Kulturní deník pro Ostravu a Moravskoslezský kraj

Úvod Hudba Tým Colours viděl na veletrhu WOMEX 58 koncertů. Kdo dostane pozvání do Ostravy?

Tým Colours viděl na veletrhu WOMEX 58 koncertů. Kdo dostane pozvání do Ostravy?

26.10.2015 Hudba ,

Desítky našlapaných kilometrů, schůzek a koncertů má za sebou tým festivalu Colours of Ostrava, který se vrátil z veletrhu world music WOMEX, jenž se do neděle konal v Budapešti. Je to přitom jen část celoroční dramaturgické přípravy festivalu. Než je program ostravských Barev kompletní, musí jejich ředitelka a celý dramaturgický tým najezdit a nalétat tisíce kilometrů a naposlouchat stovky koncertů, nahrávek a videí.

Zvětšit obrázek

Součástí WOMEXu byly desítky koncertů, které se těšily obrovskému zájmu.
Foto: WOMEX Facebook

„Na letošním WOMEXu jsme viděli 58 koncertů. Řada z nich byla výborná, ale nehodí se pro náš typ festivalu,“ vysvětluje Zlata Holušová. Na budapešťských showcase ji zaujal třeba gruzínský mužský sbor Iberi s nádhernými, doslova krystalicky čistými vícehlasnými duchovními písněmi, americký písničkář Dom Flemons, písničkář originálně a s humorem prezentující tradiční americké blues, korejský soubor Baraji, vycházející z tradiční korejské hudby, nebo kamerunsko-francouzské trio Blicka Bassyho, které předvedlo fantastické afro blues zaranžované pro banjo, cello a trombón.

bassy

Ostravský tým silně zaujalo Blick Bassy Trio. (Foto: M. Horsáková)

Od „líbit se“ do „zařadit na program“ ale ještě povede dlouhá cesta. „Mnohdy ještě nevíme, jestli vůbec umělci, kteří se nám na koncertech líbí, zapadnou do celkové dramaturgie daného ročníku festivalu, zda jsou zrovna na turné, jestli se jim hodí termín našeho festivalu, jestli budou mít podmínky, které jsme ochotni akceptovat,“ vypočítává Zlata Holušová.

Skladba programu Colours je podle ní zkrátka složitý mechanismus, doslova martýrium prochozených kilometrů na showcasových veletrzích a evropských i světových festivalech. „Třeba jen v posledním měsíci jsem byla v Londýně, pak v Koreji a hned nato v Budapešti. A ze stovek schůzek a koncertů jsem si vybrala třeba jen dvě jména. Teď je potřeba teprve oslovit jejich manažery, dohodnout všechny podrobnosti, to je obvykle ještě korespondence na několik měsíců. Dovedete si tedy představit kolik času a množství práce je třeba za třemi sty programových bodů, které na festivalu máme,“ popisuje Zlata Holušová.

„Lidé si často myslí, že si jezdíme do zahraničí užívat. Ale ona je to časově náročná a fyzicky mnohdy vyčerpávající práce. Přes den jednat s kapelami a jejich manažery či vydavateli, večer stihnout všechny koncerty, protože i ten poslední, na který třeba už nemáte sílu a kapacitu, může být právě ten pravý,“ dodává ředitelka jednoho z nejrespektovanějších festivalů v Evropě.

(Autorka textu se účastnila veletrhu WOMEX spolu s ostravskou výpravou)

Čtěte také: Na hudebním veletrhu WOMEX se Ostrava skloňuje ve všech pádech

Monika Horsáková | Další články

Přečtěte si více z rubriky "Hudba", nebo přejděte na úvodní stranu.