Kulturní deník pro Ostravu a Moravskoslezský kraj

Úvod Hudba Spojené ostravské cimbálovky ohromily publikum. Nový festival začal nejlépe, jak mohl

Spojené ostravské cimbálovky ohromily publikum. Nový festival začal nejlépe, jak mohl

27.11.2015 08:38 Hudba

Nový ostravský hudební festival Musica Pura odstartoval a po čtvrtečním zahajovacím koncertě lze s čistým svědomím napsat, že to byl start raketový. První ze čtyř festivalových večerů nabídl fúzi několika cimbálových muzik, jež se sloučily pod název Ostrava Cimbalom Orchestra. Večer skvělým způsobem moderoval Jan Rokyta, který poeticky nastínil putování folkloru k Ostravě i cestu Ostravy k folkloru. Je to příběh, který by vydal na hodiny vyprávění, ale věřte, že by se nikdo nenudil. A muzika?

Zvětšit obrázek

Ze zahajovacího koncertu festivalu Musica Pura.
Foto: Ivan Korč

Festival začal v duchu tradice. Muzikanti zahráli motiv, předávali si jej jako kánon a postupně zaplnili pódium. Instrumentální „svolávání“ vzbudilo bouřlivý potlesk. Festival zahájili jeho hlavní strůjci Halina Františáková a Jan Rokyta, jenž v úvodním slovu Ostravu označil jako město nejbarvitějšího folklóru z velkých českých měst a napadlo jej krásné přirovnání: malý středoevropský Amsterdam. Jaké hudební vlivy se v Ostravě protínají, to krásně demonstroval program koncertu, který byl procházkou lidovou hudbou Lašska, Valašska, Těšínska, Slovácka, východního Slovenska a jižního Rumunska.

Ostrava Cimbalom Orchestra nejprve zajiskřil folkorem jižního Valašska, zpěvu se ujal Petr Kolár, který svým přirozeně krásným témbrem zazpíval Ej, hory a Ta hradišťská brána. Každé folklorní oblasti předcházelo poutavé Rokytovo vyprávění, v němž připomenul také osobnosti, které lidovou hudbu v daném regionu utvářely a propagovaly. Byla to cesta plná překrásné lidové muziky, nádherných instrumentálních i pěveckých výkonů a upřímného spontánního nasazení.

u0755_26_11_2015_korc

Večerem provázel Jan Rokyta. (Foto: Ivan Korč)

Při vzpomínání na pouť folkloru nebylo možné vynechat roli Českého rozhlasu Ostrava, který lidovou hudbu a jeho protagonisty od počátku pečlivě mapoval, zaznamenával a vysílal do éteru. V rámci českého rozhlasu také po léta probíhá tradiční soutěž Zpěváček. Dívky Hana Františáková a Veronika Kachlová se soutěže s úspěchem zúčastnily a jejich pěvecká ukázka byla více než potěšující. Výrazově přesvědčila zejména jedenáctiletá Kachlová, která se do lidové intonace opřela jako zkušená zpěvačka.

u0796_26_11_2015_korc

Mladá zpěvačka Veronika Kachlová zapůsobila. (Foto: I. Korč)

Jedním z největších zážitků koncertu byl zpěv Kláry Obručové, která zazpívala tři milostné písně z moravského Valašska. Obručová má hlas sametově hebký jako Alice Holubová, znamenitě zní i v nižších polohách s nepopsatelnou medovou vůní a podobně zbarveným témbrem. Sluší se ocenit rovněž její precizní artikulaci a práci s mikrofonem, která byla znakem profesionála. U některých zpěváků Ostrava Cimbalom Orchestra nebyl během živelné hry na pohlídání vzdálenosti od mikrofonu a zřetelnou výslovnost prostě čas.

Na pódiu se objevily skutečné legendy ostravské folklorní hudby počínaje bývalým primášem cimbálové muziky Technik Miroslavem Hlostou a výraznou osobností ostravské hudební kultury Janem Hališkou. Hališka také na Rokytovo vyzvání zavzpomínal na své hudební začátky a na Rokytovu otázku, jak se mu hraje, odpověděl nonšalantně: jako před šedesáti lety. Co víc si přát?

u0897_26_11_2015_korc

Jan Rokyta (s mikrofonem) a Jan Hališka (sedící). (Foto: Ivan Korč)

Ostrava Cimbalom Orchestra střídavě primášovali Jiří a Adam Machačovi z cimbálové muziky Šmykňa, dále to byl Petr Kuřil z cimbálové muziky Friš a Ondřej Zedníček z cimbálové muziky Tolar. Všichni muzikanti zahráli fantasticky, nelze jmenovat všechny, ale v paměti utkvěla jména výborného zpěváka Martina Kajzara nebo například kontrabasistů Tomáše Pospíšila a Lukáše Švajdy.

Vynikající bylo rovněž vystoupení dívčího sboru folklórního souboru Šmykňa. Šest zpěvaček pod vedením Evy Machačové zazpívaly neuvěřitelně sugestivně a autenticky.

u0633_26_11_2015_korc

Jeden z primášů Jan Machač. (Foto: Ivan Korč)

Za naprostý vrchol koncertu lze považovat poslední hudební pásmo, které představilo hudbu jižního Rumunska dvěma strhujícími tanci. Na Panovu flétnu v nich očarovala publikum Liselotte Rokyta, která předvedla strhující virtuózní hru v nepravidelném 7/8 metru, ve druhém tanci pak v nejvyšším tempu skvěle improvizovala.

Zahajovací koncert festivalu Musica Pura byl vynikající. První ročníky každého festivalu bývají těžké, ale kdo je odvážný a nebojí se nových poznání, dostane se mu v případě tohoto festivalu krásného hudebního zážitku. Festival v pátek i o víkendu pokračuje dalšími koncerty se špičkovými sólisty. Je opravdu na co se těšit.

Milan Bátor | Další články

Přečtěte si více z rubriky "Hudba", nebo přejděte na úvodní stranu.