Kulturní deník pro Ostravu a Moravskoslezský kraj

Úvod Divadlo Ostrava na Cenách Thálie z pouhých čtyř nominací proměnila jednu. Bodovala jen opera

Ostrava na Cenách Thálie z pouhých čtyř nominací proměnila jednu. Bodovala jen opera

26.3.2016 21:13 Divadlo

Jen jednu ze čtyř nominací na prestižní Ceny Thálie se letos podařilo proměnit umělcům spojeným s ostravskými divadly. Ocenění v kategorii opery získala na sobotním ceremoniálu pouze Iordanka Derilova - bulharská umělkyně, hostující v roli Renaty v opeře Ohnivý anděl v Národním divadle moravskoslezském. Naděje na Cenu Thálie letos bohužel zhasla pro ostravskou muzikálovou hvězdu Martinu Šnytovou. A hořkou příchuť měl letošní ročník také pro ostravskou činohru, která překvapivě nezískala ani jednu užší nominaci, což je zarážející zejména ve světle „konkurenčních“ Cen divadelní kritiky, ve kterých před týdnem na celé čáře bodovala Komorní scéna Aréna.

Zvětšit obrázek

Iordanka Derilova jako Renata v inscenaci Ohnivý anděl.
Foto: Martin Popelář

V kategorii opera-ženy získala Cenu Thálie pěvkyně Iordanka Derilova za roli Renaty v opeře Národního divadla moravskoslezského Ohnivý anděl (režie Jiří Nekvasil). „Iordanka Derilova vytváří Renatu, vlastně sexuálně posedlou protagonistku opery, herecky v podstatě v realistických konturách. Hlavním prostředkem výstavby postavy je její pěvecký projev, výrazně odstíněný dynamicky i barevně, vyjadřující dramatické proměny. Pěvkyně při tom využívá svých zkušeností z wagnerovských rolí,“ píše se ve zdůvodnění nominace. Cenu pro pěvkyni, která je nyní na pracovním pobytu v Německu, přebral během sobotního ceremoniálu její syn Daniel.

Oceněná umělkyně vzkázala, že role Renaty byla pro ni jedna z nejsložitějších v kariéře. „Vyžaduje od počátku obrovské soustředění spojené s hudbou, spoustou textů, stavem mysli, fyzickou, emocionální a duševní energií a vytrvalostí,“ okomentovala roli Iordanka Derilova. „Je to pro mne uznání za dobře odvedenou práci. Děkuji také panu dirigentu Robertu Jindrovi a panu Jiřímu Nekvasilovi za pozvání pracovat na této opeře,“ dodává Derilova.

Hořkou příchuť začínají mít Ceny Thálie pro ostravskou muzikálovou hvězdu Martinu Šnytovou, která byla v užších nominací už potřetí, ale opět odjíždí ze slavnostního ceremoniálu s prázdnou. Zatímco dříve byla nominovaná za hlavní roli v Offenbachově operetě Krásná Helena a také za roli v operetě Polská krev, letos se dostala do užší nominace za roli Fanny Briceové v muzikálu Funny Girl.

Další dvě nominace měl v letošních Cenách Thálie také ostravský balet – díky svým výkonům v inscenaci Chaplin byli nominováni jak Amelia Waller, tak Koki Nishioka. Nikdo z nich ale nominaci bohužel neproměnil.

Smutná na letošním ročníku Cen Thálie je pak zejména skutečnost, že se žádné ostravské divadlo neprobojovalo do užších nominací v kategorii činohry. Není přitom žádným tajemstvím, že řada členů činoherní poroty Cen Thálie do Ostravy jezdí jen sporadicky. Tím se dá vysvětlit i disproporce mezi Cenami Thálie a Cenami divadelní kritiky, které se mezi činoherními umělci těší poměrně vyššímu kreditu, byť nemají takovou publicitu. V těchto „konkurenčních“ cenách, které se udělují pouze v oboru činohry, zaznamenala před týdnem doslova historický úspěch Komorní scéna Aréna, které se podařilo proměnit všech pět nominací.

Čtěte také: Jsou ostravští činoherci  opravdu tak špatní, že si nezaslouží nominaci na Cenu Thálie?

Ceny Thálie 2015

Opera-ženy: Iordanka Derilova (role Renaty, Ohnivý anděl, Národní divadlo moravskoslezské)
Opera-muži: Jaroslav Březina (role Laca Klemeň v opeře Její pastorkyňa, Národní divadlo Brno)
Opereta/muzikál-ženy: Karolina Gudasová (role Wendly v Probuzení Jara, Divadlo J.K.Tyla Plzeň)
Opereta/muzikál – muži: Jan Kříž (role Michala v inscenaci Děti ráje (Carousel Production)
Balet-ženy: Kristýna Němečková (sólo v inscenaci Reflections v rámci programu Ballettissimo)
Balet-muži: Viktor Konvalinka (sólo v inscenaci  Decadence, Národní divadlo Praha)
Činohra-ženy: Zora Valchařová Poulová (role Violet Westonové, Srpen v zemi indiánů, Klicperovo divadlo Hradec Králové)
Činohra-muži: Radim Madeja (Tim Tooney v inscenace Novecento 1900, Městské divadlo Mladá Boleslav)
Cena za celoživotní mistrovství v oboru opera:  Dalibor Jedlička
Cena za celoživotní mistroství v oboru opereta/muzikál: Ladislav Županič
Cena za celoživotní mistrovství v oboru činohra: Stanislav Zindulka
Cena za celoživotní mistroství v oboru balet: Pavel Ždichynec
Cena za celoživotní mistrovství v oboru loutkářství: Jiří Vyšohlíd
Cena pro mladého činoherce do 35 let: Pavla Janiššová (Západočeské divadlo Cheb)
Speciální cena Kolegia za celoživotní mimořádný přínos pro divadlo: Petr Weigl

Přečtěte si více z rubriky "Divadlo", nebo přejděte na úvodní stranu.