Internetový deník pro kulturu a umění

Úvod Hudba První ročník Electronic Mission v rámci Crossroads předvedl inteligentní pojetí elektroniky očima mladých vizionářů

První ročník Electronic Mission v rámci Crossroads předvedl inteligentní pojetí elektroniky očima mladých vizionářů

17.7.2018 Hudba

Součástí dvoudenního programu Czech Music Crossroads, který je předzvěstí festivalu Colours of Ostrava, je letos poprvé hudební konference a showcase Electronic Mission, zaměřující se na elektronickou hudbu. Zajímavostí pondělní části byly vizionářské projekty, které představili převážně studenti s přesahem do nejen hudebního, ale například i audiovizuálního odvětví.

Zvětšit obrázek

Součástí Electronic Mission byly i přednášky.
Foto: Gabriela Stašová

Nejzajímavější přišlo hned na začátku v rámci představení českých a slovenských kolektivů, jež byly plné nadšení a zápalu pro to zkoušet a dělat nové věci a nevyhýbat se koncepcím, na které by někdo mohl nazírat pouze s otevřenou pusou plnou nepochopení. To se může týkat například ústeckého projektu Phonon, který balancuje na hranici prostorového zvuku, elektroniky, fyziky a vizualizace. Kromě téměř k dokonalosti dovedené praxe se snaží Phonon opírat i o nejrůznější teoretické přístupy, tudíž lze o tomto projektu tvrdit, že má potenciál taktéž v multidisciplinární čili mezioborové spolupráci.

Z prezentace projektu Phonon. (Foto: G. Stašová)

Některé z projektů měly koncepci obdobnou, avšak odlišovaly se např. typem vizuálních efektů nebo specifickým druhem hudby. Nutné je také ocenit neskutečnou vervu, která všechny zainteresované osoby v kolektivech neustále popohání ke snažení navzdory počátečním neúspěchům, které jsou u nových věcí obvyklé. To potvrdila Barbora Ulrychová se svým projektem Tetris & Co., přičemž právě v rámci něj se stalo i to, že na poctivě zorganizovanou akci nedorazil headliner.

Důležitou roli v dnešní elektronické hudbě hrají nová média. Tento poměrně nový obor, dělící se na několik dalších dílčích podoborů, má mít za výsledek propojování různých typů umění a zcela volně z jednoho na druhé přeskakovat, navazovat na něj. Veškerá vizualizace a přesah jinam dělá z elektroniky mnohem atraktivnější záležitost, než jakou dosud byla, a dalo by se říci, že dnešní elektronika bez vizuálu už není považována za plnohodnotnou.

Zajímavým prvkem bylo také vnesení tématu gender mezi jinak poměrně technicky a skoro analyticky zaměřené prezentace. V rámci přesahu do gender a queer tematiky jsme mohli ke konci celé showcase prezentující komunity zhlédnout hned dvě prezentace, konkrétně jednu zaměřenou na ženy produkující elektronickou hudbu a pohybující se v její oblasti, druhou pak na queer akce zaměřené na čistě ženskou homosexuální komunitu.

Druhá polovina pondělního Electronic Mission se nesla v duchu panelových diskuzí na konkrétní témata s danými odborníky a profesionály z hudební oblasti. Mohli jsme si promluvit například s promotéry Lukaszem Warna-Wieslawskim z UnSound Festivalu nebo Matwem Kaščákem z Festivalu Pohoda. Dále jsme mohli diskutovat na téma ohledně vydávání a distribuce hudby, ať už se jednalo o klasické či moderní techniky, nebo pak znovuvzkříšené trendy jako jsou LP desky a jejich výhody i úskalí. Ohledně tématu „How Grassroots Music Technology Can Power“ se sice nepodařilo zaktivizovat organizaci natolik, aby byl fyzicky přítomen DJ, tvůrce a producent Peter Kirn, avšak pohotová improvizace z obou stran zajistila alespoň rozhovor přes Skype, a tudíž nebyl nikdo ochuzen o přednášku, byť okořeněnou občasnými výpadky.

Peter Kirn hovoří přes Skype. (Foto: Gabriela Stašová)

Den zakončily dva workshopy – „Modular Synths Introduction“ s Nikol Štrobachovou a Václavem Pelouškem (Bastl Instruments) a poté „Studio Session“ s Donnou Mayou (Ableton Certified Trainer) s technickými praktickými ukázkami. V rámci noční elektronické session se pak představili ba:zel, Awali a Detekm jako pomyslná tečka za tematicky a systematicky velmi uspořádaným programem. Možná je klišé tvrdit, že i tato akce má potenciál, ale kde jinde by mohla elektronika a její myšlenka vyznít lépe než v industriálním areálu města, jemuž jakákoli technika není cizí?

Čtěte také: Report z hlavního programu Czech Music Crossroads

Gabriela Stašová | Další články

Přečtěte si více z rubriky "Hudba", nebo přejděte na úvodní stranu.