň na hithit.cz. Tu odstartujeme během Deepcampu. Pokud se nám podaří vybrat plnou částku, máme na čtyři měsíce vystaráno. V projektu ale chceme pokračovat i v roce 2016.  Diváci se mohou těšit na neobvyklý vhled do italské kinematografie, krásně zrestaurované kopie československých filmů, hosty z filmové praxe i workshopy.

Jaké máte s Cineportem další plány? Se kterými osobnostmi se chystáte spolupracovat a jaké zajímavé hosty v Cineportu ještě v budoucnu přivítáte?

To se hodně odvíjí od toho, jaké granty a finanční podporu se nám podaří získat. Určitě využijeme kontakty na všech třech filmových katedrách v Česku, na filmových školách i se známými z filmové praxe. Chceme ale také  zviditelňovat tvůrce pocházející z Ostravy a okolí a mladé tvůrce.

Martin Jiroušek | Další články

Přečtěte si více z rubriky "Atd.", nebo přejděte na úvodní stranu.