Internetový deník pro kulturu a umění

Úvod Obraz & Slovo PLATO vystrojilo čtvrtý autorský vánoční strom. U Bauhausu ho ale rozpoznají jen předem zasvěcení

PLATO vystrojilo čtvrtý autorský vánoční strom. U Bauhausu ho ale rozpoznají jen předem zasvěcení

9.12.2017 Obraz & Slovo

Stínový vánoční strom, smrk zavěšený u stropu haly nebo zabodnutý do dvaceti tun koksu. Tak v minulých letech pojaly ostravské umělkyně autorský strom městské galerie PLATO v Trojhalí. Nyní PLATO slaví advent u bývalého hobby marketu Bauhaus, kam se má městská galerie přestěhovat, přičemž letošní autorský strom pojaly umělkyně z Fakulty umění Ostravské univerzity jako světelný koncept. Nezasvěcení diváci ale tento stromek nejspíše minou bez povšimnutí.

Zvětšit obrázek

Letošní vánoční strom PLATO poznají jen ti, kteří se umí dívat.
Foto: Ivan Mottýl

Na rohu chátrající prodejní haly bývalého hobby marketu Bauhaus svítí zelený reflektor. Zdroj světla je přitom umístěn až nad střechou budovy a namířen kolmo dolů, takže ozařuje celý cihlový pilastr tohoto nároží. Pokud si večerní chodec zeleného proudu světla vůbec povšimne, nejspíš ho napadne, že se potkal se speciálním čidlem napojeným na pult centrální ochrany nějaké bezpečnostní služby. A k paprsku se raději ani nepřibližuje. Čidlo má zřejmě varovat opilce či pejskaře, aby se na tomto nároží zbytečně nemočilo, napadne ho třeba. Anebo má odhánět zloděje, protože tento roh je zároveň i hranicí s civilizací, dál už lze najít jen křoviny, rozbahněný suterén mostu, kolejiště či další industriální prostory.

Vánoční strom PLATO při pohledu z větší dálky. (Foto: Ivan Mottýl)

Rozšiřující paprsek zeleného světla je ale ve skutečnosti autorským vánočním stromem Kristýny Pavlíkové a Kateřiny Baránkové, studentek ateliéru Text Forma Funkce Fakulty umění Ostravské univerzity. Po Šárce Mikeskové, Elli Tiliu a Kataríně Szanyi, které v minulých třech letech postavily autorské stromy v Trojhalí v areálu bývalé koksovny Karolina, tak Vánoce v galerii PLATO opět zrežírovaly ženy, což je sympatická tradice. Zatímco však na Karolině umělkyně vystavily efektní instalace, které s výhradami přijímala i široká ostravská veřejnost, letošní vánoční strom si asi prohlédne jen zasvěcená skupina umělců z úzkého okruhu věrných návštěvníků PLATO a snad někteří studenti Fakulty umění či blízké umělecké střední školy.

Instalace na nároží Bauhausu je tak spíše zprávou o současné podobě městské galerie PLATO, která toho času funguje pouze omezeně v provizoriu takzvané Kanceláře pro umění v Českobratrské ulici. Bývalý hypermarket Bauhaus se totiž městu zatím nepodařilo uvést do stavu, aby v něm galerie našla útočiště, než se v reprezentativní galerii promění městská jatka ve Stodolní ulici. Jak se zatím ukazuje, bude to běh na delší trať, než se předpokládalo, naštěstí ale celému projektu stále svítí zelená. Osobně proto zelený reflektor chápu jako jasný signál, že „věci jdou kupředu“, že se Ostrava jednou v jatkách skutečně dočká galerie, jakou si třetí největší město v zemi už dávno zasloužilo.

Vánoční strom PLATO. (Foto: Ivan Mottýl)

Zelený reflektor je podstatný, neboť Ostrava má pořád dost stoupenců, kteří by ho rádi přepjali na červený. Jak třeba vyplynulo z diskuse o vizích ostravské kultury, která se v minulou neděli konala na Hlubině a natáčela ji Česká televize (autor tohoto textu byl přítomen), PLATO má pořád řadu kritiků. Do městské galerie se třeba v diskusi opřel David Mirek z nezávislého kulturního projektu Provoz Hlubina, který považuje rozpočtovou organizaci PLATO za zbytečného požírače městského rozpočtu a peníze vložené do činnosti PLATO by raději přerozděloval do nezávislé kulturní scény.

Ačkoliv PLATO předloni opustilo výstavní síně v multifunkčním Gongu továrníka Jana Světlíka, právě Světlík se v diskusi na Hlubině emotivně zastal městské galerie PLATO. Ostrava bez moderní městské výstavní síně je podle Světlíka ostuda, podobnou institucí přitom dávno disponují i mnohem menší města, takže projekt je nutno dotáhnout do úspěšného konce. Bohužel, červený reflektor může zapnout i příští vedení Ostravy, které nebude projektu natolik nakloněno jako to současné.

Zelená pro ostravské PLATO. (Foto: Ivan Mottýl)

Zatím však na nároží Bauhausu svítí zelená. Vánocům i budoucnosti PLATO. „Vánoce jsou označovány jako období světel. Betlémské světlo, svíčky, barevné žárovky na všudypřítomných řetězech. Obchodní centra a velké markety využívají světla ke své propagaci v tomto ročním období ještě více než jindy. Stejnou strategii využíváme ve snaze upoutání pozornosti k přesunu galerie PLATO do nové budovy bývalého Bauhausu. Přebujelou vánoční výzdobu jsme však redukovaly na základní tvar vánočního stromu, který tvoří světelný kužel na vnější zdi budovy,“ vysvětlují instalaci její autorky Kristýna Pavlíková a Kateřina Baránková.

„Jejich dílo jednoduše a zároveň velmi zřetelně a viditelně vystihuje dvě základní teze. Je variací na téma vánočního stromu a zviditelňuje budovu, do níž se chystá PLATO přesunout,“ dodává ředitel PLATO Marek Pokorný.

*

Kristýna Pavlíková a Kateřina Baránková: Autorský vánoční strom/Bauhaus Corner. Instalace bude k vidění do 6. ledna 2018.

Ivan Mottýl | Další články

Přečtěte si více z rubriky "Obraz & Slovo", nebo přejděte na úvodní stranu.