Kulturní deník pro Ostravu a Moravskoslezský kraj

Úvod Divadlo Tenorista Jan Vacík před premiérou Braniborů: Ostravu mám rád, stále se tu něco děje

Tenorista Jan Vacík před premiérou Braniborů: Ostravu mám rád, stále se tu něco děje

7.6.2016 Divadlo

Operní sezóna v Ostravě vyvrcholí uvedením premiéry nového nastudování první opery Bedřicha Smetany Braniboři v Čechách. V roli poběhlíka Jíry bude v sobotu na druhé premiéře alternovat tenorista Jan Vacík, který v minulosti působil jako sólista Bavorské státní opery v Mnichově a zpíval na prestižních operních scénách po celém světě. V Národním divadle moravskoslezském ho diváci již mohli vidět v operách Čertova stěna, Její pastorkyňa a Káťa Kabanová.

Zvětšit obrázek

Tenorista Jan Vacík během zkoušky Braniborů v Čechách.
Foto: Martin Popelář

Prozraďte mi na úvod, jaký je váš vztah ke Smetanovu dílu? 

Smetana je dle mého názoru nejenom mistr kompozičního oboru, ale také filozof, který vychází z lidových písní a nápěvků a snaží se posluchače přimět k zamyšlení nad vlastní identitou a českou řečí. 

Opera zachycuje úsek české historie v roce 1279, kdy byla země samozvaně chráněna braniborskými vojsky. Co může být v tomto příběhu pro současné publikum aktuální?

Český národ bojoval po staletí o vlastní jazyk, pokud bych aktualizoval téma opery, tak zcela jistě na rok 1968, i když se nedá hovořit o úplném „samozvanectví“. 

_DSC1443

Jan Vacík během zkoušky. (Foto: Martin Popelář)

V opeře ztvárníte Jíru, poběhlíka a žebráka, který má pro strach uděláno a stane se mluvčím lidu. Jak vám role pasuje? 

Myslím, že mi role „sedí“ jak hlasově, tak herecky. Role Jíry je součástí velikého tématu, intonačně a rozsahem je náročná, stejně jako Junoš, či Warnemann, pro mě má hlavní roli sbor, který zpívá a zní úžasně.

Jíra stráví také určitý čas ve vězení, když je očerněn jako únosce dcer starosty Olbramoviče. V závěru zabijete rytíře Tausendmarka, který je skutečným únoscem dívek. Vaše postava se v Braniborech opravdu nenudí!

Ano jsem uvězněn, ale Tausendmarka nezabiju – předám jej stejnému soudu, který soudil mě. Pokud bychom hledali aktuálnost, tak v roli Olbramoviče by se poznal leckterý současný světový politik.

_DSC1689

Jan Vacík (vpravo) během zkoušky. (Foto: Martin Popelář)

Libretista Sabina byl známý revolucionář, který byl českým národem jednou oslavován, posléze úplně zatracen pro své konfidentství. Nemyslíte si, že současná opera postrádá aktuální téma, které by zrcadlilo, co se s naší společností a světem právě teď děje? 

Sabina se dostal do spárů tajné policie svou vlastní nešikovností, ale rozhodně produkoval revolucionářské myšlenky. Myslím, že myšlenka Smetanova se ubírala směrem k probuzení národní identity, jazyka,  takže ji vnímám spíše jako ten „68“. Co se týče současné operní tvorby, nemám takový přehled, abych se k tomu mohl vyjádřit.

Kterou Smetanovu operu máte nejraději?

Nejraději mám symfonickou báseň Vltava a Dalibora.

Nemyslíte, že téma opery Braniboři v Čechách vyvolává příliš mnoho nenávisti vůči jiným národům?

Ano, téma opery vyznívá štvavě, ale i já se chtěl nechat přejet ruským tankem a při studentských stávkách mě zatkli a namlátili! Nemyslím, že téma opery má takový vliv – mnohem větší úlohu v protinárodním štvaní má současné velmi neetické a neestetické působení médií.

Těšíte se na sobotní druhou premiéru, na které budete zpívat?

Jistě, zpívám v Ostravě velmi rád, stále se zde něco děje.

Milan Bátor | Další články

Přečtěte si více z rubriky "Divadlo", nebo přejděte na úvodní stranu.