Internetový deník pro kulturu a umění

Úvod Divadlo Personální třesk v Divadle Petra Bezruče a ve Staré aréně. Umělečtí šéfové hlásí odchod

Personální třesk v Divadle Petra Bezruče a ve Staré aréně. Umělečtí šéfové hlásí odchod

14.1.2019 Divadlo

Dvě nejprogresívnější divadelní scény v Ostravě, Divadlo Petra Bezruče a Stará aréna, prožily na přelomu roku doslova šok. Zničehonic odstoupilo jejich umělecké vedení. Přesněji, umělecká šéfka Divadla Petra Bezruče Janka Ryšánek Schmiedtová a její dvorní dramaturgyně Kateřina Menclerová ohlásily ukončení angažmá ke konci sezóny 2018/2019 a Pavel Gejguš, režisér a umělecký šéf působící ve Staré aréně, rezignoval dokonce k 31. prosinci 2018.

Zvětšit obrázek

Divadlo Petra Bezruče v Ostravě.
Foto: ostrava.cz

Ostravan.cz oslovil vedení obou institucí s nabídkou vyjádření k věci. Této možnosti jako první využil ředitel Divadla Petra Bezruče Jiří Krejčí a zde je jeho vyjádření:

„Na konci prosince 2018 jsem obdržel od současné umělecké šéfky DPB informaci o ukončení jejího angažmá v Divadle Petra Bezruče ke konci sezóny 2018/2019.  Nutno říci, že za sebou nechává slušný kus práce. Spolu s paní Schmiedtovou ke konci této sezony odejde i dramaturgyně Kateřina Menclerová do jiného angažmá. Obě dámy si rozhodně zaslouží mé poděkování. Na ukončení spolupráce jsme se vzájemně v klidu dohodli s tím, že současné umělecké vedení připraví ještě dramaturgický plán pro sezónu 2019/2020. Co se hledání nového uměleckého vedení divadla týká, zatím se rozhlížíme.“

Janka Ryšánek Schmiedtová. (Foto: Petr Kiška)

Odcházející umělecká šéfka Janka Ryšánek Schmiedtová v listopadu 2015 v rozhovoru pro Ostravan.cz řekla: „Budu upřímná: moc jsem si přála dostat se do Ostravy, protože mi konvenovalo, jak se tu lidé od divadla k sobě i divadlu chovají, i to, jaké se tu ve výsledku hraje divadlo – jak se vytváří a následně jak existuje. To, že mou současnou milenkou jsou Bezruči, to mi v první chvíli dost vyrazilo dech. Přišlo to narychlo a myslím, že nejen pro mne, ale i pro soubor. Jsem teď u Bezručů moc ráda“. S ohledem na obsah tohoto rozhovoru je aktuální vývoj velkou záhadou.

Nabídnuté možnosti vyjádřit se k tomu, co se od té doby změnilo a z jakého důvodu se nyní rozhodla k odchodu, Janka Ryšánek Schmiedtová bohužel nevyužila.

*

Situace ve Staré aréně je poněkud složitější. Pavel Gejguš po odstoupení z pozice uměleckého šéfa zůstává ve spolku Stará aréna, který zajišťuje provoz divadla, jako člen rady. Jako hlavní důvod k rezignaci uvádí produkční a technické problémy, které musel v poslední době řešit stále častěji a které ovlivňovaly nejen jeho tvůrčí práci, ale i úroveň repríz mnoha představení. Uspokojivá pro Pavla Gejguše nebyla ani finanční stránka jeho práce, i když sám říká, že tento důvod nebyl pro rezignaci tím hlavním.

Pavel Gejguš. (Foto: archiv)

„Odešel jsem s koncem kalendářního roku 2018. Vedly mne k tomu podmínky v tomto divadle. Dlouhodobě selhávalo produkční, finanční a technické zabezpečení. Vedlo to k problémům v zázemí, ve kterých se nedalo dlouhodobě vydržet. Podmínky nebyly únosné pro divadelní tvorbu. Momentálně nemám žádné plány. Odchod ze Staré arény, kterou jsem čtyři roky usilovně budoval, byl pro mě těžký. Potřebuji nějaký čas, abych se zorientoval, co dál. Samozřejmě bych rád nadále pracoval v oboru.“

Na otázku, co pokládá Pavel Gejguš teď pro Starou arénu za nejdůležitější, odpovídá: „Aby se divadlo postavilo na nohy, je potřeba dát do pořádku již zmiňované produkční a technické zázemí, najít stabilní výkonný tým. Vybudovat smysluplný a udržitelný plán fungování. A získat si zpět pošramocenou důvěru spolupracujících umělců.“

Principál Staré arény Zeno Václavík uvedl, že by rád ve spolupráci s Pavlem Gejgušem pokračoval. Domnívá se, že když budou během sezóny uváděny dvě až tři inscenace v Gejgušově režii, podaří se udržet charakteristickou poetiku, kterou Gejguš Staré aréně vtiskl.

*

Poznámka redaktora: Dlouholeté, patnáctileté působení tandemu Ivan Krejčí – Tomáš Vůjtek v čele uměleckého vedení Komorní scény Aréna zajistilo tomuto ostravskému divadlu první místo v čele žebříčku nejúspěšnějších  divadelních scén v České republice. Tato dlouhá éra byly zapříčiněna absolutní důvěrou dnes již bývalé ředitelky Arény Renáty Huserové vůči uměleckým šéfům. Divadlo Petra Bezruče i Stará aréna začaly v posledních třech letech kvalitativně šlapat na paty Komorní scéně Aréna. Zdá se však, že obě instituce zatím nenašly schopnost následovat příkladu příkladu Komorní scény Aréna co se souhry manažerského a uměleckého vedení týká.

Ladislav Vrchovský | Další články

Přečtěte si více z rubriky "Divadlo", nebo přejděte na úvodní stranu.